Kapittel 7 Læring
Generelt om læring Definisjon: Læring er relativt varige forandringer av atferd som et resultat av erfaring eller øvelse Læring er forskjellig fra endring som følge av modning, utvikling, sykdom eller inntak av medikamenter Læring kan være både hensiktsmessig og uhensiktsmessig
Læring ved betinging Stimulus-respons teorier Læring ved klassisk betinging (læring av reflekser) Læring ved prøving og feiling (operant betinging: læring av atferdsmønstre) Sentrale begrep Ubetinget/betinget stimuli og respons Forsterking Utslukking
Atferdsmodifisering 1 Finn frem til ønsket atferd 2 Gjør slik atferd mulig 3 Etabler kriterier for evaluering 4 Vurder resultatet 5 Gi tilbakemelding 6 Velg hensiktsmessig forsterker (belønning) 7 Knytt forsterker til atferd/resultat 8 Bestem belønningens omfang 9 Velg forsterkingsplan (hvor ofte/når?)
Straff Bør i prinsippet unngås Dersom nødvendig: Rask straff Klar sammenheng mellom atferd og straff Sterk nok straff til at den blir oppfattet Konsistent Upersonlig Alternative handlinger må være mulig
Kognitiv læringsteori Tilbakeføres til aktivitet fra den lærendes side Knyttet til persepsjons- og kognitiv psykologi Læring ved innsikt Læring ved imitasjon/modellæring Læring ved “vikar”
Overføring av læring Hvordan overføres læring fra ett område til ett annet? Teorien om identiske elementer Overføring mest effektiv mellom situasjoner som ligner hverandre Overføring av prinsipper Holdninger til det som læres Kunnskap om egen læreprosess