1 Møte i Finansdepartementet 28. februar 2012 Cato Kjølstad Daglig leder Norsk Bioenergiforening.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Differensiert arbeidsgiveravgift fra , Ellen Mulstad, NHO-S.
Advertisements

Innspill til ny plan for universell utforming Arne Lein
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Klima og fallskjermhopping
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Biogass 09 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Slik gjør vi det! Veileder for bygging av ladestasjoner.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Biogass 11 Ørlandet 8.mars 2011 Enovas støtteprogram for produksjon av biogass Jens Musum Enova SF.
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Hvordan utfordrer NoBio regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet 2010? Årsmøte i Norsk Fjernvarme, Fredrikstad 28. mai 2009 Kari Asheim, NoBio.
1 1 Hogst som klimatiltak – står vi overfor en fortegnsfeil? Bjart Holtsmark Statistisk sentralbyrå Innlegg på SINTEF-seminar 1. desember 2010.
Fornybar kraft og varme
Statsbudsjettet 2009 Høring i finanskomiteen Steinar Bysveen Administrerende direktør, EBL Høring i finanskomiteen, 17. oktober 2008 EBL – drivkraft i.
Biogass – Det må satses ! 8. mars 2011 Cato Kjølstad, Daglig leder.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Biogassproduksjon i Landbruket Oslo, 23. okt
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Kritiske faktorer for biogass basert på avfall – Kurerer klimakuren?
Bellonas Energiforum 19.juni 2009 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
Landbruk og Avfall BIOGASS det viktigste tiltaket! Bellonas energiforum 18. Mars 2010 Tone Knudsen.
Advokathuset Helgeland DA Statsbudsjettet Skatte og avgiftsnytt – og hva kommer nå!!!!
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Forpliktende samarbeid for å redusere klimagassutslipp Klima Østfold.
Nordisk biogasskonferens
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Norsk Bioenergiforening Strategiplan ”Bioenergi skal spille en sentral rolle i fremtidens fornybare energisystem”
ENERGI- OG KLIMAPLAN KONGSVINGER KOMMUNE Kongsvinger kommune ønsker velkommen til møte for oppstart av Energi- og Klimaplan for Kongsvinger 13. august.
Norsk Bioenergiforening Bioenergidagene mai 2014.
Ettermarkedsforum B.I.L.
Zero Emission Resource Organisation
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
Mer innovasjon og styrket konkurranseevne Statssekretær Oluf Ulseth (H) First Tuesday, 8. oktober 2002.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Fra svart til grønt karbon
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
Av: Trygve, Richard, Thomas og Lasse
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Klima- og miljøutfordringer Miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Arkitektenes hus, Oslo BIOenergi – viktig for fremtidens fornybare energisystem Hrefna Johannesdottir Energigården – Senter for bioenergi.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
NFR seminar Kongsgården Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
Lokal luftforurensning - fortsatt et helseproblem Bo Gleditsch, assisterende generalsekretær E-post:  :
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Statsbudsjettet 2017 – konsekvenser for bedriftene
Fossilfrie maskiner.
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
Rådmannens budsjettfremlegg
Fastlandsindustriens bidrag og muligheter til å nå klimamålene
Biodrivstoff - kommentar
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795
Klimakur 2020: Faggruppen for klimatiltak 2020
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
Næringslivet har miljøansvar
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Varmepumpe og bioenergi
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Utskrift av presentasjonen:

1 Møte i Finansdepartementet 28. februar 2012 Cato Kjølstad Daglig leder Norsk Bioenergiforening

2 Lavutslippsutvalget (2006)

3 Klimakur (2010) Biodrivstoff er eneste virkemiddel som på kort sikt kan gi klimagassreduksjoner som monner i transportsektoren Bioenergi er et av de mest samfunnsøkonomiske tiltakene for å få ned klimagassutslipp i oppvarmingssektoren og industrien Status biodrivstofforbruk Biodrivstofforbruket ligger rett i overkant av omsetningspåbudet på 3,5 %. Det at man gikk bort fra å øke kravet til 5 %, samt innføring av veiforbruksavgift på biodiesel fra 2010 resulterte i at veksten stoppet opp og at høyinnblandingsalternativene forsvant.

4 Oppsummering - FORSLAG fra NoBio OVERORDNET Biodrivstoffstrategi - Regjeringen bes legge frem en langsiktig politikk for biodrivstoff for Stortinget. Utarbeidelsen av en biodrivstoffstrategi må samspille med opprettelse av referansegruppe for biodrivstoff i veitrafikken hvor blant annet NoBio er representert. KONKRETE FORSLAG Autodieselavgift: Avgiften på biodiesel fryses på dagens nivå (halv avgift). B 100, samt de volumene som selges ut over det som er påbudt (gjennom omsetningspåbudet) gis FULLT avgiftsfritak. Bensinavgift: Fritak opprettholdes for E 85, bioetanol, biogass. Bilavgift: Rabatt på på E85-biler økes til minimum kr ,-. En flat rabatt premierer biler med totalt sett lave utslipp. Dette må også premiere hybridbiler som kan gå på biodrivstoff (biohybrider) Generelt Vridning av drivstoffavgiften der CO2-komponenten gradvis trappes opp frem mot 2020, og biodrivstoff får fritak fra denne. Transnova Etableres som en permanent virksomhet/statsforetak som sikres midler i form av en fondsløsning, slik som Enova. Omsetningspåbudet Trappes opp til å omfatte 7 % av all autodiesel, anleggsdiesel og marin gassolje i 2012, og 7 % av all bensin i 2013.

NoBios forslag – provenyvirkning (I) Dieselavgift/veibruksavgift – biodiesel og gass Biodieselavg. må fryses på 2011 nivå iht. strategi for alternative drivstoff. B 30, B100, samt volum utover omsetningspåbudet gis FULLT avgiftsfritak. Avgiften på fossilgass økes til minst biodieselavgiften. Proveny: 225 mill. krUtgift: 55 mill. kr Omsetningspåbudet Trappes opp til å omfatte 7 % av all autodiesel, anleggsdiesel og marin gassolje i 2012, og 7 % av all bensin i Utgift: ikke beregnet 5

NoBios forslag – provenyvirkning (II) CO2-avgift Avgiften på gass til både oppvarming og transport, samt diesel må harmoniseres med andre fossile energibærere Proveny: 1425 mill. kr Bensinavgift/veibruksavgift Fritak opprettholdes for E 85, bioetanol, biogass. Proveny: 0 Engangsavgift på kjøretøy – etanolbiler og biohybrider Fradrag på engangsavgiften må økes til kr per kjøretøy på et anslag om solgte biler. Utgift: 60 mill. kr Bevilgningene til Transnova Må videreføres permanent og økes til 350 mill. kr fra Klimakur 2020 anser biodrivstoff for å være raskeste måte til reduserte klimautslipp Utgift: 275 mill. kr 6

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN 7