MØTE FOR KONTAKTLÆRERE OG PERSONAL TUTORS Tirsdag 15. august kl. 1200-1330
Agenda fellesdel Kl. 1200-1210 Kontaktlærer KD v/Karl Kl. 1210-1225 Tidligere «Elevens retter og plikter», nå: Fravær St. Olav v/Karl Orden og atferd St. Olav v/Bente Vurdering St. Olav v/Sidsel Kl. 1225-1255 VIP makkerskap intro v/Bente Makkerskap i skolestart, konkrete forslag og idéer ved Kari og Karen Marie Kl. 1245-1250 Annet å huske på v/Bente Kl. 1255-1330 Vi deler oss i trinn: STVG1 – rom 113 STVG2 og STVG3 – rom 114 IBVG2 og IBVG3 – rom112
Kvalitetsdokument for kontaktlærere v/Karl Hovedpunktene i dokumentet: Formål Tegn på kvalitet Rutiner; Fraværsrutiner Kontakt med foresatte Lede kontaktlærertimene Læringsmiljø, herunder VIP-makkerskap Informasjon – lang liste Trinnmøter og klasselærerråd + møtereferater Andre oppgaver
Fravær St. Olav v/Karl Hovedpunktene i dokumentet: Hovedprinsipp i ordningen Unntak for sykdom, velferdspermisjon og vanskelig livssituasjon Stryk av inntil 10 fraværsdager Krav til dokumentasjon Krav om vurderingsgrunnlag Skoleaktiviteter utenom timeplan Privatistordningen Rutiner for faglærer elevfravær Varslingsrutiner fravær for elever under 18 år Varslingsrutiner fravær for elever over 18 år Rutiner for kontaktlærer (KL) og personal tutor (TT) elevfravær Lenker
Orden og atferd St. Olav v/Bente Hovedpunktene i dokumentet: Generelt om orden og atferd Kriterier for alminnelig god orden (forsøksordning på Vg1) Bruk av tredelt karakterskala i orden Kriterier for alminnelig god atferd Bruk av tredelt karakterskala i atferd
Vurdering i fag St. Olav v/Sidsel Hovedpunktene i dokumentet: Underveisvurdering og sluttvurdering Fire viktige prinsipp for vurdering Halvårsvurdering med og uten karakter Arbeidskrav Prøver Fagdagsperiode og tentamen Veiledende tidsfrister Vurdering i kroppsøving Metoder for underveisvurdering uten karakter Hva bestemmer karakteren til slutt
VIP-makkerskap; Veiledning og informasjon om psykisk helse i skolen Om VIP-makkerskap: https://vestreviken.no/skoleprogrammet-vip/om- skoleprogrammet-vip/vip-makkerskap#mer-informasjon? For lærere: https://vestreviken.no/skoleprogrammet-vip/for-lerere https://www.facebook.com/SkoleprogrammetVIP www.vipweb.no http://vimeo.com/57067161 (00:50-2:30) Hefter og informasjon ligger også på Intranett; elevhefte, lærerinformasjon og evalueringsrapport
Kontaktlærere/tutors, faglærere og elever, Vg1, Vg2 og Vg3 Hva? Når? Oppstart skoleåret 2017/2018 Hvem? Kontaktlærere/tutors, faglærere og elever, Vg1, Vg2 og Vg3 Hva? Innføre og gjennomføre VIP-makkerskap blant elevene; et praktisk verktøy for bedre læringsmiljø knyttet til psykisk helse Hvorfor? VIP-makkerskap skal bidra til: en mykere overgang fra ungdomsskole til videregående skole at elevene skal bli kjent med flere i klassen et tettere og tryggere klassemiljø tidlig å øke elevers sosiale kompetanse å skape gode arbeidsrelasjoner som øker læringstrykket Hvordan? Opplegget er ferdig utarbeidet av Vestre Viken helseforetak, som har en egen seksjon for VIP. Det blir en gjennomfgang for kontaktlærere ved skolestart, som viser hvordan opplegget skal gjennomføres. Da vil det også bli gitt en innføring i et fellesmøte til samtlige lærere. Opplegget og informasjon ligger i kontaktlærermappa på intranett. Normalt gjennomføres VIP-makkerskap i Vg1, men på St. Olav vgs er det besluttet å gjennomføre VIP-makkerskap på alle trinn. Grunnen til dette er at elevene deles inn i nye klasser på Vg2, og det er tilbakemeldinger på at årets Vg2
Hva skal makkeren brukes til? Makkerne sitter ved siden av hverandre i klasserommet i alle fag hvor man er hel klasse/fellesfagklassen. Makkerne hilser på hverandre når de treffes. Makkerne spør også hvordan helgen har vært. Makkeren er oppmerksomme på om den andre trives. Makkerne kontakter hverandre ved eventuelt fravær. Makkerne er ansvarlige for å ta notater eller utdelte ark for hverandre hvis en av dem er borte i timen. I timene kan lærer be makkerne om å jobbe sammen i makkerskap eller i makkergruppa. Makkerne kan også samarbeide om leksene.
Forslag til praktisk gjennomføring av VIP og VIP-makkerskap 1. skoledag (17.08.17) Presentasjon av VIP og makkerskapsprosjektet 45 min. Kontaktlærer (lærere bruker makkergrupper) 3. uke etter skolestart (12.09.17) Nye makkerskap (bruk oppgaver) 30 min. 6. uke etter skolestart (03.10.17) Elevevaluering av VIP-makkerskap, ca. 31.10.17 En evaluering fylles ut etter avsluttet VIP-makkerskap – på ITL 10 min. VIP-koordinator/ kontaktlærer Etter høstferien (bare Vg1) VIP-arbeid med lærer, gjerne fordelt på 2-3 økter 2/3 x 60 min. Kontaktlærer (som tidligere år) VIP-arbeid med helsepersonell 60 min. Lokalt helsepersonell og Kari (som tidl. år) Elevevaluering av VIP-gjennomføringen på Vg1 En evaluering fylles ut etter klassebesøket – på ITL
Andre ting å huske på Valg av tillitselev og vararepresentant; meld fra til Arve Andersen med fullt navn og klasse. Begge skal delta på BI tirsdag 29. august Kontaktlærertimer – ligger i Google-kalenderen Kontaktlærermøter i forkant av kontaktlærertimer Møte med Kari og Karen Marie 06.09.17 – bytte makker/idéer Ordenstjenesten Bokutlevering RFK – elevrådsseminar i oktober Startsamtaleskjema
Diverse informasjon Bokskap; betaling med kontanter kr 100,- Brukernavn og passord er sendt på SMS til elevene for et par uker siden, og skal ha brukertilgang på plass Den kulturelle skolesekken Registrering av oppmøte – viktig at trinnleder får beskjed om «ikke møtt» de to første ukene Læringsmiljø § 9 Trinnmøter og klasselærerråd, innkalle til klasselærerråd ved behov. Husk referatet skal også sendes til trinnleder Ordenstjenesten
Kontaktlærere Vg1 Prøveprosjekt; ingen føring av ordensanmerkninger, erstattes av samtale Skolestart: Første skoledag torsdag 17. august; frammøte i gymsalen kl. 0900 Viste (miljødag) fredag 18. august VIP – gjennomføring av årlig VIP-opplegg fra tidligere U-say Læringsstøttende prøve i lesing (tidligere: kartleggingstest i lesing)
Forsøksordning; ingen karakter i orden i Vg1 Eleven har mulighet for å få karakter, dersom han/hun ikke ønsker å være med i forsøket. Eleven må da sende skriftlig melding til kontaktlærer og avdelingsleder Diskutér orden med elevene i oppstarte; hva er ønskelig, hva er ikke ønskelig, hva forventer man av andre, skolereglement m.v. Fokuset er elevenes læring. Et samlet kollegium som er sammen om dette er viktig for å lykkes, alle må være sammen om det, og alle må være lojale Det er viktig at følelser ikke er en del av begrepsapparatet i samtalen; alle må være profesjonelle pedagoger Gjennomfør samtale med eleven så raskt som mulig etter brudd på ordensreglementet, målsetningen er at eleven skal gjøre smarte valg Hvilke valg har eleven (stå opp tidligere, følge/ikke følge ordensreglementet)? Hva er følgene av valgene (kommer for seint, har ikke med bok, dårligere læring)? Hvem får det følger for (eleven selv, medelever, lærere)? Veien videre – hva kan gjøres for å endre på forholdet (ta en tidligere buss, pakke ranselen om kvelden, få foresatt til å vekke eleven tidligere)? Det er også et valg å ikke forbedre orden…
Lærernes erfaringer fra Bergeland basert på masteroppgave Positive endringer Negative endringer Letter lærernes arbeidshverdag i forhold til byråkratisk stress og diskusjoner Fremkoller gode lærer- elevrelasjoner Gjør at lærerne vektlegger sosial kompetanse Vektlegger elevenes medbestemmelse og autonomi Fører til høy trivselsfakgor blant elevene Har ført til mindre kommunikasjon mellom lærere om elevenes orden og atferd (NB! Jeg tror ikke dette vil være tilfelle v/St. Olav) Er noe uklart i forhold til hvordan regelbrudd skal håndheves Har ført til at lærere savner med pedagogisk kunnskap og tydeligere retningslinjer for bruken av den Kilde: Kroken, T. (2015): Læreres erfaringer med å fjerne karakterer i orden og atferd. Sist lastet ned: 13.09.17
Samtale med elev om brudd på ordensreglement Bygge positive relasjoner og tillit Vær saklig, ikke legg følelser i dette som f.eks. «Jeg blir veldig lei meg når du…» eller «Det er trist at…» Ha fokus på årsak: «Hva er grunnen til at…», «Hvorfor kommer du for seint?», «Hvorfor har du ikke med boka i dag?» Spør eleven om konsekvensen av bruddet, la hun/han reflektere. «Hva skjer når du kommer for seint?» Forhåpentligvis vil eleven (etter hvert) skjønne at det har konsekvenser for hele klassen og læreren i tillegg til seg selv, og vil se fordelene med en endring Spør eleven om mulige løsninger på problemet. Tydeliggjør forventninger om endring, lag en avtale om hva endringen skal være (ta en tidligere buss, be foresatt vekke eleven 15 min. tidligere, pakke sekken om kvelden e.l.), har eleven behov for hjelp til noe? Ros eleven når du ser at endring skjer Se også heftet «Klasseledelse og relasjonsbygging» som alle kontaktlærere fikk i fjor.
Prøveprosjekt; ingen ordensanmerkninger Faglærer har ansvar for oppfølging av orden i sine timer, reglementet gjelder som tidligere Lærer som opplever brudd på reglement, må ta en samtale med eleven om bruddet Faglærer melder fra til kontaktlærer ved gjentatte brudd på reglementet Sosial handlingskompetanse
Prosess Alle følger ordensregle-mentet Elev bryter ordensregle-mentet Faglærer snakker med eleven om ordensproblemet Kontaktlærer innhenter informasjon fra alle lærere og snakker med eleven om problematikken Faglærer informerer kontaktlærer Ingen endring i orden hos eleven Kontaktlærer informerer trinnleder Trinnleder snakker med eleven
Første skoledag VIP-makkerskap I kontaktlærermappa finner du navneskilt til hele klassen. Disse må plasseres i klasserommet før Dele ut timeplaner; studietimer – oppfordre elevene til å bruke disse til studiearbeid Startsamtaleskjema Dele ut informasjon om Viste til elevene Lage «heiarop» og plakater og dele inn i volley- og fotballag. NB! ALLE elevene skal ha en oppgave på Viste Starte med elevsamtaler, lag en plan til elevene og ha den klar til første skoledag. Elevene skal bli kjent på skolen. De kan sendes ut i makkergrupper med kart og svare på spørsmål (se opplegg i kontaktlærermappa) 1STA,1STB, 1STC og 1STD skal hente bøker på fredagen, de andre klassene har bokhenting på mandagen
Viste Alle kontaktlærere må bidra som dommere og «oppfølgere», vi er færre i år enn tidligere, bl.a. p.g.a. sykdom og at gymlærere er kontaktlærere på andre trinn Hente T-skjorter til klassen. Be elevene ta vare på T-skjortene, de kan brukes ved flere andre anledninger. Kanskje dere kan be dem ta dem på når det skjer noe spesielt i skolens regi? Følg opp elevene dine – er heiagjengene på plass? Har alle noen å være med?
Mandag 21. august er kontaktlærerdag Fortsette, og forhåpentligvis ferdigstille startsamtaler Bokutlevering for resten av klassene (1STE-1STJ) U-say v/Jarle
Presentasjon av ledelse, miljølærer, elevrådsleder og rådgivere for Vg1 Mandag 11.09 Klasse Rom Lærer 12.00-12.40 1STD Amfi Tone T. 1STG Magnar B. 1STH Hilde M. 1STI Siv D. 1STJ Anbjørg G. 12.45-13.25 1STA Einar K. 1STB Kornelia K. 1STC John-Erik S. 1STE Knut Arne K. 1STF Eva S.
U-say v/Jarle www.u-say.no Idéen bak: Selvinstruksjon – elevens motivasjon og resultat 30.08.17 – i egen undervisning (klassene er påmeldt), første runde Vanlig brukernavn og passord Én skoletime – når eleven er ferdig skal han/hun sitte i ro, ikke forstyrre de andre 19.09.17 i studietime– andre runde, påmelding v/Jarle