Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Advertisements

Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Bergen kommune sin klimapolitikk i dag – og dei kommande åra Elisabeth Sørheim Klimaseksjonen.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
TEMAMØTE 22. OKTOBER Reiseliv, fritidsbebyggelse, skiløyper/brøyting, landbruk, miljø og utmark. «Bakgrunnsteppe» for arbeidet med kommuneplanens.
Spredning av kommunale boliger En studie av politikk og resultater i Oslo kommune MASTEROPPGAVE I SAMFUNNSGEOGRAFI RAGNHILD ERTSHUS.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Erfaringer med byparlamentarisme i Tromsø Grete Theodorsen, leder Utdanningsforbundet Tromsø
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Stans krangelen om kollektivtrafikk Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Holdninger til helseforsikring
Veileder for gevinstrapportering
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Glommastien, Fredrikstad
Bompenger som politisk virkemiddel
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Kollektivtransport og kostnader
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Margrethe Helgebostad
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Reisemønster Bergensområdet målvurdering for 2040 «Balanse»-scenariet er basert på jevn fordeling av nye reiser på gs/koll/bilpassasjer Antall.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Uførereformen: Hva skjedde?
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven
Ny uførepensjon Erik Orskaug, sjeføkonom i Unio
Ambisjoner for utvikling i Alta
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Bærekraftig byfornyelse
Fornebubanen Erfaringer.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Gjennomføring etter 5 år
– samling for sekretariat i bypakker, Hans Kringstad
Kostnadsdrivere i kollektivtransporten
Utvalgte nøkkeltall - Skole
Nå er vi spente!.
Folketrygden - alderspensjon
Furutangen Hyttevelforening Sted: Mattisstua Dato: kl. 1900
Utredningsgruppe samferdsel
Gevinstrealiseringsstrategi
Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016

Historikk Lang erfaring med temaet – bomringen i Bergen fra 1986 Bergensprogrammet fra 2002, revidert tre ganger Tidsdifferensierte bompengetakster (rushtidsavgift) innført fra februar 2016 Lokale vedtak om femdobling av bompengetakster og gratis kollektivtransport på dager med fare for høy luftforurensning Pådriver for å få tilgang til nye verktøy; miljødifferensierte bompengetakster og lavutslippssoner For noen år siden slet vi byråkrater med politikere som streket, nå sliter vi med å holde følge… Beredskapstakster; vi er fornøyd med at det har kommet et «nyord» fra 6. etasje i rådhuset i Bergen. Bystyret i Oslo skal behandle tilsvarende sak i morgen (26.10.)

Målene for transportpolitikk i by «Tjenlig vegnett», 1988-2001 «Bergensprogrammet for transport, byutvikling og miljø», 2001-2017 «Miljøpakke Bergen», 2018- Tjenlig vegnett: Vekst i biltrafikken med 37 % i perioden frem mot år 2000, økende problemer med kø, luftforurensning, etc. Bergensprogrammet; «Målet må være at kollektivtransporten samlet kan ta større markedsandeler i forhold til privatbil, og at mest mulig av den for ventede trafikkveksten overføres til kollektive transportløsninger» – i praksis har majoriteten av finansieringen blitt benyttet til å legge bedre til rette for miljøvennlige transportformer – de siste årene 75-80 %. Miljøpakke Bergen: Nasjonale mål om nullvekst og lokale mål om 20 % reduksjon i personbiltransporten. Legg merke til at Bybane over Bryggen til og med bidrar til fint vær i Bergen.

Hva skal vi med bompenger? Tradisjonelt finansiering av (veg)investeringer Nå skal bomringene også brukes til å regulere (fjerne) trafikk Ikke det at det er slutt på bompenger som finansieringskilde; – voldsomme investeringsbehov i byene jf. diskusjon om bymiljøavtaler 66,5 mrd kroner inne i transportetatenes grunnlagsdokument. I underlagsmateriale er behovet vurdert til nærmere 300 mrd, herunder nærmere 70 mrd bare til kollektivsystemet i Oslo. Også endringer mht bruk av inntektene skal brukes til kollektiv (infrastruktur og drift) Kommer tilbake til denne..

Resultater i Bergen Det som er gjort i Bergen har virket – ny politikk gir nye resultater Uttrykket «Bilbyen Bergen» er i ferd med å bli en anakronisme «Biltrafikken mot Bergen sentrum er redusert de siste fem årene til tross for befolkningsvekst. Nedgangen sammenfaller i tid med en sterk vekst i kollektivtransporten etter åpningen av Bybanen og introduksjonen av et nytt høyfrekvent bussystem» (TØI 2015)

Tidsdifferensierte bompengetakster – noen erfaringer Innført fra 1. februar 2016 45 kr i rush (0630-0900, 1430-1630) 19 kr utenom rush Forventninger om 4-9 % trafikkreduksjon i rushtid, 0-3 % over døgnet Forventninger om uendrede inntekter (provenynøytralitet) Tidligere takst: 25 kroner hele døgnet

15 % trafikknedgang i rushtid Det er i all hovedsak privatbiler som har endret adferd – næringstrafikk (trafikanter med firmaavtale) kjører som før.

Over 50 % reduksjon i køtid Dette viser den positive effekten som har utgjort mye av formålet med å innføre ordningen. Mindre køtid = mindre utslipp og mer effektivitet og forutsigbarhet i transportsystemet.

Oppsummert tidsdifferensierte takster Har virket etter intensjonene Sterkere trafikale endringer enn forventet 4,5 % nedgang i samlet trafikk Økning for kollektivtransport og sykkel («Samferdsel», 24.10. 2016) Nedgang i inntekter på nærmere 10 % Inntektstap skyldes delvis stor oppgang i elbilpasseringer – økning på over 80 % fra 2015, utgjør nå nærmere 10 % av totalt antall passeringer Økning kollektiv; tentativt anslått til 2 % - i tilfelle nesten 1 mill nye passasjerer i året…, det betyr en ytterligere kostnad på minst 10 mill kroner per år.

Og det kommer mer… Ny kommuneplan under arbeid Strengere fortettingspolitikk Ytterligere innstramming på parkering Grønn strategi nylig vedtatt 20 % reduksjon i biltransport innen 2030 Fossilfri innen 2030 Politikk som skal være med å forme ny bompengepakke for Bergen

Neste generasjons bompengepakke i Bergen Finansieringsutfordringer (illustrasjon): Eksempel på inntektsreduksjon som følge av endringer i kjøretøy-sammensetningen ved innføring av miljødifferensierte takster Andel bensin/hybrid Andel diesel Et lite forsøk på å vekke forsamlingen helt på tampen.. Gitt at villet politikk med å endre kjøretøysammensetningen virker, må vi stadig endre/øke takstene for å opprettholde inntektene.. Side 11 Bymiljøpakke Bergen

Hvordan unngå å bite oss selv i halen? Debatten om alternative finansieringskilder er viktig Selv når ny politikk virker, trenger vi ny politikk. Takk for meg!