Velkommen til første økt om Leselyst- en bok for alle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
2 Leseferdigheter og lesevaner
Advertisements

Initiativ fra Norsk Bibliotekforening og LO Oppfølging av Bibliotekmeldinga og Språkmeldinga = HELHETLIG LESEPOLITIKK? Kulturdepartementet ”avsender”;
Bokanmeldelser..
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
2B: Nåværende empirisk analyse
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Didaktisk relasjonstenkning
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Skolebiblioteket – en verden i miniatyr
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
OVER 15 ÅR? BLI MED PÅ AKTIV UNGDOM KURS I GJESVÆR JUNI!
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Har du en bok som passer til meg, eller
Forventninger til oss som skole:
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
LESER SØKER BOK LESER SØKER BOKS LESEÅRSPROSJEKT.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
The Reading Centre En tekst for alle? Individuell litteraturtilpasning Trude Hoel, Lesesenteret, UiS SAMSPEL 2007, 31. januar,
”jeg leser aldri – men jeg leser alltid”
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
PBL - PROSJEKT.
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Skolevandring.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 1. TRINN.. Samarbeid med foreldre: Konferanser-ferdig for i høst. Neste runde er i januar/februar. Ukeplanen er viktig i den.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
1 Til diskusjon etter forelesningen På hvilke måter elsker du bøker? På hvilke måter elsket du bøker da du var barn/ung? På hvilke måter elsker du bøker?
Velkommen til foreldremøte i 3a/b. Norsk læreverk: Zeppelin 2 hovedbøker LesebokSpråkbok Mål: En kilde til leseopplevelser. Boken er delt i 2 deler: Del.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Velkommen til foreldremøte. Sosialt miljø O Veldig kjekk klasse O Generelt godt miljø i klassen O Elevene er inkluderende og hjelpsomme mot hverandre.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
Salg 2 for elektrikere - et forslag
Språkløyper i Mylingen barnehage
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Prosjekt leselyst Hva er det?.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
PRESENTASJON AV SÆREMNE
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Velkommen til Oppdretterseminar!
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
Velkommen til foreldremøte
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til første økt om Leselyst- en bok for alle

Leselyst- en bok for alle introduksjonsøkt Hovedmål: - å hjelpe lærere til å øke sin kompetanse i å stimulere elevenes leselyst.

Leselyst - en bok for alle introduksjonsøkt Dette er første økt i en en kompetansepakke for lærere som handler om elevenes egen lesing. Målet med denne kompetansepakken er at lærerne ved skolen skal få økt sin kompetanse i å stimulere til leselyst hos alle elever. Vi har utarbeidet en serie på flere økter som skal bidra til denne kompetansutviklingen.

Kompetansepakken består av flere økter Leselyst- en bok for alle introduksjonsøkt Introduksjonsøkt 12 måter å elske bøker på Nyere barnelitteratur Hva vet vi om minoritetsspråklige elever og leselyst? Hva vet vi om gutter og leselyst? Hva vet vi om svært kompetente lesere og leselyst? Å lage leselystprosjekt på skolen Nyttige nettsider og relevant faglitteratur

Dagens økt: Introduksjonsøkt Leselyst- en bok for alle introduksjonsøkt  Innhold: Forelesning ved Trude Hoel 1.del (10 min) Refleksjonssamtaler (10 min) Fortsettelse av forelesning (10 min) Arbeid og diskusjon i grupper (30 min) Dermed er vi klar for å la Trude Hoel gi oss en første innføring i temaet «Leselyst – en bok for alle»