Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
13 Lese fra dataskjerm.
Advertisements

Vurderingskriterier og oppgaver
En mal til presentasjoner som bruker klikkere: Slik brukes klikkere For spørsmål, ros eller ros kontakt: Gerald Torgersen
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Kidsmonitor tutorials for mobil. Innhold S. 3 Endre tidspunkt for hjemsending S. 10 Endre fast tidspunkt for hjemsending S. 17 Sende melding S. 20 Sjekke.
Bønes J02 Treningsopplegg og øvelser Vinter / vår 2015.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Cafe med elevene.
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Velg digital postkasse på Norge.no
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
Oppstartsmøte gruppe januar 2017
Nettverksledersamling
Avlesing av fartsskriver & sjåførkort
Møte for foresatte 10.trinn
Presentasjon av DARTFISH
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Utvekslingsår i utlandet
Velkommen til PowerPoint
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Min Tid Tekn/adm ansatte
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Klubbutvikling oppfølging
Temadag bremser tunge kjøretøy Oslo:
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbud og etterspørsel
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver Velkommen Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver

Dagens økt (2 timer) Introdukjon til Fartskriver-programmet (2 time) Ny fartskriver. Laste ned en fartsskriver simulator som viser deg tre forskjellige fartskriverprodusenter.

Dagens økt (2 timer) Introdukjon til Fartskriver-programmet (2 time) Ny fartskriver. Laste ned en fartsskriver simulator som viser deg tre forskjellige fartskriverprodusenter. Du kan bestemme om du vil være lastebil- eller bussjåfør, om du vil bruke Stoneridge, Siemens eller Actia.

Dagens økt (2 timer) Introdukjon til Fartskriver-programmet (2 time) Ny fartskriver. Laste ned en fartsskriver simulator som viser deg tre forskjellige fartskriverprodusenter. Du kan bestemme om du vil være lastebil- eller bussjåfør, om du vil bruke Stoneridge, Siemens eller Actia. last ned simulatoren, og deretter kan du sitte på din egen maskin å trykke i vei. Sjekk hvordan du legger inn manuelle innlegg, se hvordan du tar en utskrift, eller hvordan du setter skriveren i OUT eller TOG/FERGE.

Dagens økt (2 timer) Introdukjon til Fartskriver-programmet (2 time) Ny fartskriver. Laste ned en fartsskriver simulator som viser deg tre forskjellige fartskriverprodusenter. Du kan bestemme om du vil være lastebil- eller bussjåfør, om du vil bruke Stoneridge, Siemens eller Actia. laster du ned simulatoren, og deretter kan du sitte på din egen maskin å trykke i vei. Sjekk hvordan du legger inn manuelle innlegg, se hvordan du tar en utskrift, eller hvordan du setter skriveren i OUT eller TOG/FERGE. Språket er dessverre kun på engelsk

Velkommen til Digital fartsskriver Simulator Dette programmet har blitt laget slik at du kan få en innføring og øve deg med de digitale fartsskrivere som nettopp har dukket opp på markedet.

Velkommen til Digital fartsskriver Simulator Dette programmet har blitt laget slik at du kan få en innføring og øve deg med de digitale fartsskrivere som nettopp har dukket opp på markedet. Er et verktøy, slik at du kan få mengdetrening. Det kan være vanskelig når du sitter i buss eller lastebil

Innlogging

Hvordan bruke programmet I begynnelsen må du gjøre noen valg Buss eller lastebil Hvilken produsent/type fartsskriver du ønsker? Eventuelle andre valg?

Hvordan bruke programmet Du kan bruke forskjellige deler av programmet.Hvis du er fører, kan du bruke Operational Mode.Hvis du er en bedrift eller selvstendig næringsdrivende, kan du bruke Company Mode.Control Mode er laget slik at du har mulighet til å laste ned data og inspeksjoner utført av arbeidstilsynet/statens vegvesen.

Hvordan bruke programmet Velg mellom produsentene:

Hvordan bruke programmet. Det finnes to møter å bruke simulatoren på. Du kan bruke demo-sekvenser. Eller bruke den slik du bruker en ekte digital fartsskriver. Det anbefales å gå igjennom demo-sekvensene først, for å finne hvilke muligheter som ligger i din fartsskriver. Og kanskje enda viktigere, finne ut hvilke muligheter som finnes. Om hva som er lovlig og ulovlig med tanke på kjøre- og hviletid.

Hvordan bruke programmet. Video-sekvensene vil gi deg inngående kunnskap om digitale fartsskrivere. Det er for dette formålet at simulatoren har blitt utstyrt med en interaktiv modus. Takket være dette verktøyet, vil du finne svar på mange av spørsmålene du sannsynligvis vil ha om sekvensene.

Pause…. …etter video:

Den interaktive simulator Den interaktive simulator Den interaktive simulatoren er satt sammen med flere informasjonsvinduer. I den nederste delen, finner du den digitale fartsskriveren, som består av en skjerm, et tastatur, to spor til å sette inn kort og en plass til en rull med papir som brukes til utskrifter. Den interaktive simulator  Den interaktive simulatoren er satt sammen med flere informasjonsvinduer. 

Den interaktive simulator Den interaktive simulatoren er satt sammen med flere informasjonsvinduer.  I den nederste delen, finner du den digitale fartsskriveren, som består av en skjerm, et tastatur, to spor til å sette inn kort og en plass til en rull med papir som brukes til utskrifter.

Den interaktive simulator Øverst, vil du se et område som simulerer grunnleggende kontroller av kjøretøy; en tenningsnøkkel (slå av og på motoren), en gasspedal og en brems.  

Den interaktive simulator Øverst, vil du se et område som simulerer grunnleggende kontroller av kjøretøy; en tenningsnøkkel (slå av og på motoren), en gasspedal og en brems.   På den andre siden, vil du se en tid-multiplikator. Ved bruk av musen kan du dra denne opp og ned. Simulering av tid må kunne gjøres mye raskere.

Den interaktive simulator Øverst, vil du se et område som simulerer grunnleggende kontroller av kjøretøy; en tenningsnøkkel (slå av og på motoren), en gasspedal og en brems.   På den andre siden, vil du se en tid-multiplikator. Ved bruk av musen kan du dra denne opp og ned. Simulering av tid må kunne gjøres mye raskere. Det er spesielt nyttig når du ønsker å simulere fullstendige arbeidsperioder eller skumme over flere arbeidsperioder. 

Den interaktive simulator Øverst, vil du se et område som simulerer grunnleggende kontroller av kjøretøy; en tenningsnøkkel (slå av og på motoren), en gasspedal og en brems.   På den andre siden, vil du se en tid-multiplikator. Ved bruk av musen kan du dra denne opp og ned. Simulering av tid må kunne gjøres mye raskere. Det er spesielt nyttig når du ønsker å simulere fullstendige arbeidsperioder eller skumme over flere arbeidsperioder.  Dette området omfatter også en knapp med instruksjoner for å sette inn kort i fartsskriveren.

Den interaktive simulator I dette området finner du også informasjon om speedometer og to søyler som indikerer kontinuerlig kjøreperiode og total pausetid.

Den interaktive simulator I dette området finner du også informasjon om speedometer og to søyler som indikerer kontinuerlig kjøreperiode og total pausetid. Fargene som søylene viser om du har tilstrekkelig med tid til å fullføre kjøreoppdraget. Eksempel for kontinuerlig kjøreperiode: -

Den interaktive simulator I dette området finner du også informasjon om speedometer og to søyler som indikerer kontinuerlig kjøreperiode og total pausetid. Fargene som søylene viser om du har tilstrekkelig med tid til å fullføre kjøreoppdraget. Eksempel for kontinuerlig kjøreperiode: -den er grønn i inntil 4 timer og 15 minutter.-deretter blir den gul.- Etter 4 og 30 minutter blir den rød. Dette betyr brudd på regelverket.  

Den interaktive simulator I dette området finner du også informasjon om speedometer og to søyler som indikerer kontinuerlig kjøreperiode og total pausetid. Fargene som søylene viser om du har tilstrekkelig med tid til å fullføre kjøreoppdraget. Eksempel for kontinuerlig kjøreperiode: -den er grønn i inntil 4 timer og 15 minutter.-deretter blir den gul.- Etter 4 og 30 minutter blir den rød. Dette betyr brudd på regelverket.   For kumulativ pausetid er fargen i utgangspunktet gul. Som ikke er nok for å starte en sammenhengende kjøreperiode. Men etter 45 blir den grønn. Og det er nok til å starte en ny hel kjøreperiode.      

Den interaktive simulator I dette området finner du også informasjon om speedometer og to søyler som indikerer kontinuerlig kjøreperiode og total pausetid. Fargene som søylene viser om du har tilstrekkelig med tid til å fullføre kjøreoppdraget. Eksempel for kontinuerlig kjøreperiode: -den er grønn i inntil 4 timer og 15 minutter.-deretter blir den gul.- Etter 4 og 30 minutter blir den rød. Dette betyr brudd på regelverket.   For kumulativ pausetid er fargen i utgangspunktet gul. Som ikke er nok for å starte en sammenhengende kjøreperiode. Men etter 45 blir den grønn. Og det er nok til å starte en ny hel kjøreperiode.       Informasjonen om tid og dato    Informasjonen er ferdig med tid og dato når simuleringen foregår og hvor mye tid som har gått med siden oppstart. Husk at når du bruker tid multiplikator, kan tiden variere fra sanntid som vist på din PC.

Utskrift Med papirutskrift kan du få informasjon om din kjøretur. Slik kan du analysere og sammenstille data. Ved å peke på denne utskriften, kan du få mer informasjon hva de forskjelle dataene betyr. Det er viktig at du kan tolke utskriften slik at du kan bli vant til å lese slike rapporter.

LYD Det anbefales at brukerne aktivere høyttaleren på PC sin, slik kan en høre kommentarer underveis.

HJELP   Simulatoren gir en rekke tips, ikke bare for å forstå hvordan fartsskriveren fungerer, men også for å forstå tolkning av regelverket.  

HJELP     Gjennom å trykke på de forskjellige skjermene, kan du få informasjon av hva fartsskriveren forteller deg på et gitt tidspunkt.

HJELP   Ved å klikke på piktogram eller andre elementer i programmet, kan du få hjelp og informasjon. Dette vil gi det den hjelp du trenger til å forstå bruken av fartskriver.

HJELP   Simulatoren gir også andre fasiliteter for å sikre at bruken er en positiv opplevelse. Spesielt verdt å nevne er simulatoren vinduet, som ligger øverst til høyre, og forslag vinduet, ligger nederst til høyre.

Begrensninger i simulator virkemåte Dette programmet er et verktøy laget for å trene og informere om kjøre- og hvileregler og vil ikke erstatte en ekte digital fartsskriver.

Begrensninger i simulator virkemåte Avvik fra en virkelig situasjon vil kunne forekomme. Derfor vil simulatoren ikke erstatte en virkelig digital fartsskriver laget av samme produsent.

Video Praktisk bruk av fartskriver

Egen refleksjon 10 minutter med egen refleksjon. Minimum 5 setninger. Legges i mappen, Kjøre- og hviletid.

Praktiske arbeidsoppgaver. Neste leksjon: Praktiske arbeidsoppgaver.