Samling for språk- og leseveiledere Program for dagen: Innledning v/PPT NG Kort runde: info fra SLV Gjennomføring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
BRUK AV HÅNDHOLDTE ENHETER..
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Har du en bok som passer til meg, eller
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Velkommen til klasse- foreldrene
Hva gjør andre høyskoler/universiteter? Tilrettelegging for funksjonshemmede lese- og skrivevansker mm.
Bokpresentasjon Oslo.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Tankekart og læringstrategi
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Uke 25 og juni. TILTIL TIRSDAGTIRSDAG Norsk: Les 15 minutt i ei god bok. Matte: Engelsk: ONSDAGONSDAG Norsk: Les 15 minutt i ei god bok. Matte:
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Bruk av iPad Hilde Fresjarå, NAV kompetansesenter for tilrettelegging og deltakelse.
Digital bokproduksjon: Produksjon av bildebøker med app’en Book Creator Førstelektor Hege Emma Rimmereide 3. Mars 2016.
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
Tilrettelegging for studenter som har vansker med å lese trykt tekst Øyvind Engh, direktør i NLB.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Mål for perioden: Sos: Lytte etter beskjeder. Vise omsorg og hjelpe andre. No:. Lese med god flyt og innlevelse. Lære at en fortelling har begynnelse,
Navnet på gruppe/artist Bilde av gruppe/artist. Biografi Fortelle mer utfyllende om artisten Hvor er de fra Alder Instrument de spiller Flere ting du.
Lese- og skrivevansker Tilrettelegging på eksamen og i studiesituasjonen på NTNU.
Regneark Ressurs Regneark del 1:
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Generell info Opprop Oppdatering av klasseliste Bursdagsfeiringer- leie av SFO (minus august,september, juni og fredager og helger) Abonner på nyheter.
13. September 2016 Velkommen til klasseforeldremøte 1. og 2. trinn 13.september 2016.
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Prosjekt leselyst Hva er det?.
Velkommen til foreldremøte
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Svaksynt student i en digital hverdag
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Samling for språk- og leseveiledere

Program for dagen: Innledning v/PPT NG Kort runde: info fra SLV Gjennomføring av klasselesekurs Lunsj Bruk av Tempolex i begynneropplæringen Bruk av apper i lese- og skriveopplæringen Informasjon om dysleksi/dyskalkulihefte m.m Oppsummering av dagen og veien videre. Plan for dagen

 Hvordan blir SLV brukt i de forskjellige kommunene nå?  Ressurs til SLV?  Gjennomføres det intensive lesekurs og klasselesekurs?  Hvordan kan vi gjøre hverandre enda bedre? Bruken av SLV?

Klasselesekurs

Tempolex i nybegynneropplæringen

 Mye å velge i. Se følg Statped på  Hvor mange skoler har Ipad til bruk for elevene?  Noen som har god erfaring med noen apper? Bruk av apper i lese- og skriveopplæringen

 Multimodale apper – Dvs apper som kan arbeide kombinert med tekst, bilde, video og tale  Viktig at innholdet som produseres i appen, kan deles, bearbeides og videreutvikles i andre apper.  For personer med svake leseferdigheter er det altså vesentlig at teksten kan leses opp. Noen tips for valg:

 Tankekart-app  Godt egnet for alle elevene.  strukturering og organisering av tekster og begreper, idemyldring, aktivisere forkunnskaper, automatisering og repetisjon.  Presentasjonsverktøy  visualisere relasjoner mellom begreper og strukturere begrepene i over- og underkategorier. Inspiration Maps (kidspiration maps)

 App hvor lærere og elever kan lage bøker (presentasjoner) i epub-format.  Brukes til å lage arbeidsbøker  Kan brukes til å lage tilpassede bøker for eleven.  Den ferdige boka kan overføres til iBooks, og kan deles med andre. Book Creator

 Et skriveverktøy som hjelper eleven med å lese og skrive tekst på Ipad, mac eller pc.  Eleven får visuell hjelp idet programmet predikerer hva du har tenkt å skrive i form av en liste med ordforslag.  Du kan også få auditiv hjelp ved å høre bokstavlyder når du skriver. Det er dette prinsippet man bruker ved STL+ (skrive seg til lesing med talesyntese IntoWords

Lydhør  En app-spiller for nettbrett og smarttelefoner  Utviklet av NLB  Gir gode leseopplevelser for elever med lese- og skrivevansker.  Ved å introdusere lydbøker tidlig og for hele klassen, vil denne måten å lese på, bli alminneliggjort. Elever som er avhengig av å bruke lydbøker i skolefagene, vil ikke føle seg annerledes og stigmatisert. ode leseopplevelser for elever med lese- og skrivevansker.

 King of Math Junior er et mattespill i middelaldermiljø der du klatrer opp den sosiale stigen ved å besvare mattespørsmål og løse nøtter.  Du kan samle stjerner, få medaljer og konkurrere mot venner og familie.  Bli mester i spillet og mattedronning eller mattekonge! King of math jr.

 Hvor mange har vært inne på nettsida vår? …og en ting til

Kjør app-show