Asker velferdslab SAFO konferansen 28

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Advertisements

Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Gode opplevelser for den enkelte Samspill på tvers av generasjoner Rekruttering til eldreomsorgen Mulighet til frivillig deltakelse Livsglede for alle.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Bosetting og integreringsarbeid i Drammen Fakta om Drammen Bosetting av flyktninger i Drammen Planlegging og tverrfaglig samarbeid Planer for videre utvikling.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Prosjekt BLINK Prosjekt BLINK – nye omsorgsboliger i Bodø.
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Informasjonsprogram modul 11
Kompetansenettverk innen velferdsteknologi i Telemark
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Prosjektpresentasjon – Før du starter
ROS-analyse.
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Boligrådgiver Larvik kommune.
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Levekår og oppfølging i utsatte områder i Stavanger
Bærekraftig samfunnsutvikling
Rapport: Å ville utvikle skolen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Bærekraftig samfunnsutvikling
Håndtere endringer i organisasjonen
ASKER VELFERDSLAB • FASE 2
Asker velferdslab - Et praktisk eksempel på hvordan velferdstjenester kan gå fra saker til mennesker Onsdag 20. september.
Asker velferdslab - Et praktisk eksempel på hvordan velferdstjenester kan gå fra saker til mennesker Tirsdag 26. september.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Asker velferdslab - Et praktisk eksempel på hvordan velferdstjenester kan gå fra saker til mennesker Tematime 17. Oktober.
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Helhetlig boligpolitisk innsats
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Velkommen til dugnad i kommunen
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Asker velferdslab - Et praktisk eksempel på hvordan velferdstjenester kan gå fra saker til mennesker Onsdag 20. september.
Larvik kommune - med fokus på mestring Roy Sæther, avd
Rus og ROP BrukerPlan Kartlegging 2018 Fet kommune Rapport - brukere med rusproblem BrukerPlan.
Nå er vi spente!.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Orientering HOV 4. juni 2019.
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Asker velferdslab SAFO konferansen 28 Asker velferdslab SAFO konferansen 28. januar 2017 Prosjektleder Ingrid Blichfeldt

Demografiske endringer (blant annet eldrebølgen) Utenforskap hos ungdom Husbankens økonomiske virkemidler Integreringsarbeid Oppfølging innen rus og psykisk helse Arbeid og aktivitet Kommunalt disponerte utleieboliger Familietjenester/fritid Økonomisk forvalting/gjeldsrådgivning Oppvekst, skole, barnehage Lag og foreninger Familie og nettverk Åndelige samfunn Sosialt entreprenørskap Brukerorganisasjoner Monokulturelt til flerkulturelt samfunn Nye forventninger fra innbyggerne Arbeids-innvandring Samfunns-økonomiske utfordringer Som orføreren så fint beskrev står kommunen overfor store utforrdringer fremover. Vi har sannsynligvis ikke råd til å opprettholde den velferdsstaten vi ser i dag. Vi kommer stadig nærmere g påvirkes av strøminger I verdenssamfunnet og disse endringene kommer raskt. Dette stiller krav til kommunens rolle fremover, spesielt tjenesteutvikling. I de nærmeste minuttene skal jeg fokusere på tjenestekonseptet Askers Velferdslab. Dette er et tjenestekonsept som ble utviklet gjennom at Asker var pilotkommune for Husbanken da de ønsket å teste ut tjenstedesign som metode for utivkling av oligsosiale tjenstern. Fremtidens boligkontor. Konseptet er utviklet I samarbied mellom tjenestedisgfirmaet LiveWork, Soental, Husbanke, Doga og Asker kommune. Tjenestedesign starter med det som er aller viktigst. De snakker med innbyggere. tjenesteleveransen i kommunen Ytre krefter som påvirker Utfordringer i folkehelse Klimaendring Lokale og globale trender påvirker kommunens rammebetingelser for fremtidig tjenesteutvikling. Endrede forventinger fra innbyggerne samt krav om å få mer ut av hver investerte krone utfordrer kommunens rolle.

Tjenestedesign – fire faser Idéer til ny tjenesteleveranse Presentasjon av eksperiment Et nytt jenestekonsept Innsiktsrapport Innsikt Forstå situasjonen og kartlegge brukerbehov Intervjuer og observasjoner med brukere og ansatte i kommunen har skapt grunnlag for innsiktarbeidet. I tillegg har førende dokumenter og innhenting av beste praksis vært retningsgivende. Prosjektgruppen har deltatt i innsiktsworkshop der grunnlaget for hovedinnsikter ble lagt. Idéer Idéutvikling og design av nye tjenesteleveranser Innsiktene har ledet til en rekke nye idéer som prosjektgruppen og designteamet genererte sammen i workshops. Denne fasen tillot kommunen å tenke vidt med brukeren i sentrum, samt å velge ut de idéene som hadde størst verdi.. . Utforming og utprøving* Utforming og utprøving av tjenesteidéer med ansatte og brukere Idéer ble bearbeidet og utviklet som grunnlag for utprøving av det nye tjenestekonseptet. Eksperimenter ble gjennomført med ansatte og brukere, og ga nye innsikter som ble sentrale for neste fase. Leveranse av konsept Beskrivelse av et helhetlig tjenestekonsept Et helhetlig tjenestekonsept ble utviklet på bakgrunn av de foregående fasene. Dette skjedde i en samskapingsprosess. Sluttleveransen i prosjektet er en beskrivelse av et nytt konsept for å levere helhetlige og brukerorienterte tjenester i det boligsosiale arbeidet i kommunen. * refereres også til som prototyping/pilotering/eksperimentering

Et godt og stabilt naboskap Økt bo-kompetanse Samtidighet, ikke litt her og litt der Mange boliger er ikke det samme som riktige boliger Jeg trenger at noen ser de lange linjene Jeg vet hva en god bosituasjon er for meg Hjelp til å forstå og navigere systemet Jeg trenger hjelp til å forbli i en stabil situasjon OG her ser dere 8 innsikter – en oppsummering av intervjuene med brukere av boligtjenestene i Akser. Disse 8 innsiktene har vært avgjørende for utvikling av tjenestekonsptet Askers Velferdslab.

UTVALGTE HOVEDINNSIKTER FRA ANSATTE ”Vi opplever helt klart at vi ikke disponerer ressursene riktigst mulig for brukerne.” ”Det er ikke et godt nok samarbeid på tvers.” ”Vi som jobber tett på brukerne vet ofte hva som kommer til å trengs i tiden fremover. Det burde jo danne grunnlaget for kommunens planlegging.” Sammen med samtaler med brukere, ble også medarbeidere i kommunen intervjuet. Og her ser dere en oppsummering av det medarbeiderne forteller oss. Så når brukerne forteller at de ikke får det de trenger og når medarbeiderne opplever å ha mulighet til å gjøre det som skal til. Hva gjør vi da? ”Vi er jo ikke bare driftspersonell, vi er like mye sosialarbeidere.” 5

Investeringstenkning Hva om kommunen tenker som en investor som investerer i mennesker, og ikke bare er en forvalter av saker. Kommunen er forvalter av tjenester. Det er en rolle vi er godt kjent med. ‘Men hva om vi også tenker som en investor som investerer i menneskene som bor i kommunen vår?

Asker velferdslab Familier/innbyggere skal få bedre levekår og økt livskvalitet Kommunen skal oppnå økt kvalitet og bedre ressursbruk For å få til dette skal vi jobbe på en ny måte: Bryte ned siloene Sette innbyggeren/familien i sentrum Levere tjenester på en mer koordinert måte Samarbeide med andre offentlige aktører, frivillighet, næringsliv og lokalmiljø Følge tiltakskostnader per person/familie og måle effekt av de tiltakene som settes i gang. Dette er en middel for å få til samarbeid på tvers. VI gir medarbeidere myndighet og tilgang til ressurser – effektiv bruk av tid Vi skal mål effekt, ikke tiltak og hva vi gjør.

En historie Nå skal jeg fortelle dere om et møte som skjedde i forrige uke. Det var et møte med en familie med 2 voksne og 3 barm hvor et barn er utviklingshemmet. Far jobber og han jobber mye for å få hjulene til å gå rundt. Mor har ingen inntekt. OF frar må jobbe så mye at han er nesten ikke til stede i familielivet. De eier bolig men de har bare to soverom og dette byr på problemer for familien på fem. De ahr ikke økonomi til å kjøpe større bolig. De to elste barna en på unngdomsskole og en på videregående, går det veldig fint med, men det er utfrordrende å gjøre lekster og de har nesten ikke mulighet til åta med venner hjem. På grunnav dårlig pass. Mor er sliten, hun har hesleutfordringer og ingen inntekt. Hun har søkt AAP via NAV men fått avslag. I forrige uke, møtte mor og far et koordinert team av represetanter fra hjelpeapparatet. Temaet var satt sammen i dialog med mor og far. Til stede var: Bruekrtorget, Nav,, fastlege og fysioterapeut. Frivillighet, represetsnt fra en nærmiljøsentral (frivillighet) Hesnitken emd møtet var å kartlegge familiens sitausjon, helhtlig. Og elgge en en kortsiktig og langsikt plan for å ebdre levekårene til fmailien. Alle rundt bordet møte med en myndihet til å kunne fatte belstungier som er viktige for familien. Tiltak: NAV får nok opplysnigenr fra fastlege og fysio til å kunne si at AAP søknaden innvilges. Bruekrtorget sier at når detet er på plass kan det sette ig ang en prosess for å refinaiseres startlånet slika t de kna kjøpe ens tørre bolig. På sikt ønsker mor å ta lappen o at logistikken i familien skal gå ebdre. Nærmiljøsentralen sier at de kans akfe en frilvlig som kan øveseskjøre med mor slikat hun er is tand til å ta sertifikat. Bruekrtoget skal innvilet støttekotnakt med barnet emd utivklingshemming, som ahr ligget en god stund. Mudnighet Koordinert tjenster. Familien sier. Vi tror på dere, å sitte rundt bordet sammen gjør at vi, og ikke noen av disse tiltakene blir noe av har dette vært en utrolig konstrktvt møte. Ansatte sier: Dette er effektivt og vi hører det samme. VI lagger plan sammen og fordler opgaver, sammen Mor side

I piloten skal vi: Kjerneteamet består av fire spesialtrente investeringsledere Tillitsperson som innbyggere eller familie ønsker å ha med. Det kan være nabo, kollega, fotballtrener etc. Investeringsteamene settes sammen av en planeier fra kjerneteamet + fagpersoner fra ressursgruppen STABIL HVERDAG Innbyggere og familier som trenger hjelp til en stabil situasjon. Målgruppene i piloten er: Levekårsutsatte barnefamilier Utsatte unge 16-25 år Familier med barn med funksjonsnedsettelser Fra tjenestene og Askersamfunnet Ekstra personer som kommer inn om nødvendig for å styrke Investeringsteamet. Kan være fra barnevernet, NAV, frivilligheten, næringslivet, religiøst samfunn osv. Ressursgruppe Består av ca. 50 ansatte fra virksomhetene i Asker og Askersamfunnet forøvrig. Disse har grunntrening i investeringstenkning og vil hentes inn ved behov.

Dagens ordning Velferdslab Tiltak Behov Innbyggeren har behov for tjenester fra kommunen Virksomhetene vurderer behovet hver for seg Virksomhetene iverksetter tiltak hver for seg Gjennomføringsteamet iverksetter investeringsplanen som én samordnet pakke 360° kartlegging og investeringsplan fra investeringsteamet Behov Innbyggeren har behov for tjenester fra kommunen I dag mister man mennesket i svart boble, mens i velferdslaben er mennesket med hele veien.

– Bedre livskvalitet for innbyggerne og sparte kostnader i fremtiden for kommunen Merkostnader uten investeringer Merkostnader med investeringer Besparelse for samfunnet Asker kommune • Asker velferdslab og investeringstankegang

Investeringstenkning Vi skal ta risikoen med tidlig investering for å få samfunnsøkonomiske gevinster på lang sikt. Samtidig skal vi skape bedre opplevelser for innbyggerne. Vi ser på alle ressurser i offentlig og privat sektor samt sivilsamfunnet som mulige kilder til sosial avkastning. Vi har rom til å planlegge langsiktige løp der kommunen koordinerer seg som én enhet. Vi ser på innbyggerne som en «medinvestor», som bidrar aktivt til sin egen fremtid. Dette er en metafor som kommer i tillegg til all fagkompetanse og forvaltningskompetanse som allerede kommunen har Dette innebærer. Tidlig investering – handler om å sette inn tiltak så tidlig som mulig for å oppnå effekt på lang sikt Vi skal utnytte muligeteer og ressurser rundt oss i samfunnet. Rundt kommunen og rundt innbyggeren. VI skal legge langsiktige planer sammen med innbyggeren – og kommunen skal være koordinerte. OG det siste, brukeren/innbyggeren som medinvestor. – aktiv rolle Investorene

Takk for meg!