Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Brannforebyggende tiltak
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Bruk av høydebasseng i vannforsyningen
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Human Factors i boring og brønn
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
Strategi og samhandlingsarkitektur
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Prioritet i mobilnettene TETRA-forum Rica Hotel Gardermoen 27. mars 2006 Runar Langnes.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Et selskap innenfor den tilrettelagte trafikken Per Sundberg Daglig Leder Samres Norge
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
SINTEF Energiforskning AS 1 Funksjonsbeskrivelse full-skala utbygging av avanserte måle- og styringssystemer Ingeborg Graabak SINTEF Energiforskning.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Kr-ikt.no Agdersamling 13 september 2016 Forretningsmodell i et IKT-perspektiv Margrethe Noraas Virksomhetsarkitekt.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Velferdsteknologiprosjekt Vestfold og Telemark
Fra mandat Regionalt program for velferdsteknologi i Konsgbergregionen
RIS-metoden for prosessforbedring
Responssenterarbeid 110 Telemark
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
ASSS-kommunehelse moden for revidering?
Statusrapport Velferdsteknologi
Forskningsstøtte ved UBA
TJENESTEFORLØP: ELEKTRONISK MEDISINDISPENSER
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Status fellesanskaffelse av trygghetsskapende teknologi
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
Nasjonalt prosjekt for DigiHelse
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Standardisering av IT-virksomheten
20. november 2018 Nils Ingvald Halle, IKTNH
Camilla Hall-Henriksen
Styremøte 20. juni 2018.
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse Nasjonale anbefalinger for velferdsteknologiske løsninger og responstjeneste Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse

Anbefalinger Tekniske krav Responstjeneste Arkitektur https://ehelse.no/nyheter/ny-rapport-om-arkitektur-for-velferdsteknologi Tekniske krav Responstjeneste https://ehelse.no/publikasjoner/anbefalinger-om-tekniske-krav-til-trygghetsteknologi https://helsedirektoratet.no/nyheter/anbefaling-til-kommunene-om-responstjeneste Likeverdige tjenester Kvalitet og sikkerhet Helhetlige tjenesteforløp Samfunnsøkonomisk implementering Næringsutvikling

En nasjonal velferdsteknologiarkitektur Nasjonal arkitektur Innbygger Responstjeneste Øvrige aktører i HO-tjenesten En nasjonal velferdsteknologiarkitektur

Bilder fra Oslo kommune sitt prosjekt: Velferdsteknologisk knutepunkt (eVIK)

Pålitelig kommunikasjon Informasjons-utveksling med EPJ Tekniske krav Utstyr hos tjenestemottaker Pålitelig kommunikasjon Respons- løsning Informasjons-utveksling med EPJ Fagsystem/EPJ Utstyr: Sikre at utstyret fungerer tilpasset til lokale menneskelige og bygningsmessige forhold Forutsigbar målenøyaktighet Må tåle fall, vann, temperatursvingninger, strømbrudd Kjent dataformat tilrettelagt for deling Teknisk «helsetilstand» på utstyr må være kjent Kommunikasjon: Mange forskjellige tilbakemeldinger fra kommuner og operatørene Hvor stort er problemet? Hva kan vi oppnå ved å kunne bruke alle de tre kommersielle nettene? Må sees i sammenheng med den nasjonale beredskapen knyttet til mobilnettene Responsløsning: Sentral løsning som er veldig kritisk for tjenesten – både mht funksjonalitet (støtte for effektiv tjeneste) og oppetid Anbefaler min. 99.9% oppetid – krever profesjonelt driftssenter ROS med leverandøren med jevnlig måling og tiltaksoppfølging Redundans, nødstrøm, feilretting, vedlikeholdsrutiner, beskyttelse av driftslokaler Må sikre at… …brukeren forstår å bruke utstyret riktig …utstyret har en nøyaktighet som forventet …utstyret tåler normalt bruk …utstyret kan utveksle dataformat som sentrale løsninger forstår …tjenesten får beskjed om ikke utstyret fungerer Må sikre at… …utstyret hos tjenestemottaker er påkoblet internett 24/7 Utfordringer: Bredbåndsdekning Nettutfall Utstyr må benytte nye mobilstandarder (4G/LTE) Må sikre at… …det gis rask respons på varsler …evaluering av videre aksjon blir gjort med høy kvalitet på kortest mulig tid …dokumentasjon og etterbehandling av hendelser skjer effektivt …ulike tjenesteoppsett kan benyttes …tjenesten er tilgjengelig 24/7 Må sikre at… …oppdatert informasjon om tjenestemottaker er tilgjengelig for responstjenesten …nødvendig registrert informasjon i responstjenesten blir lagret i fagsystem/EPJ Eksempler på informasjon som må utveksles: Personinfo Vedtak/tjenester Hjelpemidler/tiltak Helseinfo Besøkslister Hendelsesinfo Andre meldinger

Velferdsteknologisk responstjeneste

Anbefalte krav til responstjenesten Kvalitetsindikatorer: Tjenesten skal alltid være tilgjengelig 95 % av alle varsler skal besvares innen 60 sekunder Lavest mulig responstid for utførende tjeneste. Krav må tilpasses lokale forhold. Kompetansekrav: Kunne gjennomføre riktige vurderinger og bidra til en forsvarlig og helhetlig helse- og omsorgstjeneste. Minst en person på vakt har relevant utdanning på bachelornivå. Gode egenskaper i muntlig dialog og menneskeforståelse Skrive og snakke flytende norsk, og beherske engelsk muntlig Beherske samisk der lokale behov tilsier dette Tolketjenester skal benyttes ved behov Myndighetene vil: Bidra til etablering av en felles kompetansemodul (e-læringsmodul) for personell i responstjenester Sikre tilgang til nødvendig statistikk og styringsinformasjon ved å igangsette en videreutvikling av IPLOS-registeret for å dekke forventet utvikling innenfor velferdsteknologiområdet.

Dimensjonering av responstjenesten Minimum to personer på vakt samtidig av forsvarlighetshensyn, selv med et lavt antall tjenestemottakere (tilsvarer ca. 10 årsverk som kan betjene opp til 1000-3000 tjenestemottakere basert på dagens erfaringer og anbefalte krav til svartid) Responstjenesten må dimensjoneres ut fra krav til svartid og alarmfrekvens, og fremtidig fleksibilitet (4-5 personer på hver vakt, og vil kunne betjene opp til ca. 10.000 brukere basert på dagens erfaringer og anbefalte krav til svartid) Store potensielle gevinster kan oppnås ved at flere kommuner samarbeider om anskaffelse av enten teknisk responstjenesteløsning eller komplett bemannet responstjeneste Teknisk responstjenesteløsninger som skal betjene flere kommuner må kunne håndtere ulike varianter av tjenesteoppsett – som for eksempel at varslene rutes på en intelligent måte rett til hjemmetjenesten, sykehjemsvakt eller pårørende Myndighetene vil: Sørge for at det frem mot 2020 gjøres en grundig faglig og økonomisk analyse av responstjenester basert på ny erfaring

Ressurser vil være tilgjengelig for diskusjoner og rådgivning knyttet til anbefalingene Takk for meg!