INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Advertisements

INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010
Forstå bruk og datainnsamling
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Identifisere behov – og etablere krav
Forstå bruk og brukere INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 5 september 2011.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Kunsten å lykkes med innovasjon i kommunen… Flekkefjord legger stein på stein for å få etablert en innovasjonskultur i organisasjonen…
EN SYNLIGGJØRING AV UNGDOMSARBEID I PRAKSIS Beskrevet av Kristina Vestveit Nervold Lesja 2.august
Best Value En bedre tilnærming til prosjekter Ari Soilammi, utviklingssjef RIF September 2015.
Design, protoyping og konstruksjon INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 4 oktober 2010.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Identifisere behov – og etablere krav INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 september 2014.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Identifisere behov – og etablere krav
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Veiviser Bolig for velferd
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Jomfrusjekk.
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Valgfag innsats for andre
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Samtaletrekk B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
PDSA-sirkel/småskalatest
1. Innledende påstander om organisasjoner
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Bra for legen – bra for pasienten
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Oppsummering fra forrige gang
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 27 september 2010

Oversikt Aktiviteter i interaksjonsdesign Praktiske forhold Modeller for interaksjonsdesign

Prosess og representasjon Det er en prosess Mål orientert En kreativ, skapende aktivitet Beslutninger hele veien Det er en representasjon Plan for utviklingen Ulike alternativer (for å kunne gjøre valg - ta beslutninger)

Involvere brukere Forventningskontroll Realistiske forventninger Kurs og trening Kommunikasjon Eierskap Brukere som aktiv aktør Når ”deleier” i utviklingen – større mulighet for å lykkes

Grader av brukermedvirkning Deltagere i utviklingsgruppa Full tid Deltid Lang tid Kort tid Kommunikasjon Nyhetsbrev Begge veier

Hva er en bruker sentrert prosess? Bruker sentrering baseres på: Tidlig fokus på brukere og oppgaver – direkte studie av kognitive, adferdsmessig, holdninger blant brukerne Empirisk undersøkelser og målinger Iterativ utvikling; identifisere problemer undervegs og løse disse

Fire basis aktiviteter Identifisere behov og etablere krav Utvikle alternaive løsninger/design Bygge interaktive versjoner av løsningene Evaluere løsningene

Noen praktiske spørsmål Hvem er brukerne? Hva er ”behovene”? Hvilke krav er det til løsningene? Hvor kommer alternativene fra? Hvordan velger du mellom alternativene?

Hvem er brukeren – og andre aktører Kanskje ikke helt åpenbart De som interagerer direkte med løsningen? De som administrerer sluttbrukerene? De som får data fra systemet? De som tar handler inn systemet? De som brukere alternative løsninger/konkurentenes løsninger? Tre kategorier (Eason, 1987) Primær brukere – ofte bruk/”hands on” Sekundær brukere – av og til, eller via noen andre Tertiær brukere – blir berørt av innføring

Hvilke aktører og brukere for… Studweb? 7 minutter utforsking!

Brukerens karakteristika Vi kommer i mange former og størrelser Tenk på klær og sko;) En størrelse for alle? En farge? En form? Sanser, syn, hørsel.

Hva brukerne sier - og gjør Ofte kan ikke brukeren sette ord på ”muligheter” Se på eksisterende oppgaver Kontekst? Hvilken informasjon trengs? Hvilke samarbeid og samhandlingsaktiviteter finnes? Hvorfor løses oppgaven slik den blir gjort? Fremtidig løsning Kan bli forankret i eksisterende oppgaver og praksiser Kan bli beskrevet med scenarios

Hvor kommer alternativene fra? Vi holder oss ofte til hva vi vet fungerer – og hva vi kan. For å vurdere alternativer er det nødvendig å ”tenke utenfor boksen”. Hvordan skape alternativer? Undersøke og syntetisere Søk etter inspirasjon; tilsvarende løsninger – eller svært annerledes løsninger

Hvordan velge blant alternativene? Evaluering med brukere – eller utviklere? Tekniske forhold – hva er teknisk mulig? Kriterier, terskelverdier Brukbarhetsmål fører til kriterier brukbarhet Teste protoyper, evaluere resultatene, gjøre valg

Livssyklus modeller Viser hvordan aktiviteter er relaterte til hverandre Livssyklus modeller er: Redskaper for ledelse/fremdrift Forenklede modeller ….av…. virkeligheten Mange ulike modeller finnes Fra software engineering: vannfall, spiral, agile Fra HCI: Star, usability engineering

Grunnmodell Planlegge Gjøre Evaluere

En enkel modell for bruker sentrert utvikling

Vannfall

Spiral modell Risiko analyse Prototyping Iterativt rammeverk Eksplisitt på alternativer

”Star” livssyklus modell Evaluering – er sentralt for alle aktiviteter Rekkefølge på aktiviteter - ikke bestemt Utviklet fra empiriske studier av grensesnitt designere – av Hartson og Hix (1989)

Star

ISO 13407

Oppsummering Basis aktiviteter Brukersentrert utvikling bygger på: Identifisere behov og etablere krav Designe potensielle løsninger Evaluere – og velge mellom alternativene Bygge Brukersentrert utvikling bygger på: Tidlig fokus på brukere og oppgaver Empiriske undersøkelser, bruk av kvantitative og kvalitative kriterier Iterativ design Livssykel modeller viser hvordan aktivitetene er relaterte