Den gode skoleeier I Nes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Servicerådet i Fredrikstad kommune
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Rådgiver Torbjørn Henrik Torblå, KS Agder
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Styringsprinsipper Styringssystem
Organisering og arbeidet i kommunene
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
1 Oktober 2011 Ord og begreper. 2 Oktober 2011 Foreldrerådet (alle foreldre med barn i grunnskolen) FAU (Foreldrerådets.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Praksiseksempel fra Lørenskog
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Grete Monsen Evaluering av ledelsesmodell i bergensskolen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Plan- og beslutningsprosesser av bompengepakker/bypakker - lokale vedtak - statlig godkjenning - KVU/KS1 Thomas Tvedt, ass. fylkesdirektør Avd for Regional.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Møte i Samarbeidsutvalget Foreldrerådet: Randi Stavrum og Olav Strid Elevråd: Borgar Engtrø Lund, og Ingrid Wikdahl, Lærere: Eli K Jacobsen og.
Kommunalt foreldreutvalg KFU Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i din kommune.
SU – Mortenstua skole skoleåret
Internasjonalisering
Skoleeiers styringsdialog
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
De viktigste resultatene
Kveldsseminar Læringsmiljø
Velkommen til FAU-møte
ÅRSHJUL SAMARBEID HJEM – SKOLE/SFO
Oppstart SU Jevnakerskolene
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
Hausten 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Den gode skoleeier I Nes. KS-skoleeierprogram Den gode skoleeier I Nes.

Nes kommune- «Det gode liv der elvene møtes. Kvalitets-utvikling i skolen. LØFT nr 2 Dialog-møter Gode SU- møter Kvalitets-meldingen Bedre læringsmiljø og læringsutbytte

Hva har vi identifisert av behov? Blant annet: Skoleeierbegrepet er lite kjent blant politikerne. Det er få arenaer for styringsdialog på tvers av nivåer. «Et løft i Nes-skolen» oppleves som et samlende dokument for alle aktører i skolen, men bør revideres. SU blir i noen grad brukt som dialogarena, men har forbedringspotensial Tilstandsrapporten/kvalitetsmeldinga mangler godt eierforhold og systematisk medskaping fra ulike skoleaktører.

Hvorfor har vi SU? § 11-1. Samarbeidsutval ved grunnskolar Ved kvar grunnskole skal det vere eit samarbeidsutval med to representantar for undervisningspersonalet, ein for andre tilsette, to for foreldrerådet, to for elevane og to for kommunen. Den eine av representantane for kommunen skal vere rektor ved skolen. Elevrepresentantane skal ikkje vere til stades når saker som er omfatta av teieplikt etter lover eller forskrifter, blir behandla i samarbeidsutvalet. Samarbeidsutvalet har rett til å uttale seg i alle saker som gjeld skolen. Osv…..

Gevinster dersom vi får SU/SMU til å fungere slik vi har lagt opp til Alle involverte vil få en mer forutsigbar rolle Regionvis opplæring vil gi alle mer trygghet i rollene SU/SMU som «rektors møte» vil bli nedtonet. Annen leder  eierskap fra flere aktører Lik praksis i kommunen Få politikerne mer på banen Dialog for å forbedre ulike arbeidsoppgaver og arbeidskrav Årshjul

Gevinster forts. Saker vil bli tatt opp på alle arenaer på noenlunde samme tid Opplegget burde sikre at saker/referater fra den enkelte skole kommer til Utvalget for oppvekst, helse og velferd på en strukturert måte

Veien videre Framdriftsplan Det skal legges opp til minimum fire møter i året. Disse bør fortrinnsvis legges slik: September (slik at referatet kan behandles i utvalgsmøtet i oktober) November (slik at referatet det kan behandles i utvalgsmøte i desember) Februar (slik at referatet det kan behandles i utvalgsmøte i mars) April/mai (slik at referatet det kan behandles i utvalgsmøte i mai)  

Prosjektet skal danne grunnlaget for en bred satsing på Nes-skolen. Bakgrunn for Løft i Nesskolen: Administrasjonen fikk den 08.05.12 en politisk bestilling: PS 12/24 Ny visjon for grunnskolen i Nes Utvalgets vedtak: Rådmannen bes å utarbeide et grunnlagsdokument for et skoleutviklingsprosjekt for grunnskolen i Nes. Prosjektet skal danne grunnlaget for en bred satsing på Nes-skolen. Prosjektet har som mål å utvikle Nes-skolen, slik at vi oppnår læringsresultat over gjennomsnittet i Akershus innen utgangen av 2015.

Plan for evaluering Høsten 2016 Skoler (pedagogisk personale, ledere) FAU/ KFU Utdanningsforbundet / andre aktuelle fagforbund Januar 2017 Kunnskapsinnhenting Barn- og unges kommunestyre (BUKS) Foredrag / dialogøkt om framtidsskolen – Ludviksenutvalget?

Ledelse – skoleeier. Her finner vi følgende tiltak i Løftet: Forslag til tiltak   Bevilgninger. Politisk skoleeier bevilger nødvendige midler til gjennomføring av vedtatte tiltak. Rekruttering ledere. Det utvikles en strategi for rekruttering av ledere. Rekruttering lærere. Det utformes en strategi for rekruttering av lærere. Oppfølging av ledelse. Skoleeier stiller krav og støtter den enkelte skoleleder gjennom lederavtale, medarbeidersamtale og møter med skoleledelsen. Kompetanseutvikling. Skoleeier prioriterer ressurser til kompetanseutvikling for ledere og lærere. Kompetanseplanen synliggjør satsing på læringsresultater /grunnleggende ferdigheter Kommunikasjon. Det etableres gode kommunikasjonslinjer mellom politikere og administrasjon for å bygge godt omdømme.

Referansegruppe Nytt LØFT Utvalg for oppvekst, helse og velferd Styringsgruppe Deltakerne i KS-skoleeierprogram

Politisk behandling / samarbeid. Våren 2017 (Senest september 2017) Det store spørsmålet: Hvor vil skoleeier at Nesskolen skal være i 2020 eller 2025? ………I forlengelsen av det: Hvordan kan politisk og administrativ skoleeier samarbeide om å sette «riktige» mål som inspirerer lærere, elever og foresatte?