Driftsstyret Plass i organisasjonen, oppgaver og forventninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Helhetlig system for utvikling og oppfølging av Stavangerskolen 3
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
1 Kvalitetsarbeid, trepartssamarbeid og veien videre.... Hva nå? Notat til styringsgruppen i Kvalitetskommuneprogrammet 18. mai 2009.
barn og unge med funksjonshemming
Skolen – en kommunal virksomhet
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
Lokale foreldreutvalg for barnehager
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Arve Negaard Kunnskapsutvikling i og mellom kommuner og sykehus Helse Sør-Øst – Erfaringskonferanse Lovfestet veiledningsplikt som grunnlag for kompetanseutvikling.
Lokal arbeidstidsavtale
Litt om FAU, hva vi har gjort, og planene fremover. Rugtvedt Skole - Bamble 2007/2008.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Modellkommunene Hva er unikt?
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Budsjettarbeid i styret
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Oppfølging av driftsstyreskoleringen 2015 Program.
Hjem-skole samarbeid Auglend skole 29. september 2014 Nina Bøhnsdalen
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
Kommunalt foreldreutvalg KFU Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i din kommune.
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Den gode skoleeier I Nes.
SU – Mortenstua skole skoleåret
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Driftsstyreskolering 2016
Kveldsseminar Læringsmiljø
Velkommen til FAU-møte
Skole/hjem-samarbeid
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Oppstart SU Jevnakerskolene
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Opplæring av rektorene
Politisk organisering Nye Drammen
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
Utskrift av presentasjonen:

Driftsstyret Plass i organisasjonen, oppgaver og forventninger Skolering for driftsstyrer i Stavangerskolen Februar 2017

Stavangerskolens fundament Kommunale kvalitetsplaner samt læreplanen Kunnskapsløftet System for oppfølging av skolene Modeller for ressursfordeling Plan for kompetanseutvikling Planer for rehabilitering og funksjonsendringer av skolebygg og uteområder

Personal og organisasjon Rådmannsnivået Rådmann Rådmannsnivået Nivå 1 Kommune-advokat Politisk sekretariat Oppvekst og levekår Kultur og byutvikling Bymiljø og utbygging Personal og organisasjon Økonomi Virksomhetsnivået Nivå 2 Forskjell adm nivå og politisk nivå. Skoleeier

Organisering av O&L Direktør Oppvekst og levekår Stab Helsesjef Legetjenesten Akuttjenesten skolesjef barnehagesjef Levekårsjef Fagsjef barn og unge 52 barnehager Ungdom &Fritid 40 skoler m/driftst 10 sykehjem Helsestasjon Kulturskolen Spes.ped-team 8 hjemmebaserte tj. Lenden skole/ress 4 helse og sosialktr. Barnevern Flyktningeseksjon PPT De andre virksomhetene har ikke driftsstyrer Rehabiliteringseksj. Johannes l.s. Arbeidstreningseksj. Dagsenter og avlastn Fysio-ergoterapi Tekniske hjemmetj.

Driftsstyret i adm.linje Kommunalstyret Oppvekst Direktør/Rådmann Driftsstyret Rektor Direktør forholder seg også til styrene. Alle resultater med forslag til tiltak for forbedring skal behandles i driftsstyret Foreldre Elever Ansatte

Sammensetning av driftsstyrene To foreldrerepresentanter To representanter for underv.personalet Én representant for andre tilsatte Én ekstern representant for skoleeier (kommunen)- Politisk oppnevnt To elevrepresentanter Rektor er sekretær Detter er en god sammensetning. Ingen har flertall. Alltid foreldre som leder driftstyret i Stavanger-skolen Rektor har ikke stemmerett – slik som jeg ikke har i kommunalstyret for oppvekst Opplæringsloven slår fast at skolene skal ha samarbeidsutvalg, men stort sett rådgivende. I Stavanger beslutningsmyndighet innenfor gitte reglement Politikerne vil gjerne ha denne kontakten

Styring i /av skolen Storting/regjering/departement/partene i arbeidslivet styrer ved Opplæringsloven med forskrifter Reformen Kunnskapsløftet og Læreplanen Kunnskapsløftet (-06) Nasjonale prøver/eksamen Øremerket tildeling av midler Tilsyn (fylkesmannen) Føringer på arbeidstidsavtaler Det er mange ting som styrer skolen som hvert driftsstyre må forholde seg til. Nå en bevegelse mot mer statlig styring (nasjonale prøver)

Styring i/av skolen Kommunenivået styrer gjennom Handlings- og økonomiplan/budsjett Resultat og målstyring (Insight) Veiledning/oppfølging av skolene Plan for kvalitetsutvikling Årlig kvalitetsmelding Rektortilsetting Basis = balansert målstyring. Rune Knutsen kommer tilbake til dette neste tirsdag under dag 2. Veiledning – Responsen og dialogen Direktøren tilsette rektorer . Ellers skolene på andre stillinger Driftstyret indirekte inne i budsjettvedtak.

Styring i/av skolen Handlingsrom på skolenivået delegert myndighet (bystyrevedtak) budsjettdisponering lokalt planarbeid lærertilsetting praktiske løsninger i det daglige arbeidet lokal arbeidstidsavtale (mellom partene, ikke som sak, men info i driftsstyret) Praktiske løsninger. Uteområder – Handling i butikker. Saker som rektor tar opp. En god del styring på skolenivå

Forventninger til driftsstyrene Et driftsstyre skal være beslutningsarena informasjonsorgan forum for idéutvikling Initiativet fra medlemmene og rektor. Levende organ! Elever kan være flinke! God på informasjon og beslutning Ideer – å fange ideer som ender ut i noe

Forventninger til driftsstyrene De viktigste oppgavene å ha overordnet oppfølging av skolens virksomhet å behandle alle resultater/undersøkelser og vedta TILTAK å vedta skolens budsjett og behandle dette innenfor tildelte rammer å vedta kvalitetsutviklingsplan og andre aktuelle planer for skolen å se til at skolen har et internt system for kvalitetsutvikling som ivaretar arbeidet med bedre resultatoppnåelse for elevene. å se til at skolen har et godt system for å ivareta elevenes skolemiljø Handlingsplan/Kvalitetsutvikling

Forventninger til driftsstyrene Ulike perspektiver Medlemmer med ulik bakgrunn bidrar inn i skolehverdagen med kompetanse og erfaringer fra forskjellige områder Dette vil gi kvalitativt bedre beslutninger Sitter ikke som eksperter Politikere – Folkevalgt NB! Foreldrene

Forventninger til medlemmene Vi forventer at medlemmene er opptatt av elevens læringsresultater og at disse skal opprettholdes evnt. bli bedre deltar aktivt i arbeidet og er løsningsorientert stiller spørsmål og ber om avklaringer, tar oppgaven alvorlig og møter forberedt, møter på alle møter, evt. melder forfall og kaller inn varamedlem

Forventninger til medlemmene (2) representerer sin gruppe, men har fullmakt og vilje til å ta egne standpunkt, engasjerer seg, men klarer å trekke grenser opptrer ryddig Man representerer ikke seg selv Driftsstyreleder representerer alle medlemmene i styret – Ikke bare foreldrene FAU representerer foreldrene

Forutsetninger for å lykkes driftsstyreleder og rektor er nøkkelpersoner styret får samspillet til å fungere styret opptrer romslig styret innser å være i en læringsfase styret får informasjon og gode beslutningsgrunnlag styret opplever forutsigbarhet – eller lære å leve med uforutsigbarhet? får oppfølging fra rådmannens side

Evaluering Har vært en evaluering av driftsstyreordningen med positivt resultat Kommunalstyret for Oppvekst har bedt om en ny evaluering i løpet av våren 2017 Driftsstyrene vil bli involvert

Andre tema i denne skoleringen Om reglementet for driftsstyrene Om kvalitetsarbeidet i Stavangerskolen og resultater på kommune- og skolenivå Om økonomistyring og -ansvar Om Stavangerskolen og SFO Om foreldresamarbeid