Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

OFFSHOREHELIKOPTERSEKTOREN UNDER KOSTNADSPRESS OG REGELVERKSENDRINGER – UTGJØR DET NØDVENDIGVIS EN RISIKO? Stein Erik Nodeland Luftfartsdirektør.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "OFFSHOREHELIKOPTERSEKTOREN UNDER KOSTNADSPRESS OG REGELVERKSENDRINGER – UTGJØR DET NØDVENDIGVIS EN RISIKO? Stein Erik Nodeland Luftfartsdirektør."— Utskrift av presentasjonen:

1 OFFSHOREHELIKOPTERSEKTOREN UNDER KOSTNADSPRESS OG REGELVERKSENDRINGER – UTGJØR DET NØDVENDIGVIS EN RISIKO? Stein Erik Nodeland Luftfartsdirektør

2 Kjernespørsmålet: Hvordan opprettholde en meget god sikkerhetsstatistikk i en sektor som er i endring?

3 Agenda Turøy ulykken Hva påvirker offshoresektoren?
Håndtering av endringer HOFO Dagens agenda

4 Turøy - ulykken Veldig tragisk og et stort sjokk.
Et tilbakeslag for sikkerhetsarbeidet offshore. God innsats fra alle etter ulykken – honnør til SHT. Vi må avvente endelig konklusjon/lære mest mulig Forsterket mitt inntrykk av en robust næring: Høy kompetanse Gode holdninger Et velutviklet nettverk av aktører som jobber for felles beste. Kortsiktige konsekvenser: Bortfall av en flytype SAR beredskap Opplæring etc

5 Turøy ulykken – langsiktige konsekvenser
Som ved tidligere ulykker(1997) - behov for en større gjennomgang. Vi må fortsette det kontinuerlige forbedringsarbeidet – bli enda bedre! HSS-3B kommer på et godt tidspunkt. Refleksjon over ulykkesårsaken: Tekniske årsaker fremdeles en hovedfaktor innen offshore helikopter(statistikk) Er det noe vi kan gjøre med det?

6 Fairey Rotodyne

7 Turøy ulykken – langsiktige konsekvenser
Som ved tidligere ulykker(1997) - behov for en større gjennomgang HSS-3B kommer på et godt tidspunkt Refleksjon over ulykkesårsaken: Tekniske årsaker fremdeles en hovedfaktor innen offshore helikopter(statistikk) Er det noe vi kan gjøre med det? Ny langsiktig visjon – like sikkert som en flytur til New York? Kan Norge påvirke en utvikling mot sikrere løsninger?

8 Det store bildet - hva påvirker norsk offshoresektor?
Globaliseringen. Kompleksiteten i våre omgivelser. En brå endring av rammevilkårene: Oljeprisen Nye leteområder. Et nytt regelverk. Dagens agenda

9 Hvordan håndtere endringer?
Det enkle svaret er at dette må vi håndtere, ikke helt ulikt det andre bransjer må gjennom. Allikevel: Det handler om et offshore – helikoptersystem som både skal være effektivt og sikkert. Vi må analysere konsekvensene for hele systemet.

10 Vi har gode forutsetninger for å håndtere utfordringene
Et robust system med nært samarbeid mellom operatører, tillitsvalgte og myndigheter. Det ser ut som vi i offshoresektoren i Norge har en helt spesiell kultur som kan være unik innen luftfart. Meget høy kompetanse. En helt spesiell iver etter å gjøre det bra – og sikkert. En stor faglig integritet.

11 Vi har gode forutsetninger for å håndtere utfordringene
Viktig sikkerhetsinformasjon deles på tvers av selskapsgrenser, uavhengig av en krevende konkurransesituasjon. Vi er stolte av og har stor tro på den norske modellen. Da må denne modellen også være basis for hvordan vi håndterer endringer.

12 Safety Space

13 Hva kan Luftfartstilsynet bidra med?
Ha en strategisk tilnærming og basere våre tiltak på gode analyser. Ta behørig hensyn til balansen mellom effektivitet og sikkerhet Være et aktivt bindeledd mellom aktørene i sektoren. Våre tiltak: Regelverkstiltak Tilsyn Safety promotion

14 Våre omgivelser - kompleksitet
Vårt mål er å være mer effektive – frakte flere til en lavere pris – samtidig som sikkerheten blir ivaretatt. For å løse dette introduserer vi mer avanserte tekniske løsninger hvor delene blir satt sammen på mer intrikate måter. Vi organiserer oss på nye måter med mange kontaktpunkter og flere avhengigheter som medfører større koordineringsbehov. Til slutt kan systemet nærme seg en grense for hva vi kan kontrollere. Da kan hendelser forekomme som vi ikke har tenkt på. Eller separate hendelser som vi har tenkt på som kommer sammen og skaper en uhåndterlig situasjon.

15 Lokal rasjonalitet Lokale beslutninger som synes fornuftige vurdert opp i mot den lokale situasjon, ofte som følge av tid og budsjettpress. Men selv om beslutningene synes fornuftige lokalt, kan de undervurdere de globale konsekvensene av lokalt rasjonelle beslutninger.

16 Scott A Snook Friendly Fire: The Accidental Shootdown of U.S. Black Hawks over Northern Iraq 2 US F-15 shot down 2 US Army Black Hawk helicopters (1994)

17 Hvordan håndtere kompleksitet?
Klarer vår sikkerhetstenkning å holde tritt med utviklingen i våre omgivelser? Vår statistikk og vår tilstandsbilde er i stor grad basert på telling av negative hendelser. Hva gjør vi når antall negative hendelser – som i offshore – går mot null?

18 Offshore helikopter – ulykker og aktivitet pre Turøy

19 Hvordan håndtere kompleksitet?
Er vår måte å tenke sikkerhet på tilpasset en annen og mindre komplisert tid? Vår statistikk og vår tilstandsbilde er i stor grad basert på telling av negative hendelser. Hva gjør vi når antall negative hendelser – som i offshore – går mot null? Samtidig synes årsakssammenhengene å være mer og mer tilfeldige – det er vanskelig å finne en trend.(Med unntak av offshore?)

20 Asiana – San Fransisco 6. juli 2013
(Foto: Ezra Shaw/Getty Images)

21 Hvordan håndtere kompleksitet?
Er vår måte å tenke sikkerhet på tilpasset en annen og mindre komplisert tid? Vår statistikk og vår tilstandsbilde er i stor grad basert på telling av negative hendelser. Hva gjør vi når antall negative hendelser – som i offshore – går mot null? Samtidig synes årsakssammenhengene å være mer og mer tilfeldige – det er vanskelig å finne en trend. Vår måte å dekomponere hendelser i enkeltkomponenter i ettertid er ikke egnet i et system som er komplekst Hva om vi i tillegg stilte spørsmålet: hva gjør systemer gode? Kan vi lære av systemer som gjør det bra i tillegg til at vi lærer av det som går galt?

22 Tradisjonell sikkerhetstenkning
Systemer er konstruert på en gjennomtenkt måte og konstruktørene kan forutse alle eventualiteter. Prosedyrer er fullstendige og korrekte Ulykker skyldes feil håndtering eller feilfunksjonering( Menneskelig svikt eller materiell svikt)

23 Ytelsesvariasjoner (performance variability)
De fleste systemer – særlig komplekse – er vanskelige å kontrollere Arbeidsforholdene er mangelfullt spesifiserte og ressurstilgangen er begrenset. Systemet kan bli strukket til grensen for yteevnen. Mennesket må tilpasse seg for å mestre situasjonen Ytelsesvariasjoner er derfor normalt – og nødvendig – og grunnlaget for suksess i hverdagen

24

25 Hva med menneskelige feil?(human error)
80-90% av alle ulykker er grunnet menneskelige feil – true or false? Heinrich(1931) – Industrial Accident Prevention – årsakene til ulykker med skader og ulykker uten skader: human error 90 %, mechanical hazards 10%. Denne oppfatningen er fremdeles utbredt: Menneskelige feil er vår default når vi ikke finner en mekanisk feil. Min påstand er at dette er en alt for enkel tilnærming og bidrar til å fremstille mennesket som et problem i stedet for en ressurs.

26 Nytt regelverk Hvis dette kommer på toppen av andre endringer – hva skjer da? Det nye regelverket er – isolert sett – bedre enn det gamle. Spørsmålet vi stiller oss: hva er det som skaper sikkerhet innen helikopter-offshore? Svar: en helhet som består av mer enn bare regelverket.

27 Konklusjon Vår statistikk offshore er meget god, men vi bør strekke oss enda lenger. Med den norske modellen som basis bør vi kunne balansere effektivitet og sikkerhet på en tilfredsstillende måte. Verden er kompleks og vi må være åpne for å se på nye metoder for å møte sikkerhetsutfordringen. Luftfartstilsynet ser frem til konsekvensvurderingen av eventuell innføring av nytt felleseuropeisk regelverk.


Laste ned ppt "OFFSHOREHELIKOPTERSEKTOREN UNDER KOSTNADSPRESS OG REGELVERKSENDRINGER – UTGJØR DET NØDVENDIGVIS EN RISIKO? Stein Erik Nodeland Luftfartsdirektør."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google