Grunnkurs vergemål Hamar, Hanne Kristin Bratlie og Maj C

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Ny vergemålslov og forskrift Fagdag for fylkesmannen 5
VERGEMÅL, Regionråd Hadeland 26. april 2013
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
v/ Therese Småland & Elfrid Sundqvist
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Ny vergemålslov.
Vergemålsreformen – ny lov om vergemål
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Finansforvaltningen.
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
KURS FOR VERGER I TANA FYLKESMANNEN I FINNMARK
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
Kurs for vergene i Hedmark fylke Hanne Kristin Bratlie og Maj C
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Hjelpevergens funksjon Knut Engedal. Opprettelse av hjelpeverge - Vergemålsloven av 22 april 1927 paragraf 90 A-F n Opprettelsen kan skje dersom personen.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Informasjon om Vergemålsreformen PsykIT, 24. september 2013 Lars Gustavsen fagsjef - vergemål Fylkesmannen i Vestfold.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Nettverksmøte Nina Westby Evensen. Mål for dagen ≡ Erfaringsdeling og økt kompetanse ≡ Etablere kontakter på tvers av kontorene.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Aldersvurderinger Jonas Lea, rådgiver, Barnefaglig enhet 1 (1)1 (1)
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Innsyn og adgangsbegresning
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
INFORMASJON OM BARNEVERN
Kurs for verger 9. november 2016, Hamar
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Foreldres rettigheter etter barneforskriften § 10
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Vergemål og alternativ til vergemål
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Forsterkningstiltak fosterhjem
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Oddvar T. Faltin teamleder helse- og omsorgstjenester Likepersonsamling, Nasjonalforeningen for folkehelsen Gardermoen, 17. november 2018.
Ivaretakelse av ulike rettslige og økonomiske interesser for personer med demens / annen sykdom Ingunn Sunde, seniorrådgiver, Fylkesmannen i Telemark.
Nå er vi spente!.
Studieforum Studieforbundet Funkis
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Grunnkurs vergemål Hamar, 09. 11. 2016 Hanne Kristin Bratlie og Maj C Grunnkurs vergemål Hamar, 09.11.2016 Hanne Kristin Bratlie og Maj C. Stenersen Lund

Informasjon om vergemål: www. vergemal Informasjon om vergemål: www.vergemal.no og fylkesmannens hjemmesider (www.fylkesmannen.no/hedmark)

E-kurs for verger

Agenda Vergemålsreformen; bakgrunn, regelverk og organisering Om organisering, oppgaver og antall saker Vergemålsloven, typer vergemål Grunnprinsipper Opprettelse av vergemål. Vergene Samtykkekompetanse Fratakelse av rettslig handleevne Forvaltning NAV Taushetsplikt Fylkesmannens samtykke til disposisjoner Forvaltning av finansielle eiendeler og vergens regnskapsplikt Godtgjøring og utgiftsdekning til verger

Kort: Vergemålslov og eget kapittel i utlendingsloven Lov om vergemål og forskrift trådte i kraft 1. juli 2013 Utlendingsloven, nytt kapittel 11 A om representant for enslige mindreårige asylsøkere Formål - sikre at interessene til mindreårige og voksne som ikke kan handle på egenhånd blir ivaretatt. Dette skal skje med respekt for den enkelte persons verdighet og integritet Loven tar sikte på å styrke rettssikkerhet, likebehandling og kvalitet i vergemålsforvaltningen Større vekt på selvbestemmelse. Endre holdninger fra «å beslutte på vegne av andre» til å «støtte andre i sine beslutninger»

Organisering Vergene Fylkesmannen - Lokal vergemålsmyndighet – første linje (overformynderiet er opphørt) Statens sivilrettsforvaltning – vergemålsavdelingen (Hamar) - Sentral vergemålsmyndighet - Behandler klager og fører tilsyn - IKT, bank, kompetanse/opplæring mv.

Fylkesmannens oppgaver Fylkesmannen rekrutterer, oppnevner og fører tilsyn med vergene (før: «hjelpeverge») Fylkesmannen har ikke i oppgave å opptre på vegne av personen med vergemål. Det er det vergen som skal gjøre Fylkesmannen skal gi nødvendig opplæring, råd, veiledning og bistand til vergene. Fylkesmannen har ikke instruksjonsrett over vergene (men kan bytte verge..) Det er vergen som skal ta initiativ til disposisjoner

Bernhard Caspari Hanne Kristin Bratlie Ingebjørg Gaukerud Lars Petter Murbræck Marit Kolstad Maj Christin Stenersen Lund Maren Oftedal Randi Almås Welhaven Julie Nilsen Brochmann Nina Martinsen Yngve Haugrud Ranveig Volla Berit Midthus Ingunn Olsen Berit Strand Larsen

Fylkesmannen som vergemålsmyndighet Antall vergemål Antall saker til behandling Prioritering av saker og saksbehandlingstid (se egen foil) IKT-verktøyet Ressurser og organisering (11,8 årsverk) Budsjett og saksbehandlere «kommuneorganisering» og spesialisering av saker Telefonvaktordning Antallet faste verger i fylket og tilgangen på verger Informasjonsmøter, kurs og opplæring

Nøkkeltall om vergemål Om lag 65.000 vergemål på landsbasis - 2/3 voksne - 1/3 barn For Hedmark – ca. 2600 vergemål 20 mrd. kroner - tilhørende personer med vergemål - forvaltes av vergemålsmyndighetene (Hedmark 845 mill. kr)

Hva regulerer loven? Ny vergemålslov regulerer tre ordninger for bistand og støtte: Nærstående gis en legalfullmakt til å representere familiemedlemmer Fremtidsfullmakt Vergemål For barn under 18 år For voksne Mer selvråderett for den enkelte, avlaste og derved frigjøre tid i vergemålsmyndigheten til de tunge sakene

Ulike typer vergemål Vergemål for voksne uten fratakelse av rettslig handleevne (ordinært vergemål, midlertidige oppdrag, settevergeoppdrag etc) Vergemål for voksne med fratakelse av rettslig handleevne (økonomiske og/eller personlige forhold) Vergemål mindreårige Vergemål for mindreårige enslige flyktninger (utl.lov)

Loven og et par viktige grunnprinsipper Hvert vergemål tilpasses det den vergetrengende har behov for Minste middels prinsipp – man skal ikke gjøre større inngrep overfor personer enn nødvendig

Grunnprinsipper forts: Viktig: Vergen skal yte beslutningsstøtte: Ivareta personens behov for støtte og hjelp på egne premisser uten å frata vedkommende sin selvbestemmelsesrett . Vergen skal forholde seg til personens ønske. Dersom personen med verge ikke er fratatt rettslig handleevne, kan personen som har verge gjennomføre disposisjoner på egen hånd eller motsette seg at disse gjennomføres Beslutningsstøtte: Ivareta personens behov for støtte og hjelp på egne premisser uten å frata vedkommende sin selvbestemmelsesrett FN konvensjon om rettigheter for mennesker med nedsatt funksjonsevne

Litt mer om beslutningsstøtte som grunnprinsipp: Vergens plikt til å høre PMV der det lar seg gjøre § 33: «Vergen skal så vidt mulig høre den som er satt under vergemål før det foretas disposisjoner av større betydning og også når dette ellers fremstår som naturlig.» Autonomi/selvbestemmelsesretten står sterkt !

Opprettelse av vergemålssak voksen

Hvem kan begjære opprettet vergemålssak ? Personer med begjæringsrett: - personen selv - ektefelle/samboer, foreldre, nærmeste livsarving, søsken behandlende lege/tilsynslege ved helseinstitusjon der personen er innlagt eller bor vergen, ved behov for endring

Begjæring - begrunnelsesplikt Begjæring om vergemål skal inneholde: Beskrivelse av tilstanden Vurdering av på hvilke områder det er behov for bistand I sin vurdering skal fylkesmannen bl.a. legge til grunn: Erklæring fra lege eller annen sakkyndig er personen ute av stand til å ivareta egne interesser? forstår personen hva et samtykke til vergemål innebærer? Uttalelse fra pårørende Uttalelse fra institusjon e.l. Samtykkeerklæring (der dette er påkrevd) Samtale mellom saksbehandler og personen det gjelder

Meldeplikt Meldeplikt for institusjoner og andre (vgml. § 57) «Må det antas at det er behov for vergemål for en person som er innlagt i institusjon, skal institusjonen melde fra til fylkesmannen. Meldeplikten gjelder også ansvarlig for kommunens sosialtjeneste og kommunens helse- og omsorgstjeneste utenfor institusjon. Meldingen skal begrunnes.»

Nærmere om meldeplikten Hvem skal tenke meldeplikt? De som jobber der en person er innlagt De som jobber i bolig med heldøgns omsorg og pleie Ansvarlige for kommunens helse- og sosialtjeneste utenfor institusjon

Saksbehandlingen ved opprettelse av vergemål Fylkesmannen mottar melding eller begjæring om behov for vergemål. Forhåndsvarsel sendes ut – frist til å uttale seg Innhenting av dokumenter: legeerklæring, skriftlig samtykke Samtale med pmv (der mulig)/verge Vedtak om vergemål, avvisning eller avslag Vergefullmakt Underretning om vedtaket Klageadgang

Vilkår for opprettelse av vergemålssak. § 20. 5 grunnvilkår: Personens fysiske eller psykiske tilstand At personen ikke er i stand til å ivareta sine egne interesser At det ut fra en totalsituasjon må foreligge et behov for verge At det må foreligge en årsakssammenheng mellom personens tilstand og personens manglende evne til å ivareta egne interesser og Skriftlig samtykke fra personen hvis vedkommende er samtykkekompetent

Medisinske vilkår for vergemål, § 20: sinnslidelse demens psykisk utviklingshemming Rusmiddelmisbruk (ny) alvorlig spilleavhengighet (ny) eller alvorlig svekket helbred

Krav til å kunne bli oppnevnt som verge Krav til vergene Krav til å kunne bli oppnevnt som verge Må ikke selv være under vergemål Må samtykke til oppnevningen Må være egnet Hovedregel: Må legge fram utvidet politiattest og fylkesmann må foreta kredittsjekk. Unntak for nærstående (ektefelle/samboer, barn, barnebarn, foreldre, søsken)

Verge-kategorier Nærstående Alminnelig verge Fast verge (næringsdrivende) Betydning blant annet for godtgjøring

Litt mer om skillet mellom alminnelig og fast verge. Vergens eget valg. Alminnelige: Ikke bokføringsplikt Ikke næring. Lønn. Skattefritak kr 6000 pr sak når pmv betaler. Hvis fylkesmann betaler: kr 6000 grensen for skattefritak alle oppdrag til sammen Faste: Flere oppdrag. Næringsdrivende. Bokføringsplikt. Fakturakrav. Næringsoppgave til skattemynd. Kan registrere seg i Enhetsregisteret. Skatteplikt for alt overskudd, men fradragsrett for ethvert underskudd.

Hvem oppnevnes som verge ? Fylkesmannens suverene skjønnsutøvelse mht hvem som oppnevnes som verge (fastslått i klagesaker SRF) Misforståelse ofte: Jo, familie KAN være verge. -  forelder -  barn, søsken, besteforelder, onkel, tante, slektning, nabo, venn - person som ønsker å være til nytte for andre - person tar oppdrag som en del av sitt arbeid (fastverge/profesjonell)

Vergens oppgaver § 31: «Vergen skal innenfor rammene av sitt mandat ivareta interessene til den som er under vergemål». § 32: «Innenfor rammen av sitt mandat foretar vergen rettslige handlinger og råder over midler på vegne av personen han eller hun er verge for, med mindre noe annet er bestemt ved lov eller av en arvelater eller giver» Men husk: grunnprinsippet om selvbestemmelse !

Vergens oppgaver: Avhengig av mandatet, men vergens oppgaver er som regel ivaretakelse av økonomiske og personlige interesser For eksempel håndtere løpende inntekter og utgifter (§ 37) Forvaltning av fast eiendom (utleie eller salg) (§ 36) Bistand ved gjeldsproblemer Søknader om trygdeytelser, andre type stønader, og eventuelle klager Sørge for at vedkommende får støttekontakt – ikke være. Sørge for at vedkommende kommer til tannlegen – ikke kjøre. Sørge for - ikke gi

Absolutte grenser for vergemålet Et vergemål skal aldri omfatte særlig personlige disposisjoner som: Å stemme ved valg Å inngå ekteskap Å erkjenne farskap Å samtykke til organdonasjon Å opprette eller tilbakekalle testament Å samtykke til tvang eller andre særlige personlige forhold

Opphør av vervet som verge Vergen kan kreve opphør av vergeoppdraget – rimelig varsel Fylkesmannen skal oppnevne en ny verge Fylkesmannen kan frata en oppnevnt verge vervet dersom: til beste for vergetrengende Fylkesmannen skal frata en oppnevnt verge vervet dersom: hensynet til den som er satt under vergemål, gjør dette nødvendig

Opphevelse eller endring av vergemålet Et vedtak om vergemål skal oppheves eller endres hvis vilkårene for vergemålet ikke lenger er til stede eller forholdene tilsier det Dersom den som er satt under vergemål etter eget samtykke, trekker samtykket tilbake, skal vergemålet oppheves

Om samtykkekompetanse Vergemål opprettes – eget ønske og/eller etter samtykke Personen kan avslutte vergemålet Samtykke til: opprettelse av vergemålet, vergens mandat, hvem som skal være verge Samtykkekompetanse innebærer: - evne til å forstå informasjon, resonnere og avveie alternativene (Ikke et krav om objektive, rasjonelle valg, men må kunne utrykke et valg)

Hva er samtykkekompetanse? Kortversjon: Evnen til å forstå informasjon som er relevant for en beslutning (vedr vergemål ) Evnen til å kunne anerkjenne de konsekvenser som rimelig kan forventes av en beslutning Evne til å kunne uttrykke et valg Evne til å kunne foreta avveining av mulige alternativer, herunder konsekvenser av disse. Helt spisset: Skjønner pasienten konsekvensene av å NEKTE vergemål ??

Samtykkekompetanse vergemål Det vil være en forholdsvis høy terskel for å si at en person ikke har samtykkekompetanse. Er man i tvil, er vedkommende samtykkekompetent. Det er ikke krav om full kognitiv/mental kapasitet for å ha samtykkekompetanse. Selv om det er en demensdiagnose, betyr det ikke at vedkommende er uten samtykkekompetanse på alle områder. Fylkesmannen henter inn legeerklæring som sier noe om dette men vi er ikke bundet av legeerklæringen, og må foreta en selvstendig vurdering i forhold til det aktuelle spørsmålet det skal tas stilling til.

Spørsmål for avklaring av samtykkekompetanse Innsikt i egen sykdomstilstand og hjelpebehov Har du/er du enig i at du har (diagnose, f.eks Alzheimer, Schizofreni, ruslidelse, spilleavhengighet)? Skaper denne diagnosen noen problemer for deg? Trenger du hjelp til å håndtere x (økonomi/personlige anliggender)? Evne til å forstå foreslått hjelp Hva vil det bety for deg å få hjelp til x (verge/økonomi osv). Evne til å forstå ev alternativ hjelp - Fins det andre måter (enn vergemål/salg av bolig) å hjelpe deg ut av denne situasjonen?

Spørsmål forts Evne til å anerkjenne konsekvenser av å få hjelp/verge Hva vil det bety for deg (din økonomi)/hva kan skje med deg hvis du får hjelp/verge. Evne til å anerkjenne konsekvenser av å nekte hjelp fra en verge Hva vil kunne skje med deg (din økonomi) om du nekter hjelp/verge?

Fratakelse av rettslig handleevne (før: umyndiggjøring) Før: Kun total umyndiggjøring Nå: individtilpasning, så delvis fratakelse av rettslig handleevne på et bestemt område ok. Minste middels prinsipp. Andre alternativ må først vurderes Vergemållov § 22 jf § 20 (krav til diagnose etc. ) Fylkesmannen kan fatte midlertidig vedtak, men domstol avgjør endelig etter en alminnelig hovedforhandling (Legeerklæring, evt vitnebevis fra lege, blir viktig)

Forvaltning hos NAV eller opprettelse av vergemål Minste middels prinsipp - «behovet» Frivillig og tvungen forvaltning Vedtak om forvaltning av trygdeytelser er mindre inngripende tiltak enn vedtak om vergemål og bør derfor vurderes først - Praktiske bestemmelser, og at det kan være behov for at mindre inngripende former for delvis fratakelse av handleevnen kan skje uten at domstolsbehandling er påkrevd. Lite byråkratiske og kostnadskrevende ordninger vil kunne virke positivt for den hjelpetrengende selv (Ot prp nr 110 2008-2009, s. 60)

Taushetsplikt Vergens taushetsplikt Unntatt fra taushetsplikt: opplysninger om personlige forhold «forretningshemmeligheter» Unntatt fra taushetsplikt: At en person er under vergemål At vedkommende er verge Rammene for vergeoppdraget

Når må vergen be om fylkesmannens samtykke Når må vergen be om fylkesmannens samtykke ? (NB: der personen med verge selv ikke kan foreta disposisjonen slik at det er vergen som må utføre dette) Vergen må ha fylkesmannens samtykke til større beslutninger og disposisjoner Disposisjoner over fast eiendom Disposisjoner over løsøre av større verdi, usedvanlig karakter eller spesiell interesse Utlån av midler Gjeldsstiftelse Større gaver Arveforskudd Avkall på arv Uttak fra kapitalkonto Det er vergen som skal ta initiativ til alle disposisjoner. Tosporet system

Bank og forvaltning av midler

Opprettelse av konti Vergene skal sammen med personen under vergemål velge bank for aktuelle konti Dersom fylkesmannen skal forvalte midler opprettes det en kapitalkonto som fylkesmannen disponerer Sentral ordning (for tiden 46 norske banker) Fylkesmannen skal som hovedregel forvalte midler over 2 G Mindreårige med formue Voksne som samtykker til at Fylkesmannen skal forvalte formue(nytt) Voksne uten samtykkekompetanse Voksne som er fratatt rettslig handleevne på det økonomiske området

Forvaltning etter ny lov Person med verge Kapitalkonto Vergekonto Brukskonto Fylkesmannen disponerer Finansielle eiendeler >2G Bankavtaler via SRF Verge og PMV velger bank Løpende oppdatering (betingelser) Bruk krever godkjenning fra FM SRF utfører tilsyn med FM Vergen disponerer Inntil 2G (hovedregel) Verge og PMV velger bank Disponeres av vergen Inntekter/faste utgifter Årlig vergeregnskap FM utfører tilsyn Personen med vergemål disponerer Til personens frie benyttelse Begrenset månedsbeløp Småutgifter Ikke regnskap

Vergens regnskapsplikt Vergene påtar seg å forvalte økonomien for en annen – viktig å dokumentere at dette er gjort riktig Regnskapsplikten overholdes gjennom å levere: Kontoutskrift fra vergekonto pr. 31.12. Kontoutskrift som viser inngående beløp og hva som er tatt ut/belastet – ”det løpende regnskapet” Selvangivelse til personen = økonomisk status pr. 31.12 Fullstendighetserklæring Årsoppgave Bilag og øvrig dokumentasjon fra vergekonto skal tas vare på i 3 år Kontantbilag tas vare på og kontantuttak må forklares Ved tilsyn fra Fylkesmannen kan det kreves at bilagene fremlegges for kontroll. Frist for avlevering av regnskap er satt til 30.4.

Godtgjøring og utgiftsdekning Som verge har man som hovedregel krav på godtgjøring og utgiftsdekning i forbindelse med oppdraget.

Vergegodtgjøring Nærstående 0* Nei (Ja) Ja (Nei) Alminnelige 2.000 Type Verge Personlige forhold Økonomiske Pers./ Øk. Timesats v/særlige Næringsdrivende*** Oppgave plikt over 6.000 kr Nærstående 0* Nei (Ja) Ja (Nei) Alminnelige 2.000 3.500 4.000 200** Faste 4.500 7.500 10.000 400** Advokat (off.salær) 995 * Kun godtgjøring hvis særlige grunner tilsier det, bl.a. vektlegges omfang og varighet ** Det kan avtales godtgjøring på timebasis ved særlige grunner etter avtale m/FM

Alternativ til faste satser Hovedregelen er fast sats, men det kan unntaksvis gis timebasert godtgjøring. Kan være aktuelt i startfasen av et oppdrag, eller ved oppdrag av kort varighet eller ved omfattende oppdrag. Avklar på forhånd med fylkesmannen hvis det er behov for timebasert godtgjøring. Vergen må da: Dokumentere at fast sats ikke gir rimelig dekning. Dokumentere timeforbruk for vergearbeidet. Fylkesmannen kan sette en grense for timeforbruket i perioden.

Utgiftsdekning Det fastsettes et årlig fast beløp til utgiftsdekning, for tiden kr 1000,-. Dersom vergen har utgifter som i vesentlig grad overstiger den årlige faste satsen for utgiftsdekning, kan man søke fylkesmannen om dekning av disse utgiftene.

Hvem dekker godtgjøring og utgifter? Dekkes i hovedregelen av den som har verge selv. - Se vedtak om oppnevnelsen av vergemålet om godtgjøring og utgiftsdekning. Gå inn selv på vergekonto og trekk dette i henhold til vedtaket. Trekk jevnlig slik at belastningen ikke blir så stor for den vergetrengende, og merk av på kontoutskrift at overføringen gjelder godtgjøring og utgiftsdekning, samt tidsperiode.

Hvem dekker godtgjøring og utgifter? Unntak: Dekkes av fylkesmannen når inntekt og formue er under visse fastsatte grenser jf vergemålsforskriftens § 19. Dvs: 2,48 G (kr 229 588,48) OG under kr 50.000,- i formue (bank).

Hvem dekker godtgjøring og utgifter? Unntak: Den vergetrengende har veldig dårlig betalingsevne. Fylkesmannen kan da beslutte å dekke hele eller deler av godtgjøringen eller at den forskutteres. Vergen må i dette tilfelle: - fremlegge en økonomisk oversikt som viser hva den vergetrengende sitter igjen med pr måned etter at alle nødvendige utgifter er betalt. Send oversikt 1 gang pr år, og gi beskjed til oss ved endring av økonomien.

Hvem dekker godtgjøring og utgifter? Unntak: - Fylkesmannen kan dekke deler av godtgjøringen og utgiftsdekningen i tilfeller hvor den vergetrengende uforskyldt har havnet i en situasjon hvor det påløper store kostnader til verge. Eksempelvis rettsak.

Viktig å huske på: Benytt alltid ordinært søknadsskjema, og send inn pr.post eller via Altinn. Skjema finner dere på www.vergemal.no under fanen «nyttige skjemaer». Timelister skal innehold dato, hva slags oppgaver som er utført, og eventuelt strekning/kilometer som er benyttet. Faktura sendes inn etter at dere har fått vedtak om godtgjøring og utgiftsdekning fra oss. Husk å føre fradrag i selvangivelsen dersom den vergetrengende betaler selv.

Og altså: Mer informasjon vergemal.no