Kapittel 7 Læring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Advertisements

Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
Læringspsykologi: Klassikerne
Læringspsykologi: Klassikerne
Avoidance Frode Svartdal Okt
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Spor i skogen SPOR.
Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Liv Glemming Inspektør.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Røykingens psykologi Egil A Fors dr.med © Statistisk sentralbyrå 2011:19 %
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Kapittel 5 Motivasjon. 2 Motivasjon Definisjon: Psykologiske prosesser som aktiverer, regulerer og opprettholder atferd Vanlig å skille mellom innholds-
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Kapittel 10 Personlighet og intelligens. 2 Intelligens Det er liten grad av enighet om hva intelligens er Det er mer fruktbart å finne ut hvilke psykologiske.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Norsk Schäferhund Klub HBU 2009
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
En introduksjon.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Holdninger.
Intro om lærende nettverk - videreføring av utviklingsnettverk
Lønn og lønnssystemer.
Samarbeid og medbestemmelse
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
Nyhetsflash samarbeidsgruppemøtet
Av: Elias, Einar, Emeli, Anna og Marius
G/J & 2009 Trenerforum 8feb..
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Valgfag innsats for andre
Å planlegge og gjennomføre en treningsøkt
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
Trenerrollen i UllKisa
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Læringspsykologi – PSY-1001
Bevis i matematikk- undervisningen
Velkommen – presentasjon av deg selv
Kapittel 11 Læringsteori.
Institusjonelle omgivelser
Retorikk og muntlig kommunikasjon
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Personalplanlegging (PPL)
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Kapittel 6 Lønn og belønning
”Bevissthetspsykologien”
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 3 – Intensiv opplæring
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 7 Læring

Generelt om læring Definisjon: Læring er relativt varige forandringer av atferd som et resultat av erfaring eller øvelse Læring er forskjellig fra endring som følge av modning, utvikling, sykdom eller inntak av medikamenter Læring kan være både hensiktsmessig og uhensiktsmessig

Læring ved betinging Stimulus-respons teorier Læring ved klassisk betinging (læring av reflekser) Læring ved prøving og feiling (operant betinging: læring av atferdsmønstre) Sentrale begrep Ubetinget/betinget stimuli og respons Forsterking Utslukking

Atferdsmodifisering 1 Finn frem til ønsket atferd 2 Gjør slik atferd mulig 3 Etabler kriterier for evaluering 4 Vurder resultatet 5 Gi tilbakemelding 6 Velg hensiktsmessig forsterker (belønning) 7 Knytt forsterker til atferd/resultat 8 Bestem belønningens omfang 9 Velg forsterkingsplan (hvor ofte/når?)

Straff Bør i prinsippet unngås Dersom nødvendig: Rask straff Klar sammenheng mellom atferd og straff Sterk nok straff til at den blir oppfattet Konsistent Upersonlig Alternative handlinger må være mulig

Kognitiv læringsteori Tilbakeføres til aktivitet fra den lærendes side Knyttet til persepsjons- og kognitiv psykologi Læring ved innsikt Læring ved imitasjon/modellæring Læring ved “vikar”

Overføring av læring Hvordan overføres læring fra ett område til ett annet? Teorien om identiske elementer Overføring mest effektiv mellom situasjoner som ligner hverandre Overføring av prinsipper Holdninger til det som læres Kunnskap om egen læreprosess