Valgkamp på sosiale medier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
HVA ER ?.
2 Leseferdigheter og lesevaner
Dine Penger på Facebook Nå: følgere: Dobling på under ett år – slik gjorde vi det!
22 tips for den faglitterære forfatteren
HVA ER ?.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Media håndtering og kommunikasjon
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Salgsteknikker & Sosial media
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Mestring og forebygging av depresjon
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
BRUKEN AV SOSIALE MEDIER HAR EKSPLODERT DE SISTE FEM ÅRENE. 75% AV NORDMENN OVER 15 ÅR ER PÅ FACEBOOK 46% AV DISSE ER PÅ FACEBOOK DAGLIG 75% AV NORDMENN.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Hva er politikk? Politikk (gr. Politikos): det angår byen. Fordeling av goder og byrder i et samfunn (ved bruk av makt) Det er politikk i alt vi gjør,
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Verktøykasse Lokalvalg 2015 Norsk Revmatikerforbund.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
VERVETIPS. Verve nye medlemmer Fakta: Sosiale nettverk viktig, flest lar seg rekruttere gjennom bekjentskaper, ikke gjennom nære familie- og vennskapsbånd.
Hvordan skrive egne dilemma
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Verktøy for å kartlegge holdninger
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvilke plattformer bruker dere?
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Roede-kurslederen på Facebook
Tips for bruk av sosiale medier
Synlighet og oppslutning
Gode venner som hjelper andre
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Matematikk på ungdomstrinnet
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Hei, jeg heter Alva! Mitt navn er Alva Svenhard og jeg går I sjetteklasse på Os skole I Halden sentrum og er elevrådsformann. Dette er slik skolen min.
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Utskrift av presentasjonen:

Valgkamp på sosiale medier Valgkampwebinar for lokallaga 27. april

SVs SoMe-kanaler SVs facebookside, største selvdrevne kanal. @SVParti på Twitter. Profilerte politikeres facebook og twitterprofiler. Lokallags facebook- og twittersider. Aktivister og medlemmers SoMe-arbeid Når vi legger opp til en mobiliserende valgkampen er sosiale medier særlig viktig. Det organisatoriske arbeidet og det å engasjere velgere gjøres best gjennom direkte, målrrettet kommunikasjon der mottakeren er kjent og forstår budskapet lett. Lettere å finne og treffe målgrupper i SoMe, lettere og mer effektivt å ha direkte velgerkontakt.

Hva bruker vi SoMe til? Å spre våre budskap, påvirke og få gjennomslag hos folk Å møte og samtale med medlemmer og potensielle velgere – få nye ideer og innspill. Å rekruttere medlemmer Å aktivisere og organisere medlemmer Å komme på i tradisjonelle media Å finne ut hva folk sier om oss. (Idiotiske krangler med Frp-velgere klokken halv tre om natten.)

Algoritmen – din beste venn

INNHOLD: Hvordan lager vi godt innhold i sosiale medier? Som i all kommunikasjon: Det handler mest av alt om at du må ha noe å si. Godt innhold er nøkkelen til god spredning.

Tenk deg godt om Ha et mål. Ha en strategi. Skriv om. Kan du si det bedre? Vær kort: Kutt det du kan. Kommunikasjon i sosiale medier når ut til mange. Det fortjener omtanke og konsentrasjon.

Vær kort! Tweets under 100 tegn = 17 % høyere deltakelse. Facebook-statuser under 40 tegn får 86 % mer deltakelse

Post ofte (men ikke så ofte) Facebook pages: 1-4 ganger om dagen Facebook personlig: Så ofte du vil, men helst under 5. Twitter: Så ofte du vil. Jo mer du twitrer, jo mer eksponering Instagram: Stories kan du ta så mange du vil. Vanlige poster tenker vi 3-4/dagen. Risikoen her er at dine poster slår hverandre i hjel og at du gjør folk slitne av deg.

Timing! Fra cirka halv åtte om morgenen til ti om kvelden er optimalt. De døde timene: unngå mellom kl. 15 og 18. Særlig høyt aktivitetsnivå: Mellom åtte og ni om morgenen. (Kommer på jobb) Mellom elleve og tolv om formiddagen. (Lunsj) Mellom åtte og ni om kvelden. (Ungene er i seng) Fredager! (Spre gjerne samme innhold flere ganger, på forskjellige måter.)

Call to action Avslutt dine poster med noe konkret som leseren kan gjøre som hjelper deg. Meld deg inn i SV Send en epost til din representant og be om … Følg SV på Facebook Send meg penger Tvinger deg til å tenke gjennom hva du vil oppnå. Sjekk etter om du oppnår det, eller ikke. Dette er noe undertegnete bør bli flinkere til.

Bruk bilder Bilder øker engasjementet: 87 % deltakelsesnivå på Facebook. Øker retweets med 35 %. Pass på at du har rettighetene til bilder: Lær deg å bruke Creative Commons Ikke bruk hva som helst.

Koordiner din innsats med andre Kast deg på samtaler Bruk emneknagger (#SVLM17) Budskapsdisiplin: Hvordan virker det? Lag lister og følg aktivister / medlemmer

Sosiale medier: regel nummer 1 VÆR SOSIAL Det er ikke en enveiskanal. Engasjer deg i samtaler, svar på spørsmål, vær vittig og morsom, konstruktiv og hyggelig. Still spørsmål. Følg tilbake så ofte du kan. Bruk tid på tilstedeværelse og dialog. Ta alle folk på alvor, med mindre de gir deg gode beviser for at de ikke fortjener det. Ta alt som blir sagt i absolutt beste rimelige mening, og aldri vær redd for å krangle.

Alfa / beta-testing Bruk samme innhold på forskjellige måter for å lære hva som fungerer best.

HVA FÅR TING TIL Å GÅ VIRALT? Seks dimensjoner Sosial kapital: Hvis jeg deler dette, vil andre synes jeg er fantastisk: Viktig å huske på at det er ikke alt dette som er direkte relevant for våre SoMe-kampanjer, men dette er noen faste holdepunkter fra samfunnsvitenskapen.

HVA FÅR TING TIL Å GÅ VIRALT? Seks dimensjoner 2. Triggere: Vi knytter en ide til noe som finnes i folks hverdag, som de ser ofte. Triggere

HVA FÅR TING TIL Å GÅ VIRALT? Seks dimensjoner 3. Følelser: Dette trigger sterke følelser i meg. Når det gjelder følelser handler veldig mye om hastighet. De mest vellykkete postene er dem som kommer raskt til poenget. Følelsen skal aller helst kommuniseres innenfor de første par sekunder leseren ser på siden. Det er et av grunnene til at bilder virker mer. Og et av grunnene til at vi alltid skal jobbe 10 ganger så hardt med tittel, ingress og tekstinngangen på alt vi skriver. Det første leseren leser skal aldri være tilfeldig. Positive følelser er best. Glede, interesse, latter, overraskelse og nytelse. Noen negative følelser virker også: sinne er vanlig i politikken, kvalme, sjokk. Det de følelsene har til felles er at hjernen er aktiv og stimulert. Det er høy-aktivitetsfølelser. De dummeste følelsene å vekke er frustrasjon, apati, depresjon og tilfredshet. ALDRI GI FOLK EN FØLELSE AV AT DET ER INGENTING Å GJØRE MED DET

HVA FÅR TING TIL Å GÅ VIRALT? Seks dimensjoner 4. Offentlig / synlig: Jo mer folk kan se det, jo mer snakker de om det.

HVA FÅR TING TIL Å GÅ VIRALT? Seks dimensjoner 5. Praktisk verdi: Hjelper dette noen andre med noe praktisk? (For eksempel å få med seg noe alle snakker om?)

HVA FÅR TING TIL Å GÅ VIRALT? Seks dimensjoner 6. Historiefortelling: Forteller dette en historie som det er mulig å viderefortelle til andre? Tenk på budskapet vårt som en gave der historien inni kun er tilgjengelig om du kommer deg igjennom vårt gavepapir.

Hvem er ditt publikum?

Hvem er ditt publikum? Hvor bor de? Hva interesserer dem? Hva liker de? Hvor gamle er de?

Annonsering i sosiale medier

Annonsering i sosiale medier Geografi Kjønn Alder Interesser

Huskeliste for kandidater La det være synlig på dine profiler i sosiale medier at du stiller til valg, og for hvem. Sett opp en page på Facebook eller aktiver ”follow” funksjonen Finn et medie som passer for deg Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, blogg Vær deg selv og skriv om saker som opptar deg Del saker om partiets hovedsaker Legg en plan