Bør man ønske seg en fremtid uten døvhet? Bioetikk og medisinsk teknologi Patrick Kermit Mangfold og inkludering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Kriterier for profesjonell tolkning - sett i lys av møte mellom morsmålstolk / tegnspråktolk, fremmedspråklige innvandrere og hjelpeapparatet Patrick.
Mellom normalitet og annerledeshet
Trinn 2 Barnets første leveår.
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
På vei mot likevekt! Likevekt!.
Språk og sosialisering
RME Nasjonal Konferanse
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Mangfold og fellesskap
Venn kommer av norrønt: Vinr
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Hvordan Kan Vi Stoppe Dumping Vår Mening Vår mening er at ingen skal hive ting/Gift I havet som om du er på Piknik og mister/hiver noe i havet. Alle.
Religioner og livssyn i dag
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Trinn 4 Barnets andre leveår.
"God bagasje på livets reise."
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
A D V E N T U R E S in C Y B E R S O U N D As We May Think by Vannevar Bush.
Barnehagen som språkarena
Etiske aspekter ved tospråklighet
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Språk åpner dører - Om hva jeg fant bak en ny dør.
E-handel i Norge – en sammenligning med resten av verden
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Politisk geografi Kristian Stokke
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Misjon – å krysse grenser
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Normalitet. Normalitetens oppfinnelse - Lars Grue
Opplæring av døve og tunghørte
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Ad hoc mobile networking Presentasjon av artikkel Re-Place-ing Space: The Roles of Place and Space in Collaborative Systems Steve Harrison, Xerox Palo.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Normalitet. Normalitetens oppfinnelse - Lars Grue Problematisering, utdefinering eller omfavnelse? Per Solvang I:Eriksen,Thomas Hylland og Breivik, Jan-
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Flere lengre! Page 1. Flere lengre: Fra bra til best Page 2 Hva kreves? Til best Fra bra.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
OM Å LEVE MED DEFEKT HØRSEL
Bærekraftige produktvalg
Effektiv undervisning
Lovise Angen Krogstad, Utdanningsseminar, Hjelpekilde nov 2016
sporing av barn med klokke
Tidenes dølleste oppdaterte POWERPOINT om hersketeknikker!
Moscito2 - kartleggingsmetoder
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Misjon – å krysse grenser
Snakker vi med hverandre eller forbi hverandre?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Å ta vare på seg selv og andre
Å ta vare på seg selv og andre
Utskrift av presentasjonen:

Bør man ønske seg en fremtid uten døvhet? Bioetikk og medisinsk teknologi Patrick Kermit Mangfold og inkludering

Cochleaimplantatet Kilde: Medisan AS, gjengitt med firmaets tillatelse

Cochleaimplantatet

En god nyhet for døve?

…eller ikke…?  Ethnocide (genocide)  Audism (racism)  Phonocentrism (ethnocentrism) The Mechanical Ear (by Paul Johnston)

Et ekte bioetisk dilemma? To tilsynelatende likeverdige og konkurrerende perspektiver på døvhet?  Et medisinsk; å være døv er å være funksjonshemmet på grunn av en fysisk skade man bør søke å kurere.  Et språklig og kulturelt; å være Døv er å være medlem i en språklig og kulturell minoritet med en iboende verdi.

Litt om tegnspråk  Tegnspråk er naturlige språk på akkurat samme måte som talte språk.  Et mennesker kan ha et tegnspråk som sitt primærspråk og danne sin identitet med tegnspråk som primært verktøy.  Den prinsipielle forskjellen mellom tegnspråk og talte språk dreier seg om produksjons- og persepsjonsmåte. Tegnspråk ”tegnes” og sees. Talte språk tales og høres.

«Tertium datur» – En tredje utvei?  To tanker i hodet samtidig: Bedre hørsel OG tegnspråk for barn med cochleaimplantat?

«Døv» kritikk som advarsel mot å gjenta feil fra fortiden?  En kritikk av ideen om at man bør normalisere døve barn ved å gjøre dem (mest mulig) hørende:  Det å bli behandlet som «unormal» og det å bli forsøkt endret til «normal» kan ha utilsiktede og uheldige konsekvenser for måten barnet kommer til å se på seg selv, selv når det gjøres i beste mening.  Er det mindre bra å få være et medlem i et sosialt fellesskap som deler et fullverdig språk – men som er i mindretall – enn å streve for å bli medlem av majoriteten – og kanskje ikke klare det?

"Walking with a friend in the dark is better than walking alone in the light." - Helen Keller