Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Kvalifisering av universitets- og høyskolekandidaten Biblioteket som støttespiller for utdanningene Det 72. norske bibliotekmøte, Hamar 2010 Eystein Gullbekk.
Flervalgstester – introduksjon Hvordan lager vi gode tester?
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
SFU?. Hva er SFU? Kunnskapsdepartementet ga i brev av NOKUT i oppdrag: å etablere og forvalte en ordning med Sentre for fremragende utdanning.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
OOSU PATTERNS (mønstre) Hva er et Pattern – opprinnelsen Mal for en Patternbeskrivelse Typer Pattern vi anvender innen systemutvikling Noen eksempler.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Kvalitet i de gamle etablerte doktorgrads- programmene – noen refleksjoner fra innsiden Roger Strand Senterleder, Senter for vitenskapsteori, UiB Medlem,
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Forslag til felles nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning Universitetet i Oslo, Etelka Tamminen Dahl.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Experiences with standards and criteria in Norway Sissel Skillinghaug/Kirsti Aandstad Hettasch Assessment Department.
1 ”Tiden fordrer at det vides meget” Hartvig Nissen 1852.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Status for arbeidet med utvikling av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Disposisjon Bakgrunn bilde 2-4 Mandat bilde 5-6 Målgrupper bilde 7 Definisjoner/eksempler.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
SoMe – dei nye privatarkiva?
Kvalifikasjonsrammeverk
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
OM BRUK AV LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER
Innholdsliste Innlegg avsparkseminaret 16. sept 09 pilotprosjekt kvalifikasjonsrammeverket: Eirik Lien, plansje 2 – 20 Tim Torvatn, plansje 21 – 28 Svein.
Kvalifikasjonsrammeverket
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Meta-analyser og systematiske oversikter
Relevant questions for the Reference Group
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2402 – Høst 2005 versjon
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2402 – Høst 2006
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
”Tempora mutantur et nos in illis” – Tidene forandres og vi med dem
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Hvordanskal vi lære elever å bruke vitenskap i deres egne liv?
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
A review of exploration activity and results on the NCS
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning: Et innspill for DMF, 05.11.10 v. prof. Vidar Gynnild Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.

”Etter å ha gjennomført dette emnet skal du være i stand til …” Dr. philos. Vidar Gynnild

Kvalifikasjonsrammeverket Kvalifikasjonsrammeverket er en del av Bolognaprosessen, som skal gi et europeisk rammeverk for beskrivelse av kvalifikasjonene studentene skal ha oppnådd etter fullført utdanning. Hensikten med dette er å bidra til sammenheng, kvalitet og transparens over landegrensene i Europa. Målet er å gjøre Europa til et sterkere og mer helhetlig utdanningsmarked. Kvalifikasjonsrammeverket er en komplettering av fellestiltakene gradsstruktur, studiepoeng og karaktersystem som ble innført i 2003. Dr. philos Vidar Gynnild

Innholdet i det nasjonale rammeverket Kategorier som kvalifikasjonene knyttes til: - kunnskaper - ferdigheter - generell kompetanse Sykluser som kvalifikasjonene har en progresjon i forhold til: 1. syklus: bachelor (3 og 4 år) 2. syklus: 2-årig master og profesjonsutdanninger på 5 – 6 år 3. syklus: doktorgrad, både ph.d. og dr.philos. – i tillegg diplom ved kunstnerisk stipendprogram I integrerte studieløp er kvalifikasjonene i 1. syklus inkludert Dr. philos Vidar Gynnild

Progresjonen fra syklus til syklus (utdrag fra departementets beskrivelse) 1. nivå 2. nivå 3. nivå kunnskap har bred kunnskap har avansert kunnskap er i kunnskapsfronten kjenner til forsknings- har inngående kunnskap kan vurdere hensiktsmessig- og utviklingsarbeid om fagområdet het og anvendelse av metoder kan oppdatere seg kan anvende kunnskap kan bidra til utvikling av ny på kunnskap kunnskap, teorier, metoder ferdighet kan anvende kan analysere kan formulere problemstillinger faglig kunnskap eksisterende teorier og planlegge og gjennomføre forskning og utviklingsarbeid kan reflektere over kan bruke relevante kan drive forskning og faglig egen faglig utøvelse metoder selvstendig utviklingsarbeid på høyt nivå generell har innsikt i relevante kan analysere relevante kan identifisere nye relevante kompetanse problemstillinger problemstillinger problemstillinger kan formidle sentralt kan formidle omfattende kan formidle forsknings- og fagstoff selvstendig arbeid utviklingsarbeid kjenner til nytenking kan bidra til nytenking kan vurdere behov for og ta initiativ til og drive innovasjon Dr. philos Vidar Gynnild

Competence ”In the context of EQF, competence is described in terms of responsibility and autonomy” http://ec.europa.eu/education/pub/pdf/general/eqf/leaflet_en.pdf Example: ”Manage complex technical or professional activities or projects, taking responsibility for decisionmaking in unpredictable work or study contexts” Dr. philos Vidar Gynnild

Habits of Mind ”A ”Habit of Mind” means having a disposition toward behaving intelligently when confronted with problems, the answers to which are not immediately known” http://www.instituteforhabitsofmind.com/what-are-habits-mind Some examples: ”Persisting; managing impulsivity; listening to others – with understanding and empathy; thinking flexibly; thinking about our thinking (metacognition); striving for accuracy and precision; questioning and posing problems; applying past knowledge to new situations; thinking and communicating with clarity and precision; gathering data through all senses; creating, imagining and innovating; responding with wonderment and awe; taking responsible risks; finding humor; thinking interdependently; learning continously”. Dr. philos Vidar Gynnild

Bloom’s Taxonomy Cognitive Level Ilustrative Verbs Definitions Knowledge Arrange, define, describe, identify, outline, list, relate Remembering previously learned information Comprehension Classify, convert, defend, discuss, extend, infer … Grasping the meaning of information Application Apply, change, choose, demonstrate, employ, show Applying knowledge to actual situations Analysis Analyze, appraise, critisize, calculate, compare, derive Breaking down objects or ideas into simpler parts and seeing how the parts relate and are organized Synthesis Arrange, combine, revise, compose, develop, explain Rearranging component ideas into a new whole Evaluation Argue, assess, estimate, defend, conclude, contrast Making judgments based on internal evidence or external criteria