Sosialpedagogikk på Manglerud

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra bekymring til handling
Advertisements

Henvisning til PP-tjenesten
Felles innsats mot mobbing
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Handlingsplan mot mobbing
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
Stafettloggen Handlingsveileder. Generelt: Loggen følger barnet fra opprettelse og ut grunnskole. Loggen kan avsluttes. Det tas PDF utskrift hvert år,
VELKOMMEN til foreldremøte Vg september 2010.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Noen erfaringer fra tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i forhold til barn og unge i Skjervøy kommune Bodø 6.september 2011 Kristin Norheim og Eldbjørg.
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE og samarbeid på Bore skule.
Foreldremøte 9.trinn Ranvik ungdomsskole 25. september 2016.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Innskolingsdagen – 5. juni 2015 Velkommen til foreldremøte.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE. Presentasjon 2.trinn Kontaktlærere: Hanne Krogstad og Linda søby 3.Trinn Kontaktlærere: Ola Krystad og Hilde Jaavall 4.Trinn.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Pedagogisk psykologisk tjeneste
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Lundehaugen ungdomsskole Skoleåret
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
INFORMASJON OM BARNEVERN
Informasjon til FAU
Velkommen til informasjonsmøte
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Sosiallærer Helene Dignæs Johnsen
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Velkommen!.
BTI-handlingsveileder skole
BTI-handlingsveileder barnehage
Framgangsmåte i mobbesaker
Valgfag innsats for andre
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Velkommen til Osloskolen og Trosterud skole
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Presentasjon av Kine Vålbekk
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Smestad skole Velkommen til Osloskolen! Smestad skoles visjon: Trygge og samhandlende elever med kompetanse for fremtiden lene.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til Osloskolen
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Velkommen!.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Velkommen til foreldremøte
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
Trygt og godt skolemiljø
Veitvet skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
T I M S - teamet Informasjon om Handlingssirkel
Lakkegata skole   Foreldremøte høst 2018.
Stafettloggen Handlingsveileder
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Lage plan for observasjon Ta opp i avdelingsmøte
Foreldremøte 9.klasse
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Sosialpedagogikk på Manglerud Tiltak for god skolekultur Oversikt over: "Hva gjør jeg som foresatt når jeg er bekymret for det sosiale" "Hva gjør jeg som foresatt når jeg er bekymret for det faglige" Tone M. Berg, sosiallærer Manglerud skole 07.11.2016

Tiltak for god skolekultur PALS Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling Positivt formulerte forventninger 80-90% - universelle tiltak 5-10% - supplerende tiltak 1-5% - indikerte tiltak Plan for elever med spesifikke utfordringer Gode relasjonsbyggere Gode faddere Gode trivselsledere Tone M. Berg, sosiallærer Manglerud skole 07.11.2016

Når jeg er bekymret for det sosiale 1. Kontakt kontaktlærer Legg frem bekymring 2a. Møte med foresatte God relevant informasjon Avtal tiltak for en avgrenset periode Samtykke til videre drøfting i R-team (Ressursteam) Iverksette tiltak i samarbeid med kontaktlærer Oppfølgingsmøte Om tiltakene er tilstrekkelig avsluttes saken 2b. Møte med foresatte og sosiallærer Samtykke for videre drøfting i R-team Ulike tiltak som kan iverksettes Observasjon i klassen eller friminutt for å se på samspill Samtaler for å støtte eleven event. styrke sosiale ferdigheter (sjekk ut, sjekk inn) Sosped- grupper. F.eks. trening på grunnleggende venneferdigheter. bibliotekgruppa. M.m. Tone M. Berg, sosiallærer Manglerud skole 07.11.2016

Når jeg er bekymret for det faglige 1. Kontakt kontaktlærer - Legg frem bekymring - Om det er ønskelig å gå videre må foreldrene samtykke. 2. Kontaktlærer melder via sosiallærer til R-team (ressursteam) Få frem: - Grunnlag for bekymring - Utprøvde tiltak - Ønske til R-team 3. R-team (Ressursteam) - Skolens PPT kontakt - Skolens logoped - Helsesøster - Skolens spesialpedagoger - Skolens ledelse - Skolens sosiallærer 4. Hvis henvisning til PPT (Pedagogisk Psykologisk Tjeneste) - Sosiallærer skriver henvisning - Kontaktlærer skriver pedagogisk rapport - Foresatte signerer henvisning og får kopi av pedagogisk rapport (om ønskelig) - Behandlingstid i PPT, 3 mnd Utprøvde tiltak og kartlegging på skolen: - Tiltak i klassen som plassering og arbeid på grupper. - Kartlegging på skolen i matematikk (M-prøven) og norsk språkutvikling (Språk 6-16) Ønske til R-team kan være: - Observasjon, råd og veiledning - Sakkyndig utredning - Logopedutredning Tone M. Berg, sosiallærer Manglerud skole 07.11.2016

Ved mistanke om krenkende atferd som mobbing, diskriminering, vold og rasisme. Foresatte, elev eller ansatte ved skolen melder om krenkende atferd Skolens handlingsplikt (inntrer når en ansatt får kunnskap om krenkende atferd) Skolens plikt til å undersøke (få klarhet i faktiske hendelser) Fatte enkeltvedtak etter §9a-3 - Rektors ansvar - Saken skal behandles "snarest mulig" og vedtak skal fattes "innen rimelig tid". - Skolen skal i vedtak ta stilling til om elevens rett til et godt psykososialt miljø er oppfylt. - Dersom retten til et godt psykososialt miljø ikke er oppfylt skal vedtaket fastsette hvilke tiltak som skal iverksettes. Skolens varslingsplikt. (når undersøkelse viser at det er forhold som bør følges opp, skal ledelsen varsles) Vi varsler tidligere!! Tone M. Berg, sosiallærer Manglerud skole 07.11.2016

Flere muligheter for kontakt med skolen Sosiallærer Oppfølgingsansvarlig for trinn Inspektør Pål Skogli 1. - 2. trinn Ass rektor Vegard Ytterli 3. - 6. trinn Inspektør Linda Snoen 7. - 10. trinn Rektor Tone M. Berg, sosiallærer Manglerud skole 07.11.2016