Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nasjonalt prosjekt for DigiHelse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nasjonalt prosjekt for DigiHelse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nasjonalt prosjekt for DigiHelse
- et utbredelsesprosjekt i regi av KS Kristiansand 12. oktober 2018 Camilla Holm Spesialrådgiver, Digitaliseringsavdelingen tlf.:

2 «Helsenorge.no» som plattform
for digitale tjenester til kommunens innbyggere Første kandidater for digitale tjenester Første kandidater for digitale tjenester Hjembaserte tjenester Kommunal helse- og omsorgstjeneste Helsestasjons- og skolehelsetjenesten DigiHelse DigiHelsestasjon Tjenester 1 Administrasjon av avtaler 2 e-konsultasjon, dialog og samhandling 3 Helsetilstand- og kunnskap 4 Innsyn 5 Rettigheter og økonomi 6 Innbyggerprofil og personvern

3 - CosDoc - Profil - Gerica
EN FELLES LØSNING SOM ER LAGET FOR ALLE LANDETS KOMMUNER OG DERES INNBYGGERE Noen kommuner går foran i å utvikle, prøve ut og skaffe erfaringer til bruk for resten av landet Alle leverandørene av kommunale helse- og omsorgssystemer er med - CosDoc - Profil - Gerica Kommunesektorens interesseorganisasjon etablerer Nasjonalt prosjekt DigiHelse Direktoratet for e-helse utvikler helsenorge.no for innbyggerne

4 Oversikt over når hjelpen kommer Digital kontakt med tjenesten
Hvilken nytte forventer kommunene? For innbyggerne: Pasienter og pårørende Oversikt over når hjelpen kommer Kan planlegge dagen sin Avbestille og endre besøk Digital kontakt med tjenesten Får kontakt med en de kjenner Slipper telefonkø Kan få mer effektiv oppfølging Antall bomturer pr år i Norge pr år: ca For ansatte: Helsepersonell og ledere Effektiv tidsbruk Sparer tid ved færre bomturer Sparer tid ved færre telefoner Kontakt med pårørende Enklere å involvere pårørende ved en trygg kanal for kontakt

5 Det digitale er ingen erstatning for, men et
supplement til andre kommunikasjonskanaler Innbygger – tjenestemottakere og pårørende Ansatte i kommunens helse- og omsorgstjeneste Digital kommunikasjon Kommunikasjons-ark Ansikt til ansikt Telefon Lapper Brev e-post I hvilken grad kan et digitalt verktøy supplere andre kommunikasjons-kanaler? Blir ikke borte på veien Når fram til rett person Blir dokumentert og journalført Digital kanal kan være en erstatning Tilgjengelig for pårørende som bor langt borte Blir dokumentert og journalført slik at begge parter kan se Digital kanal kan delvis være en erstatning Mye Blir ikke borte på veien Når fram til rett person Blir dokumentert og journalført Digital kanal kan være en erstatning Mye Mye Noen digitale henvendelser kan erstatte brevveksling Brev vil være riktig for formelle vedtak Digital kanal kan sjelden være en erstatning Litt Noen digitale henvendelser kan erstatte fysiske henvendelser Treffer alltid rett person og blir journalført Digital kanal kan delvis være en erstatning Litt E-post mellom innbyggere og tjeneste er ikke en sikker kanal for opplysninger som behandles i hjemmetjenesten. Digital kanal kan være en erstatning Alt

6 Nasjonalt prosjekt for DigiHelse - et utbredelsesprosjekt i regi av KS

7 KS tar ansvar for samordning av DigiHelse
Kommunikasjon om løsningen Samarbeid med alle involverte parter Oppfølging av bruk og hendelser i løsningen Samarbeid med leverandører KS sin rolle i forvaltning er SAMORDNING Samordne: Koordinere, organisere og bidra til samarbeid Aktuelle parter for samarbeid: Kommunal helse- og omsorgstjeneste, med brukere / pårørende Direktoratet for e-helse Leverandører av EPJ Regionale samarbeid Samarbeid med leverandører: Koordinere EPJ leverandører og brukerinnspill/behov knyttet til videreutvikling av løsningen i samarbeid med andre instanser Brukerråd: Sammensatt fra kommuner Koordinere brukerbehov og endringsforslag Prioritere til produktstyret for helsenorge Forvaltning av avtaler: Fremforhandle avtaler til anbefaling i kommunene Følge opp vedlikehold av avtaler ved behov Medvirkning i forvaltning: Motta status og statistikk på driftsstatus, bruk, hendelser og tiltak Bidra i oppfølging av driftsstatus, tiltak og koordinere innspill fra Brukerråd Oppfølging av bruk og hendelser: Delta i beredskap ved kritiske hendelser Koordinere forbedring for læring og videre oppfølging Kommunikasjon om løsningen: Ivareta og formidle produktstrategi Koordinere anbefalt bruk og beste praksis Brukerråd Medvirkning i forvaltning av plattformen og tjenestene for kommunene Forvaltning av avtalen

8 Digital dialog med hjemmetjenesten etter evaluering
Videreutvikling er godkjent i KommIT-rådet: Nødvendige tilpasninger basert på pilotkommunenes erfaringer Standardisert funksjonalitet i fagsystemene -> innbyggere får like tjenester Ny funksjonalitet Statistikk og rapporter Skjerme ansattnavn Vise kontaktinformasjon til primærkontakt Varsling av ansatte direkte på smarttelefon om ny melding i EPJ Verktøy for oversikt over digitalt aktive brukere Digitale innbyggertjenester på helsenorge.no – DigiHelse (lenke til prosjektets nettside) Utvikling av nasjonal løsning ferdig primo september - utbredelse fra september/oktober Tjenestene er: Tjenestemottaker/pårørende kan se avtaler om hjemmebesøk og f.eks. avbestille besøk ved behov Pårørende kan gis innsyn i tjenesten og etablere dialog med hjemmetjenesten Tjenestemottaker/pårørende varsles om meldinger eller utførte hjemmebesøk Administrere avtaler og dialog Tjenesten er tilgjengelig for tjenestemottaker og pårørende på helsenorge.no Nasjonalt innføringsprosjekt Oslo er prosjekteier, Bergen og ØRU med på laget

9 Hva koster det for kommunene i 2018?
Til hvem Hva Kostnad EPJ leverandør Oppgradering og installasjon av EPJ. Ingen lisenskostnad Avhengig av avtaler mellom kommune og leverandør Årlige vedlikeholdskostnader Direktoratet for eHelse Forvalting av helsenorge.no -> avhengig av antall kommuner i Norge som er på løsningen Forvaltningskostnad: Kr. 0,50 pr innbygger i 2018 Estimert variabel kostnad for SMS, 800Helse etc. KS - Nasjonalt prosjekt DigiHelse Tilbakebetaling til DigiFin Bistand oppstart Engangskostnad ved avtaleinngåelse: kr kr små kommuner kr kr kommuner > 5000 innb. Forvaltning kr. 4,2 mill hvor Oslo / Bergen tar my

10 Fra 2019 og årlig fremover Til hvem Hva Kostnad EPJ leverandør
Årlige vedlikeholdskostnader Avhengig av avtaler med kommunen Direktoratet for eHelse Forvalting av helsenorge.no -> avhengig av antall kommuner i Norge som er på løsningen Engangskostnad - tilknytningsavgift: kr ,- Forvaltningskostnad: kr. 1,- pr innbygger i 2019 Estimert variabel kostnad for SMS, 800Helse etc. KS - Nasjonalt prosjekt DigiHelse Tilbakebetaling til DigiFin Bistand, oppstart og videreutvikling DigiHelse Engangskostnad ved prosjektets slutt 2020: Basert på antall innbyggere i delaktige kommuner eks.: 2,03 kr pr. innb. ved 70% av befolkningen KS Brukerråd Reisekostnader (Forvaltning kr.4,2 mill hvor Oslo / Bergen tar mye;

11 Nettkurs på KS læring Eks. fra Profil kurset:

12 Vi er her for å hjelpe dere i gang !
Markedsføre og informere om løsningen Kontakt med leverandører og statlige aktører Tilby oppdatert opplærings- og informasjons- materiell Råd og veiledning Arrangere Brukerråd og forvalte innspill Premiss: Innføring lokalt må ligge på den enkelte kommune sammen med leverandør. Koordinerings- og forvaltningsavgift som KS tar skal dekke: Overordnet innsalg Sikre at kommuner som ønsker å komme i gang får Drahjelp Være tilstede der kommunene er (f.eks konferanser osv) Bistå ved innsalg-f.eks ved videomøte Koordineringsansvar Sentral koordinering mot leverandør Sentral koordinering mot direktoratet for eHelse/NHN Av Anbefalt bruk og beste praksis Følge opp statistikk over bruk av løsningen – på nasjonalt nivå Tilgang til ressursperson for råd og veiledning Regionale samarbeid Regionskontor i KS Være en støtte for KomUt representantene Ansvar for: Oppdatering av materiell Oppdatering av informasjon og innhold på KS.no Oppdatering av KS læringskurs for de tre epj leverandørene Bistå i Forvaltning, endringsønsker???, videreutvikling av løsningen – Bruk av «Brukerråd»/eHelseråd for å prioritere og hente erfaring Feil og rettelser…..? Drift og forvaltning – melde inn store, mellomstore og små endringer (SamUt o.a.) Avtaler – Oppfølging av hendelser og tiltak Følge opp statistikk over bruk av løsningen – nasjonalt nivå Delta i Driftsmøte med NHN, Helfo og Direktoratet Forutsetninger: At leverandørene selger modulen til sine kunder At det er bygd opp noe regionale samarbeid At Brukerrådene hos leverandørene er i drift

13 digihelse@ks.no Ta kontakt med oss på: Ingeborg Berge Camilla Holm
spesialrådgiver, digitaliseringsavdelingen tlf.: Camilla Holm spesialrådgiver, digitaliseringsavdelingen tlf.:

14 https://youtu.be/_leqgoeDTQQ


Laste ned ppt "Nasjonalt prosjekt for DigiHelse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google