Vurdering for læring i Fysikk 1

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Advertisements

I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Vurdering for læring.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Veiledet lesing Mørkved skole
Early Years ”New Zealand-modellen”
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Didaktiske analysekategorier
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
VURDERING Musikk trinn.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Vurdering for læring.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Mål og læring hos elever
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
NY VRI Nina og Ingvild.
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Status og fremovermelding Fritt oversatt fra Gordon Stobart
Økt 3 Lyspæra.
Økt 3 Lyspæra.
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Vurdering og undervisning
«Bare bok gjør ingen klok»
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring i Fysikk 1 Lektorene Øyvind og Inger-Lise

Rammefaktorer En fagdag i Fysikk 1 26 elever, 2 lærere Tema: Termofysikk og faseoverganger Elevforsøk om faseoverganger

Gjennomføring av opplegget Intro med læringsmål og forventinger til eleven Teorigjennomgang på tavle og med projektor Oppgaveregning fra boken Teorigjennomgang av forsøket – vise oppsett og klargjøre hensikten med forsøket. Gjennomføring av forsøk. Jobbe med lab-rapporten. Kahoot der læringsmålene testes. Oppsummering av dagen

Vi starter med å presentere dagens læringsmål for eleven slik at de forstår hva som er forventet av dem Etter timen i dag skal dere kunne gjengi termofysikkens første og andre lov, og drøfte disse kvalitativt. Dere skal også vite hva som skjer med energien i ulike faseoverganger. Dere skal kunne sette opp og gjennomføre et enkelt forsøk som handler om faseoverganger, samle på de viktigste dataene og skrive rapport på bakgrunn av dette. Dere skal kunne samarbeide på en god måte under forsøket, slik at alle bidrar og forstår hva som blir gjort.

Tilbakemelding på arbeidet Under regneøkten går lærerne rundt og gir tilbakemeldinger på føring, regning og generell fysikk-kunnskap. Under forsøket går lærerne rundt og veileder. Lærerne stiller læringsfremmede spørsmål til hver enkelt elev/ gruppe.

Tilbakemelding på arbeidet Elevene skal levere inn en lab-rapport innen neste fagdag. Denne vurderes av lærer med måloppnåelse og «framovermeldinger»: Ett konkret råd for å forbedre seg, og to ting som var positivt med denne rapporten. Med rapporten skal det også leveres et egenvurderingsskjema, der eleven må svare på hvilket nivå han/hun tror han/hun har nådd innen dette temaet, og hvor mye innsats eleven har lagt i arbeidet.

Egenvurdering Elevene «får lov» til å levere lab-rapporten en gang til. Her får de mulighet til å jobbe med vekstpunktet gitt etter første innlevering. Denne rapporten blir vurdert på nytt.

Refleksjon over egen læring underveis i fagdagen Kahoot med spørsmål knyttet direkte til læringsmålene gir elevene indikasjon på om de har nådd målene eller ikke. De siste 15 minuttene skal elevene jobbe med å oppsummere stoffet: De skal jobbe 5 minutter alene med å lage en oppsummering av timen med utgangspunkt i læringsmålene. Dette skal de presentere for «naboen». Den som hører på skal ta med seg (minst) ett punkt fra presentasjonen som eleven selv ikke har tatt med. Læreren velger ut ett par elever som får presentere sin oppsummering i plenum. Lærer supplerer ved behov.

Avslutning Læreren forteller om hva som skal skje neste fagdag, og gir beskjed om hva som er forventet at elevene skal jobbe med fram til neste fagdag.