Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KUL[A])

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KUL[A])"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KUL[A])
Foreløpig oppsett for profil, struktur og emneplaner Porteføljeutvalgets fellesmøte, 13/3-2017

2 Medlemmer i utviklingsgruppa
Louise Ann Ignacio Bjørnaas Terje Grønning Karen Jensen Kjerstin Eek Jensen Leif C. Lahn Monika Nerland

3 Uteksaminertes arbeid (historisk sett) Yrkesgruppe Antall
HR OG OPPLÆRING 10 KONSULENTER inkl. ADMINISTRASJON 6 RÅDGIVERE 7 TRADISJONELLE PEDAGOGIKK 3 ANDRE HR OG OPPLÆRING (10) HR-sjef HR-medarbeider HR-konsulent (2 pers.) HR-rådgiver Fagleder for kompetanseutvikling Seniorkonsulent HR og kompetanse Kompetanserådgiver interaktiv Opplæringskonsulent Kursholder PEDAGOGER (3) Pedagog (2 pers.) Vikarlærer KONSULENTER inkl. ADMINISTRASJON (6) Konsulent Førstekonsulent (3 pers.) Kundekonsulent Førstekonsulent/studiekonsulent RÅDIGIVERE (7) Veileder/rådgiver/tjenesteeier Seniorrådgiver (2 pers.) Rådgiver (3 pers.) Rådgiver/prosjektmedarbeider ANDRE (6) Innsamlingssjef Lektor med tilleggsutdanning Digital redaktør Avdelingskoordinator Fagkoordinator Butikksjef De 32 KUL-LTA-studentene fra tre tidligere studentkull ( , , ) som svarte på undersøkelsen

4 Profil for KUL[A] Ved å gjennomføre denne studieretningen får du en pedagogisk basert, men allikevel spesialisert, akademisk kompetanse på høyt nivå innenfor fag- og forskningsfeltet som dreier seg om kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet og teknologiens rolle innen arbeidslivet. Studieretningen passer spesielt for de som tar sikte på å arbeide med: - personalspørsmål, tilrettelegging av opplæring, eller konsulenttjenester, utredninger eller forskning i forbindelse med arbeidslivspørsmål

5 I tillegg til den akademiske kompetansen får du også en profesjonsorientert kompetanse innen:
tilrettelegging av opplæring innen arbeidslivet inklusiv bruken av digitale verktøy, organisering av menneskelige ressurser innen organisasjoner og ellers, analyse av situasjoner og forhold i organisasjoner og arbeidslivet ellers med henblikk på faktorer som virker hemmende eller fremmende for innovasjon og andre former for endring, forståelse for ulike kunnskapsfelt innen arbeidslivet

6 Opptakskriterier og forkunnskaper
Bachelor-grad i pedagogikk eller annet bachelorprogram relatert til arbeidsliv (med karakter C eller bedre, helst B hvis vi får lov til det …) Dvs. endring av opptakskriterier fra dagens krav, som er bachelor i pedagogikk eller tilsvarende Jfr. dagens og fremtidig KDL, men med tildels andre alternative fag antydet: sosiologi, organisasjonspsykologi, innovasjonsstudier, antropologi, organisasjon og ledelse.

7 Masteroppgave (inkl. KELA 3)
30stp Metode 5stp (anvendt) Praksis 5 stp Læringskulturer, ledelsesformer og motivasjon 10 stp (KUL 4) MA-oppgave 10stp (inkl. KELA 2) Praksis 5 stp Kunnskapsorgani-sering og læring i ekspertkulturer 10 stp (KUL 2) Tilrettelegging og evaluering av opplæring i arbeidslivet 10 stp (KUL 3) MA-oppgave 5stp (inkl. KELA 1) Generell metode og data-analyse (stat) 15stp Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet 15 stp (KUL 1)

8 Studieprogresjon Faglige ferdigheter Metodiske ferdigheter
KUL 1 m.m. Ferdigstilt første akademiske essay KUL 2: KUL 3/Praksis: KELA 1: Ferdigheter i teoretisk resonnering og akademisk skriving Utprøving av praktiske HR-verktøy o.l. Prosjektbeskrivelse masteroppgave KUL 4/Anvendt metode/Praksis: KELA 2: Utprøving av data-innsamling Påbegynt masteroppgave Masteroppgave + KELA 3: Ferdiggjøring av masteroppgave

9 Videreføring av tidligere emne (PED4410, 10 stp.)
Emneplaner, eksempel 1. ”KUL 2” Ekspertfellesskap og modeller for kunnskapsdeling Videreføring av tidligere emne (PED4410, 10 stp.) Tar utgangspunkt i hvordan et stadig mer globalisert kunnskapssamfunn endrer vilkårene for kunnskapsdeling og læring i ekspertfellesskap. Emnet gir en oversikt over perspektiver på ekspertise og modeller for kunnskapsdeling. I tillegg gir det oversikt over hovedperspektiver og metoder innen kompetanseutvikling og arbeidslivspedagogikk på individ- og gruppenivå.

10 Ekspertfellesskap og modeller for kunnskapsdeling
Kunnskaper - Redegjøre for grunntrekkene i profesjonenes utviklingshistorie med vekt på nyere tids utfordringer - Vise forståelse for hovedtrekkene ved et klassisk sosiologisk og et antropologisk og et psykologisk perspektiv på kunnskapsdynamikker og kunnskapsutvikling Demonstrere forståelse for hvordan ekspertkunnskap kan virke identitetsskapende og sosialt integrerende

11 Ekspertfellesskap og modeller for kunnskapsdeling
Ferdigheter - Vise kjennskap til ulike modeller og rasjonaler for kunnskapsdeling i ekspertmiljøer - Kunne identifisere spesifikke kjennetegn ved profesjonskunnskap og demonstrere kunnskap om ulike teorier om hvordan disse endres i et globalisert kunnskapssamfunn Kunne bruke de teoretiske perspektivene på kunnskap og ekspertise i analyser av ulike arbeidsmiljøer og – situasjoner • Generell kompetanse Demonstrere kompetanse i å tilpasse teoretiske prinsipper og modeller for kunnskapsdeling til konkrete situasjoner. Kunne sammenlikne og skille ulike teoretiske perspektiver fra hverandre

12 Videreføring av tidligere emne (PED4440, 20 stp.) . Sentrale tema:
Emneplaner, eksempel 2. ”KUL 3” Tilrettelegging og evaluering av opplæring i arbeidslivet Videreføring av tidligere emne (PED4440, 20 stp.) . Sentrale tema: - Hva kjennetegner god opplæring og kompetanseutvikling i arbeidslivet? - Hvordan kan du være med på å legge til rette for god opplæring og kompetanseutvikling? - Hvordan kan digitale og andre ressurser brukes for å designe god opplæring ? - Hvordan kan endrede læringsomgivelser understøtte selvregulert læring? - Og hvordan kan du vurdere og forbedre opplæring, digitale læringsressurser og kompetanseutvikling?

13 Tilrettelegging og evaluering av opplæring i arbeidslivet
Kunnskaper - Kunne teorirammer, modeller og prinsipper for utvikling av læringsomgivelser i organisasjoner, både formelle og uformelle systemer for kompetanseutvikling samt design og vurdering av IKT løsninger i en arbeidslivskontekst. - Kunne analysere sammenhenger mellom endringer i organisasjoners læringsomgivelser og selvregulert læring. Kunne vurdere hva som kjennetegner god opplæring og kompetanseutvikling i arbeidslivet

14 Tilrettelegging og evaluering av opplæring i arbeidslivet
Ferdigheter - Være i stand til å anvende pedagogisk kunnskap for å analysere og legge til rette for opplæring og kompetanseutvikling i ulike virksomheter gjennom å tilpasse teoretiske prinsipper og modeller til konkrete situasjoner. Generell kompetanse - Ha tilegnet seg kompetanse i å planlegge og gjennomføre evidens-basert tilrettelegging av læringsomgivelser i arbeidslivet og analysere/vurdere slike endringer på organisasjons-, gruppe og individnivå basert på kvalitative og kvantitative data.

15 Et nyutviklet emne (det aller første emnet de møter)
Emneplaner, eksempel 3. ”KUL 1” Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet Et nyutviklet emne (det aller første emnet de møter) Innrullering i studiet, med praktiske øvelser (delvis i samarbeid med metode-emnet) Kunnskaper: - Kunne utvalgte klassiske og nylige teorirammer og modeller for hvordan organisering av arbeid og læring i arbeidet og for teknologier kan oppfattes som både rammer og redskap for hvordan arbeid og læring i arbeidslivet utføres

16 Særtrekk ved studiet Et ”prakademisk” studium: Inkludere både deskriptivt-analytiske (akademiske) og praktiske perspektiver og metoder Fire større emner som er ryggrad i studiet (KUL 1 – KUL 4) Inkorporering av temaer og perspektiver fra andre, tidligere mindre emner (Motivasjon og ledelse, IKT i et samfunnsperspektiv) inn i de fire større emnene Forskningsseminaret KELA med sentral og integrert plassering i 2. – 4. semester av studiet og praksis i 2. & 3. semester

17 Masteroppgave (inkl. KELA 3)
30stp Metode 5stp (anvendt) Praksis 5 stp Læringskulturer, ledelsesformer og motivasjon 10 stp (KUL 4) MA-oppgave 10stp (inkl. KELA 2) Kunnskapsorgani-sering og læring i ekspertkulturer 10 stp (KUL 2) Tilrettelegging og evaluering av opplæring i arbeidslivet 10 stp (KUL 3) MA-oppgave 5stp (inkl. KELA 1) Generell metode og data-analyse (stat) 15stp Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet 15 stp (KUL 1) Metode 5stp (anvendt) tilbys av ”KUL-undervisere” og er spesielt fokusert på vanlige metoder brukt i KUL-masteroppgaver: Forskningsdesign, intervjuing, analyse av intervjudata, bruk av registerdata, case-studier . Emnet er åpent for andre interesserte.

18 Uavklarte spørsmål Konkret detaljinnhold i de resterende store emnene ”KUL 1” 1. semester og ”KUL 4” 3. semester Utenlandsopphold 3. semester Konkretisering av opptakskriterier

19 Utfordringer Vanskelig å beregne antall studenter totalt med nye opptakskriterier Utenlandsopphold i semester 3 Undervisningsressurser, generelt mht. emneansvarlige og undervisere og spesielt mht. veiledning (som strekker seg over to semestre) Bli ferdige til i juni! Undervisningsressurser, generelt mht. emneansvarlige og undervisere: begrenset antall og høy gjennomsnittsalder på fagpersonalet innen arbeidslivslæring gjør det nødvendig for instituttledelse å vurdere for eksempel en II-stilling helst besatt av en person fra/med næringslivsbakgrunn


Laste ned ppt "Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KUL[A])"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google