Tilknytningsorientert miljøterapi som behandlingsform ved komplekse traumer hos barn og unge. Institusjonskonferansen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Prosjekt ”Barnevern for psykisk helse”
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Pleie og behandling til personer med diagnosen aldersdemens.
VERDIGHETSPRINSIPPER
STRESSMESTRING- Å TA VARE PÅ DEG SELV
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Veiledning av elever / lærlinger
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Sverre Stoltenberg: ”Å finne vei”
- roller og forventinger
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Myrsæter bo- og rehabiliteringssenter
Aktivitet på Mestringssenteret
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Vold i parforhold 14. mars 2013 Didrik Hægeland.
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Rusmiddelmagi 1 Rusmidler tillegges ofte magiske egenskaper. Det er f.eks. vanlig å si at rusmidler gir en behagelig følelse, gir godt humør, øker.
Mestring og forebygging av depresjon
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Traumebehandling i sykehusavdeling
Kampen skole Vår visjon:
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Artikkelens tre deler: 1) Maxwell Jones 2) Miljøterapi i Norden 3) Miljøterapi vs hverdagsvirkeligheten Sosial.
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Miljøterapi i kunnskapssamfunnet Verdal
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter.
«Jeg kan jo ikke kalle det noe annet enn vold…» Et eksplorerende, kvalitativt forskningsprosjekt om mødres vold mot barn ( ) Anja Emilie Kruse.
Mellom to stoler? Mads Andreassen – styreleder i Unge funksjonshemmede Forum for oppfølging av Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering HOD.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Barneverntjenesten i Åmot
Asperger syndrom og ADHD
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Housing First Trondheim: Brukerstyring over styr?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
«Fælles indsats imod vold i familien» Christiansborg, 1. februar 2017
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Psykisk helse.
God praksis i trondheim kommune
Venner & valg Velkommen.
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Heggelimodellen – helhetlig oppfølging i et livsløpsperspektiv
Om Verdensdagen for psykisk helse
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Tilknytningsorientert miljøterapi som behandlingsform ved komplekse traumer hos barn og unge. Institusjonskonferansen

Hvem er vi?  To psykologer som veileder miljøpersonalet på barnevernsinsitusjoner i BFE

 Vi vil slå et slag for miljøterapi som behandlingsform! Hva vil vi?

Hvem er de unge vi vil snakke om?  Barn og ungdom mellom 7 og 18 (23 år)  De fleste har en utviklingshistorie preget av vold og omsorgssvikt.  De nyttiggjør seg i liten grad av samtaletilbud innen psykiatrien.

Hvordan kan dette se ut i hverdagen? Barn som ikke hører etter Barn som kjefter, banner og skylder på andre Barn som truer andre Barn som går sin vei Barn som vandrer rundt, ikke sitter på plassen Barn som slår, sparker, spytter, kveler, kaster, knuser, lugger, tisser Barn som er ukritiske og grenseløse Barn som har konsentrasjonsproblemer

 Dette er en gruppe barn og unge som ofte faller ut av det tradisjonelle behandlingssystemet  Barnevernsinstitusjonene som vi følger opp gir et behandlingstilbud til de som man etterlyser et behandlingstilbud til Miljøterapi som behandlingsform

Fordi :  Miljøterapi gjør det mulig å arbeide terapeutisk i den hverdagen barnet lever i.  Miljøterapi har viktige terapeutiske egenskaper som egner seg spesielt godt for barn som har opplevd utviklingstraumer. Hvorfor heier vi på miljøterapi?

Hva er tilknytningsorientert miljøterapi? Tankegang og prinsipper:  Basert på tilknytningsteori og traumesensitiv tilnærming; tilknytningsorientert miljøterapi.  Hovedproblemet for barna er IKKE psykiske lidelser eller symptombelastning.  Hovedproblemet ER mangel på allmennmenneskelige erfaringer som gir grunnlag for et normalt liv.

Hva kan barn som har tilegnet seg allmennmenneskelige erfaringer?  De kan regulere egen atferd og egne følelser, de tåler motgang  De opplever sammenheng i tilværelsen  De har tillit til mennesker og vet hva som er trygt og utrygt  De opplever mestring  De har en tro på at de er elskbare uansett hva de gjør og hvem de er  De kan samarbeide  De har erfaring med, tro på og en forventning til at relasjoner kan repareres.

Hvordan vugge en ungdom?  Hvordan ser utviklingsstøttende omsorg ut med et større barn eller en tenåring?

Hva trenger barn med utviklingstraumer av miljøterapeutene?  Hvordan gi disse barna og ungdommene allmennmennesklige erfaringer?

Hva trenger miljøterapeutene?  Hvordan skal miljøterapeutene klare å oppnå en tilpasset sinnsstemning?  Opplæring  Refleksjon  Veiledning  Sorteringssamtaler

Takk for oppmerksomheten