Arbeidsgiverundersøkelsen 2017 Arbeids- og tjenesteavdelingen Foto: Colourbox
Oppsummering av resultatene: Hovedbildet er at virksomhetene er like fornøyd med NAV i 2017 som i 2016. Om lag to tredjedeler er totalt sett fornøyd med NAV. Mest positiv tilbakemelding på bistand fra NAV til virksomhetenes IA-arbeid og på NAVs selvbetjeningsløsninger for arbeidsgivere. Lav skår på spørsmålene om «tilgjengelighet på telefon eller epost» og «veiledning/informasjon på telefon». Virksomheter som har brukt NAVs telefonnummer for arbeidsgivere gir høyere skår på spørsmålene. Markedsarbeid: Fortsatt lav skår på «skaffe kvalifiserte søkere til ledige stillinger». Siden 2015 har det vært en bedring av resultatet.
Om undersøkelsen Gjennomført av Epinion i mars-mai 2017 3096 virksomheter svarte. 6727 fikk brev. Svarprosent: 46 En tredjedel svarte digitalt, resten postalt. Utvalget er trukket i januar blant virksomheter som siste 3 måneder enten: Meldte en ledig stilling til et NAV-kontor eller registrerte en ledig stilling på nav.no Var registrert med arbeidsrettede tiltak Fikk oppfølging av et arbeidslivssenter Gjennomførte dialogmøte 2 i samarbeid med NAV Resultatene er vektet på fylker og de fire utvalgsgruppene.
Fornøyde med NAV?
Tre fjerdedeler av virksomhetene er fornøyde med NAVs «service totalt sett»
Service totalt sett: scoren på fylkesnivå varierer fra 3,8 til 4,4 *
Hovedspørsmålene – rundt 70 % fornøyde virksomheter Snittskår
Tilgjengelighet og informasjon Snittskår Signifikant
Skaffe og kvalifisere arbeidskraft Snittskår Signifikant
Beholde medarbeidere Snittskår
Oppfølging i tiltaksperioden Snittskår
Elektronisk innsending/skjemaer Snittskår
Virksomhetens kontakt med NAV
Kontakt med NAV om: Råd og informasjon
Kontakt med NAV siste 6 måneder om å: Skaffe og kvalifisere medarbeidere
Kontakt med NAV siste 6 måneder om å: Beholde medarbeidere
Kontakt med NAV siste 6 måneder om: Bruk av selvbetjeningsløsninger og skjemaer
Virksomhetenes bruk og kjennskap til eget arbeidsgiver-telefonnummer og rekrutteringsbistand
Nytt spørsmål om rekruttering fra utlandet
"Hva gjør virksomheten ved rekruttering hvis dere ikke får dekket behovet for arbeidskraft innenlands?"
Ekstrafoiler
Virksomheter med IA-avtale gir noe bedre tilbakemelding på spørsmålet om NAVs service totalt sett
Antall ansatte: Ingen reell forskjell i skåren på «service totalt sett»
Vil tjenestene fra NAV være aktuelle for virksomheten framover?
Aktuelle tjenester framover: Etterspørsel etter markedsarbeid og omstillingsbistand varierer med ledigheten
Aktuelle tjenester framover: IA-arbeid og sykefraværsoppfølging
Aktuelle tjenester framover: Tiltakene er mer aktuelle for virksomhetene