Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Øystein, Susana og Anita
Teknologi og forskningslære
Sosiologi i barnehagen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Introduksjonssenteret
Elevene imellom Simon Michelet, HiO Transaction, seminar
Goffman, Garfinkel og Giddens
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Ulike perspektiver på læring
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Sosialkonstruktivisme
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
Mening, læring og dialog i møter med kunst Palmyre Pierroux, Postdoc, UiO Samtaler med barn og unge om kunst.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, torsdag 27. januar 2011.
Lekens egenverdi.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Bærekraft og global bevissthet
Studentforberedte innlegg uke 5
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Institusjonelle omgivelser
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011

Onsdag 26. januar. Svend Foyn – 0915 Studentforberedt innlegg. Gruppe 2: “kontekstuell betydning for læring” Line og Camilla 0915 – 0930Pause 0930 – 1015 Sosiokulturell læringsteori – forelesing om kontekst og aktivitetsteori Camilla 1015 – 1030Pause Studentforberedt innlegg. Gruppe 3: “mediering og artefakter” Line og Camilla Pause 1125 – 1230? Oppsummering og avklaringLine og Camilla Camilla Wiig2

Hvorfor aktivitetsteori? Begrepsramme for å forstå menneskelige handlinger og deres relasjoner til det komplekse samfunnet Brukt i arbeidslivspedagogikk og i næringslivet særlig med teknologifokus Finsk forskningsmiljø; Engeström («From teams to Knots» 2010), Kari Kuutti CSCW(Computer Supported Collaborative Working) Camilla Wiig3

Aktivitetsteori Actvity Theory – virksomhets,- eller aktivitetsteori Utviklet av Leontiev (russisk psykolog) elev og kollega med Vygotsky En omfattende teoriramme «Et forsøk på å systematisere forståelsen av menneskelige handlingers situerte natur og beskrive dem som deler av kontinuerlige sosiale praksiser i samfunnet» (Säljö 2001:140) Camilla Wiig4

Hva er et aktivitetssystem? Med et aktivitetssystem menes en historisk utviklet aktivitet av et eller annet slag. Institusjoner som skole, helsevesen, forsvar, vitenskap, rettsvesen, gullsmedens aktiviteter, snekkerens aktiviteter osv er eksempler på ulike aktivitetssystemer i et komplekst samfunn Disse aktivitetssystemene reproduseres kontinuerlig gjennom sosiale praksiser, og de utgjør en overordnet sammenheng for menneskers handlinger og operasjoner. Camilla Wiig5

Ulike aktivitetssystemer Ulike aktivitetssystemer arbeider delvis etter ulike logikker og løser ulike oppgaver i samfunnet. Utdanning Produksjon Politikk Helsevesen Aktivitetssystemene er relativt stabile, men gjennomgår forandringer og inneholder spenninger og konflikter. Camilla Wiig6

Vygotskys aktivitetssystem Medierende artefakter er bindeledd mellom subjekt og objekt i Pavlovs stimulus – respons teori Camilla Wiig7 Medierende artefakt subjektobjekt

Aktivitetsteori Engeström Camilla Wiig8

Beskrivelse av AT systemet Regler er eksplisitte sett av regler, normer og konvensjoner som er med på å regulere akseptable interaksjoner mellom individene. Kategorien arbeidsdeling viser til både den eksplisitte og implisitte organiseringen av arbeidet. De ulike komponentene er kontinuerlig konstruert, fornyet og transformer som resultater og årsaker av menneskelig handling Camilla Wiig9

Hvordan skjer utviklingsprosesser? Konflikter og motsetninger er grunnlag for utvikling, læring og forandring i relasjonene mellom individet og fellesskapet. 4 typer motsetninger på ulike nivåer i AT - systemet: – Innen en kategori – mellom kategoriene i samme system – mellom den nåværende og fremtidige aktiviteten – mellom forskjellige aktiviteter. Camilla Wiig10

Hva er en aktivitet? Leont’ev skiller mellom kollektive aktiviteter og individuelle handlinger. Aktiviteter kan beskrives som en relasjon mellom personen (subjektet) og den gjenstanden eller det forholdet personene forøker å realisere (objektet) Aktiviteten består i å utføre en eller flere bevisste handlinger. Handlingene gir informasjon om hva aktiviteten er, og aktiviteten gir mening i handlingene Camilla Wiig11

Hva er en aktivitet? Camilla Wiig12 aktivitet handling operasjon motiv mål betingelser Leonte’vs tre nivå skjema av aktivitet

Mennesker utfører handlinger som er motivert ut fra at de er deler i disse relativt permanente aktivitetssystemene. Handlingene reproduserer virksomhetssystemene Handlingene og logikken menneskene følger er ulik i ulike virksomhetssystemer Camilla Wiig13

Virksomhetssystemer er i grunnleggende forstand produkter av menneskelige handlinger. De blir skapt av mennesker som samarbeider. Eks. skole Camilla Wiig14

Eksempel på bruk av aktivitetsteori «Elektronisk ransel» Hovedfagsoppgaven til Camilla Camilla Wiig15