Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KULA)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Lederutvikling og skreddersøm
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
1 LÆRINGSARENAER Arena 1:IKT i læring. Arena 2:Læringsmål og vurderingsformer. Arena 3:Store fags pedagogikk. Arena 4:Vegledning av grupper og bruk av.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
FAGSKOLEUTDANNING.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Studieplanarbeid.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Arbeid og læring Teoretisk fokus, forholdet mellom: - formell kompetanse og situert læring - individets og organisasjonens.
Videreutdanning i prehospitalt arbeid for anestesisykepleiere
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje. IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram.
Bachelor i kriminologi 3-årig bachelorstudie. Hva er kriminologi? Kanskje greit å begynne med hva det ikke er: Ikke CSI, ikke «profiling». Kriminologi.
Personalmøte Bachelorprogrammet i pedagogikk i ny drakt.
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Pedagogisk psykologi Hvordan mennesker lærer og utvikler seg Forslag til ny BA-søyle, presentasjon 15. februar 2016.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Opptakskrav til master i pedagogikk
KDL – ny struktur og innhold
Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KUL[A])
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Forslag til felles MA-struktur
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Rettskilder til fots - Innledning
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse

Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Sensorveiledninger på MN
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KULA) Profil, struktur og emneplaner Porteføljeutvalgets fellesmøte, 8/5-2017

Forutsetninger og utfordringer Vi antar at de 5 stp. for masteroppgave i 2. semester er tenketid og evt. NSD- og bibliotek-kurs Prosjektbeskrivelsen leveres tidlig i 3. semester, og veiledere tildeles medio 3. semester Vi har utviklet dette i en gruppe med relativt høy gjennomsnittsalder , men har siktet mot å oppnå et opplegg som …

et opplegg som … appellerer også til ”millenials” appellerer til arbeidsgivere er basert på undervisernes kompetanse er basert på undervisernes kapasitet (med noen flere ansatte på feltet …) har en høy grad av faglig kvalitet fullfyller instituttets føringer mht. rasjonalisering

Profil for KULA Denne studieretningen passer for deg som ønsker å jobbe som pedagog i et stadig mer kunnskapsintensivt arbeidsliv. Kombinasjonen av teoristudier, to praksisperioder i relevante virksomheter, og eget forskningsarbeid med masteroppgaven gjør at du får både akademisk kompetanse innenfor pedagogikk og praktisk erfaring med hvordan denne kompetansen kan brukes i arbeidslivet. 

Læringsmål (kunnskap) Dokumentere god kjennskap til ulike modeller for opplæring og læring i arbeidslivet Vise kjennskap til ulike perspektiver på teknologi og hva slags roller den kan ha i kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet Dokumentere forståelse for sentrale begreper og teorier om læring, organisasjonsutvikling og profesjonell ekspertise Kunne skille ulike forskningsdesign for studier av læring i arbeid fra hverandre, og dokumentere forståelse for deres styrker og begrensninger

Opptakskriterier og forkunnskaper Studieplasser Maksimalt 30 plasser Opptak til masterstudier krever følgende: generell studiekompetanse fullført bachelorgrad i pedagogikk eller søkere med allmennlærerutdanning med karaktersnitt for hele bachelorgraden (unntatt Exphil og Exfac-karakterene) på minst C for bokstavkarakterer, eller 2.7 for tallkarakterer fullført grad fra andre utdanningsprogram med en faglig fordypning fastsatt av programmet, med et vektet karaktersnitt på minst C for bokstavkarakterer, eller 2.7 for tallkarakterer

Krav til faglig fordypning Søkere med annen bachelorgrad enn i pedagogikk må ha en faglig fordypning i bachelorgraden fra et samfunnsvitenskapelig eller humanistisk fakultet, eventuelt organisasjons- og ledelses-studier. Søkere med annet opptaksgrunnlag vil bli vurdert individuelt. For alle søkere som tas opp forventes ved studiestart kjennskap til teorier og faglige problemstillinger tilsvarende de som tas opp innen fordypning Kompetanseutvikling, arbeidsliv og teknologi (40 stp.) ved UiOs bachelorprogrammet

Kunnskap, ekspertise og læring i arbeidslivet (KUL 4) 5 stp Masteroppgave 30stp Praksis 5 stp Kunnskap, ekspertise og læring i arbeidslivet (KUL 4) 5 stp Læringskulturer, ledelsesformer og motivasjon 10 stp (KUL 5) MA-oppgave 10stp Praksis 5 stp Tilrettelegging og evaluering av opplæring i arbeidslivet 10 stp (KUL 2) Kunnskapsorgani-sering og læring i ekspertkulturer 10 stp (KUL 3) MA-oppgave 5stp Generell metode og data-analyse (stat) 15stp Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet 15 stp (KUL 1)

Studieprogresjon KUL 1 Individuelt essay & gruppearbeid (case) Emne Arbeidskrav Eksamen (individuell) KUL 1 Individuelt essay & gruppearbeid (case) hjemmeeksamen KUL 2 Gruppearbeid (case). skoleeksamen KUL 3 Gruppe essayoppgave KUL 4 Individuelt evt. parvis skoleeksamen, 2 t. KUL 5 Individuelt essay

Emneplan, KUL 1 (hele semester 1) Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet Du skal kunne innholdet i utvalgte klassiske og nylige teorirammer og modeller for hvordan organisering av arbeid og læring i arbeidet og for teknologier kan oppfattes som både rammer og redskap for hvordan arbeid og læring i arbeidslivet utføres.

KUL 2 (Semester 2, jan – feb før praksis) Tilrettelegging og evaluering av opplæring i arbeidslivet Kunne teorirammer, modeller og prinsipper for utvikling av læringsomgivelser i organisasjoner, både formelle og uformelle systemer for kompetanseutvikling samt design og vurdering av IKT løsninger i en arbeidslivskontekst. Kunne analysere sammenhenger mellom endringer i organisasjoners læringsomgivelser og selvregulert læring og kunne vurdere hva som kjennetegner god opplæring og kompetanseutvikling i arbeidslivet.

KUL 3 (semester 2, sent på våren) Ekspertfellesskap og modeller for kunnskapsdeling Kunne redegjøre for grunntrekkene i profesjonenes utviklingshistorie med vekt på nyere tids utfordringer Vise forståelse for hovedtrekkene ved et klassisk sosiologisk og et antropologisk og et psykologisk perspektiv på kunnskapsdynamikker og kunnskapsutvikling Demonstrere forståelse for hvordan ekspertkunnskap kan virke identitetsskapende og sosialt integrerende

KUL 5 (sent i semester 3) Learning cultures, leadership and motivation in working life Kunne innholdet i utvalgte klassiske og nylige teorirammer og modeller for studier av læringskulturer, ledelsesformer og ulike former for motivasjon i arbeidslivet Kjennskap til studier av hvilken rolle teknologi spiller i slike prosesser.

KUL 4 (tidlig i semester 3 før praksis og tidlig i semester 4) Forskningsseminar: Kunnskap, ekspertise og læring i arbeidslivet Kunne utvalgte temaer og perspektiver innen forskningsmetode relevant for masteravhandling i pedagogikk (spes. mht. studier av ekspertise og læring i arbeidslivet ..)

Praksis

Studiets karakter Emne Karakter KUL 1 Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet Teori -praksis KUL 2 Tilrettelegging og evaluering av opplæring i arbeidslivet Praksis-teori KUL 3 Ekspertfellesskap og modeller for kunnskapsdeling Teori KUL 4 Forskningsseminar: Kunnskap, ekspertise og læring i arbeidslivet Metode KUL 5 Learning cultures, leadership and motivation in working life + Praksis + Felles metode-emne 1. sem. Praksis

Kunnskap, ekspertise og læring i arbeidslivet (KUL 4) 5 stp forts. Masteroppgave 30stp Kunnskap, ekspertise og læring i arbeidslivet (KUL 4) 5 stp Praksis 5 stp Learning cultures, leadership and motivation in working life 10 stp (KUL 5) MA-oppgave 10stp Tilrettelegging og evaluering av opplæring i arbeidslivet 10 stp (KUL 2) Kunnskapsorganisering og læring i ekspertkulturer 10 stp (KUL 3) MA-oppgave 5stp Generell metode og data-analyse (stat) 15stp Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet 15 stp (KUL 1)

Uavklarte spørsmål og utfordringer Innhold i 5 stp. emne ”masteroppgave” i 2. semester (NSD-kurs, bibliotek-kurs, skrivekurs o.l.)? Utenlandsopphold 3. semester Emnebeskrivelser for Praksis og Masteroppgave Undervisningsressurser, mht. emneansvarlige og undervisere generelt og veiledning spesielt (som strekker seg over to semestre)

Medlemmer i utviklingsgruppa Louise Ann Ignacio Bjørnaas Terje Grønning Karen Jensen Kjerstin Eek Jensen Leif C. Lahn Monika Nerland

I reserve (v. evt. spørsmål) Kunnskap Ferdigheter Kompetanse

Kunnskap Dokumentere god kjennskap til ulike modeller for opplæring og læring i arbeidslivet Vise kjennskap til ulike perspektiver på teknologi og hva slags roller den kan ha i kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet Dokumentere forståelse for sentrale begreper og teorier om læring, organisasjonsutvikling og profesjonell ekspertise Kunne skille ulike forskningsdesign for studier av læring i arbeid fra hverandre, og dokumentere forståelse for deres styrker og begrensninger

Ferdigheter Dokumentere ferdigheter i å lede, planlegge og evaluere læringsprosesser for individer og organisasjoner Kunne anvende teoretiske perspektiver på læring i arbeid i kartlegging av kompetansebehov Kunne analysere praktiske situasjoner med henblikk på faktorer som virker hemmende eller fremmende for innovasjon og andre former for endring Kunne identifisere og drøfte teoretiske argumenter i empirisk forskning om læring og kunnskapsutvikling i arbeidet

Kompetanse Dokumentere analytisk og forskningsbasert kompetanse i ulike spørsmål som gjelder læring og profesjonell utvikling i arbeidslivet Kunne kommunisere om faglige problemstillinger og formidle egne faglige vurderinger i på en relevant måte overfor ulike målgrupper Vise bevissthet om fagpedagogens profesjonelle rolle i arbeidslivet og hans/hennes samfunnsansvar Kunne argumentere, skriftlig og muntlig, for teoribaserte vurderinger av praktiske arbeids- og læringssituasjoner Vise evne til samarbeid med andre i utforsking og løsning av faglige problemstillinger