Status i bransjen – nyheter og status herunder HSS3B og Barentshavet Erik Hamremoen Senior Rådgiver– Statoil/Formann Aviation Forum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visjon: Norge skal være verdensledende i planlegging, koordinering og gjennomføring av søk- og redningsoperasjoner til havs i Nordområdene.
Advertisements

F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
Utfordringer på norsk sokkel sett fra arbeidstakersiden Norsk Offshoredag Sonja D. Tinnesand forbundssekretær NOPEF.
Supply Chain Management –kontrakter -GJØA
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Petroleumstilsynets (Ptil) undersøkelse vedrørende brønnintegritet
OLF Gass Lekkasje Reduksjon Prosjekt
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
Daglig leder program Samling 2, sept. Hensikt.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Brønnsikkerhet Standarder & brønnkontrollkompetanse
Brann som grunnlag for design
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
STATOIL VEDLIKEHOLDSSTYRING.
Leverandørseminar Harald Anthonsen
Revisjon av Norsk olje og gass retningslinje Stillasbygging
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Kjell Ola Jørgensen Gjøa Driftssjef
Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
test- og godkjenningsordningen
Samarbeid for Sikkerhet Status Status seminarer/konferanser er arrangert (Sikkerhet og Kran&Løft planlagt 2005) OTF er etablert.
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
OLF GaLeRe Prosjekt Vi nådde målet.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Ptils oppfølging av entreprenørene
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Samarbeid for Sikkerhet Status Anbefalinger og Retningslinjer under forberedelse Utdyping av Anbefaling 003 ”HMS i Kontrakter” (interne diskusjoner.
Samarbeid for Sikkerhet Status Erik Wiig / Odd Magne Skei.
Samarbeidsforum og HSS-3 Helikoptersikkerhet.. Jeg skal snakke om… Samarbeidsforum (SF) Arbeid med HSS-3 Flysikkerhetsforum (FsF)
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Globalt sikkerhetsarbeid for helikopteroperasjoner. Er vi klare for fremtiden???
Teknologiledelse HMS Petroleum Kompetanseprosjekt 2: Endring - organisasjon - teknologi Forsker Bodil Alteren SINTEF Teknologiledelse
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Veiledning kvalitetssikring
Samarbeid for Sikkerhet Status Odd Magne Skei.
“ RIKETS TILSTAND” – Oljeselskapenes interesser Erik Hamremoen Seniorrådgiver– Statoil/Formann Flyoperativt Nettverk.
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
1 Skilt på utebanen i Bratsberg – fin plass for profilering.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse
OFFSHOREHELIKOPTERSEKTOREN UNDER KOSTNADSPRESS OG REGELVERKSENDRINGER – UTGJØR DET NØDVENDIGVIS EN RISIKO? Stein Erik Nodeland Luftfartsdirektør.
Organisatoriske barrierer i Statoil
Mulige konsekvenser av endringer i bransjen
Current status and challenges
Status September 2017.
Utfordringer i bransjen sett fra helikopteroperatørenes ståsted
Workshop ambulanseberedskap/akuttberedskap Trondheim
PLANFORUTSETNINGER barriere 1
Forutsetningsgruppen Møte 1:
Møte vedrørende bekymringsmelding om
Fra Kielland til Snorre Synspunkter fra DNV
Entreprenørseminar 7. april 2005 Øyvind Lauridsen Petroleumstilsynet
Møte om livbåter
Ymse om regelverksutvikling
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

Status i bransjen – nyheter og status herunder HSS3B og Barentshavet Erik Hamremoen Senior Rådgiver– Statoil/Formann Aviation Forum

Status SAR helikoptre på norsk sokkel (pr.20 sept 2016) Det jobbes med følgende AWSAR avtaler for å sikre en fullverdig beredskap så raskt som mulig: Bristow 1 x AWSAR S-92 klar for SFB i slutten av oktober CHC 2 x AWSAR S-92 klar for SFB og Sola henholdsvis april og august 2017. CHC 1 x AWSAR Super Puma L klar denne uken Norsk helikopter klar med 1 x AWSAR S-92 i desember AWSAR S-92 Bristow Super Puma L/L1 LIMSAR/AWSAR CHC SAR base Brønnøysund Hammerfest Kristiansund Florø Bergen Sola HD OS ST EK

Prioriterte pågående aktiviteter Gjennom Aviation Forum (tidligere LFE) i Norog Fase ut eldre helikopterteknologi  som fremdeles benyttes til personell transport.  ADS B og full radiodekning på hele norsk sokkel Utbygget fly værtjenestedekning på hele norsk sokkel Benytte automatisk innflyging til rigg og landbaser. Helidekk sikkerhet (drift, størrelse, merking, turbulens, turbingass, hindringer etc) Moderne simulator trening lokalt for piloter og teknikere Gradvis innfasing av PC 1 via PC 2DLE. On line (under flyging) vær, bevegelse og logistikk data via Sat. Com. Fremover rettet hale kamera

NOROG Guideline 066 er nå oppdatert med: Ikke lenger åpning for bruk av FTD. Krav om FFS Level D Krav om “Chin-bubble visuals” på simulatorene. Krav om ekstra 2 timer simulator trening for SAR piloter Krav om koblet automatisk innflyging ned til minima mot innretninger og flyplasser på land. Krav om fremover rettet hale kamera på tilbringerhelikoptrene

KURS EVALUERING FSI - Grafisk S-92 fly simulator (Teknisk)

Lynvarsling og konsekvenser Prosjekt: OH WEB fra UK i dag Met. No løsning via IPPC kommende vinter

Prosjekt: Online via Iridium Sikkerhet og regularitet AWOS / METAR/TAF og ROUTE LYNVARSEL (OH WEB/Met.no) To veis meldings mulighet HMS (Pich, Roll og Heave)

S-92 Delelager på Sola er på plass (Formell åpning i dag) Kompetente ansatte med lang erfaring Deler tilgjengelig lokalt Fortolling inn innen 2 timer (KPI) Forsendelse

BARENTSHAVET

NOROG “HMS utfordringene i nordområdene” Hensikt: 3 parts arbeid for å etablere en felles forståelse for problemstillingene Disse (essensielle) helikopter relaterte anbefalinger fremkom i oppsummeringsrapporten som følge av arbeidet: Klimatiske forhold Søke å montere AWOS på leteriggene og benytte trenede værobservatører Utsetting av 7 vær bøyer AWOS og H24 manuell METAR på Bjørnøya. TAF og strekningsvarsel til/fra Hammerfest. Helikopterberedskap og helikopterlogistikk Utvikle og innfase mulighet for koplet automatisk innflying til rigger og flyplasser. Bedret kommunikasjon mellom helikopter og innretning/lufttrafikktjenesten Simulatortrening som reflekterer områdets spesielle utfordringer Vurdere NVG på SAR helikopter og som back up på tilbringer Redusere antall lange flyturer for en besetning

23. lisens runde Basis for valg av helikopterbase (SAR og transport) Lengst avstand ca 260 NM fra land Første brønn boring planlagt for august 2017 Trolig behov for midlertidig helikopterbase for tilbringer og SAR Basis for valg av helikopterbase (SAR og transport) Sikkerhet Egnethet (fasiliteter-utbygging-plassering etc) Lengde på boreprogram Tid på året Avstand Logistikk kostnad Enighet blant samarbeidspartnere

BArents Sea Exploration Collaboration (BASEC) Hensikt: HMS samarbeid mellom operatørene knyttet til boring i Barentshavet Totalt 5 arbeidsgrupper der en ser på Logistikk og Beredskap, i første omgang knyttet til 23 runde. DNV GL benyttes som konsulent. Arbeidet er pågående

Classification: Internal 2011-02-23 Helicopter Safety Study 3B (HSS-3B) Pågående 16 oljeselskaper Luftfartstilsynet Petroleumstilsynet Fagforeningene SINTEF er kontraktør Report ferdig i oktober 2016 OLF Oljeindustriens Landsforening Classification: Internal 2011-02-23 13 13 13

Om HSS-3b Målsettingen med prosjektet er å gjennomføre en oppdatering av utvalgte sentrale deler av HSS-3-rapporten, som ble utgitt i 2010. Oppdateringen skal spesielt ta hensyn til Nyere helikopterulykker – fokus på UK CAP 1145 – fokus på utvalgte, reaktive anbefalinger Nytt europeisk regelverk for offshore helikopterflyging (HOFO) – fokus på utstyr og trening Det viktigste resultatet fra studien vil være en oppdatert identifikasjon og vurdering av risikoreduserende tiltak. Studien vil i tillegg ha en oppdatering av sentrale teknologiske og organisatoriske utviklingstrender av betydning for helikopter-operasjoner på sokkelen, samt relevant statistikk om hendelser og trafikkvolum.

Statistisk risiko – NO+UK Diagrammene under viser statistikk for perioden dekket av HSS-3 og HSS-3b

CAP 1145 Generelt Bølgehøydebegrensninger Trykkluft pustesystem Mange fornuftige anbefalinger Spesielt fokus på reaktive tiltak Blandet mottakelse i Norge Bølgehøydebegrensninger Reduserer konsekvensen ved landing på sjø Kan vurderes innført for nattflyging Trykkluft pustesystem Reduserer konsekvensen ved helikoptervelt Bør utredes grundigere Merking av personer/seter Mest betydning for opplevd risiko Uklare/marginale sikkerhetsgevinster Konsekvenser på andre områder enn selve helikoptertransporten – også sikkerhetsmessig

Noen foreløpige anbefalinger Krav om etterlevelse av Norog retningslinje 066 066 følges ikke fullt ut i dag Formalisering er ønskelig (nedgangstider, nye/mindre aktører, HOFO) Økte kompetansekrav Regelverkskursing av ledende personell i helikopterselskapene (inkl. postholdere, CAMO, vedlikehold) Økt bruk av systemtrener for teknikere Styrking av Luftfartstilsynet Ressurser, kompetanse, kapasitet AIS i helikopteret Identifiserer skipstrafikk, hindringer, riktig innretning, m.m. Mange av anbefalingene i HSS-3 gjelder fremdeles Dvs. at flere gode tiltak krever arbeid over tid

Takk for oppmerksomheten