HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Kvalitetsråd Operasjonsavdelingen
Alvorlige hendelser - Gjennomgang i Sikkerhetsforum Knut Thorvaldsen/OLF. Møte i Sikkerhetsforum 02/ juni 2005.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Gjennomføring av tilsynet
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Prodekan bachelorutdanning IV
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim

HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Vedtak i HS om HiST2020 Ved hvert fakultet skal det opprettes et studieprogramråd, som skal gi råd angående koordineringen av utdanningstilbudene og aktiviteter på tvers av studieprogrammene. Studieprogramrådene skal bestå av prodekan (leder), faglige programkoordinatorer, 2 studenter, studieadministrativ(e) koordinator(er) og eventuelt andre. Det er ikke gitt et eksplisitt mandat for studieprogramrådet.

HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Gjeldende mandat ASKU ASKU skal ha en leder som utpekes av dekan. Leder av ASKU skal være en faglig ansatt ved avdelingen. ASKU skal bidra til utvikling av en kvalitativ god og helhetlig studiesituasjon for studentene, og sikre at avdelingens arbeid med utvikling av studiekvalitet er i henhold til kravene i høgskolens system for kvalitetsutvikling Dette skal gjøres gjennom: Evalueringer ASKU skal medvirke til at avdelingen og studieprogrammene kvalitetssikrer innhold, relevans og gjennomføring av studieevalueringer på avdelingen. På bakgrunn av resultatet fra institusjonelle evalueringer og evalueringer på avdeling, skal ASKU i samarbeid med avdelingens ledergruppe fremme forslag til tiltak for å bedre studiekvaliteten. ASKU behandler oppsummeringer/konklusjoner fra studieleder, eller tilsvarende funksjon, minst én gang pr. år, og foreslår deretter tiltak. Rapportering ASKU skal rapportere til avdelingsstyret og fremme begrunnede forslag til tiltak for å heve studiekvaliteten. Dette gjøres ordinært gjennom avdelingens årlige kvalitetsrapport til høgskolestyret.

HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Fra NTNU (Inge Fottlands presentasjon siste møte i UU)

HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG

Studieprogramråd ved NTNU Alle studieprogram skal ha en studieprogramleder og et studieprogramråd. Det er dekanen som skal sørge for at det er på plass. Sammensetning For å ivareta relevante kvalitetsaspekt, skal studieprogramrådet ha studentrepresentanter, vitenskapelig ansatte og administrativt ansatte. Studieprogramrådet skal også ha ekstern representasjon eller sørge for innspill fra eksterne aktører. Studentenes deltakelse i studieprogramråd Studentene er involvert i studieprogramevaluering gjennom at de er representert i alle studieprogramråd og at emnerapport med studentevaluering går til studieprogrammene de er tilknyttet. Mandat Fastsettes av fakultetene /wiki/Norsk/Studieprogramr%C3%A5dhttps://innsida.ntnu.no/wiki/- /wiki/Norsk/Studieprogramr%C3%A5d

HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Eksempelmandat IVT studieplanutvikling, herunder læringsmål og profesjonsmål, definisjon av studieretninger og hovedprofiler og deres hovedinnhold av emner, etter behov fremme forslag om nye emner overfor institutter og fakultet foreta en helhetlig vurdering av emnesammensetning, innhold og undervisningsform for årskursene enkeltvis og samlet bidra til utvikling av studieprogrammets/-programmenes tverrfaglige profil, både på grunnivå og gjennom studieretninger og hovedprofiler vurdere innhold og belastning i enkeltemner, om nødvendig foreslå endringer forberede og koordinere arbeidet med den årlige studieplanrevisjonen ta initiativ til og medvirke til endringer som kan forbedre det faglige innholdet og det pedagogiske opplegget i undervisningen være pådriver for godt læringsmiljø for studentene og spesielt for at fasiliteter som student-arbeidsplasser, grupperom, datasaler, personlige datamaskiner og lignende er tilgjengelige arbeide med kvalitetssikring og evaluering av studieprogrammet/-programmene i henhold til vedtatte retningslinjer, inkludert rapportering, samt være pådriver for oppfølging av referansegruppenes arbeid knyttet til undervisningen bidra til et formålstjenlig mottak av nye studenter, herunder opplegg for Teknostart/ Realstart bidra til formålstjenlig og god utnyttelse av eventuelle tiltaksuker bidra med tilfredsstillende faglig studieinformasjon for potensielle studenter og for studenter ved det/de aktuelle programmet/programmene bidra med innspill til markedsføring av og rekruttering til programmet/programmene overfor studiesøkende ungdom gi råd om dimensjonering av studiet uttale seg i prinsipielle spørsmål knyttet til innpassings- og fritakssaker uttale seg i saker utvalget får seg forelagt

HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Eksempelmandat SVT Studieprogramrådet har følgende oppgaver: Vurdere om det er behov for endringer i studieprogrammenes læringsmål og om emnene som inngår er nødvendige og tilstrekkelig for å dekke studieprogrammets læringsmål. Oppsummere og vurdere innholdet i alle relevante emnerapporter. Foreslå innretning og form på de periodiske evalueringene av studieprogrammet. Studieprogramleder utarbeider studieprogramrapport. Rapporten utarbeides i samarbeid med studieprogramrådet og sendes instituttleder (eventuelt Dekan) for videre behandling. Rapporten skal kommentere de to første punktene i mandatet, effekten av fjorårets tiltak til forbedringer, forslag på nye tiltak og forslag til endringer i studieplanen til programmet. Den om oppnevner studieprogramrådet kan, innenfor mandatet, lage utfyllende retningslinjer for studieprogramrådets arbeid.

HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Drøftingspunkter Mandat Ett felles mandat, eller delegert til dekan? Evt. felles ramme (minimumsoppgaver) for mandat som kan utvides. Hva skal det være? Overta oppgaver fra ASKU, eller mer rettet inn mot styrevedtaket om koordinering på tvers? Omfang Alle program skal ha et studieprogramråd, men kan ett studieprogramråd dekke flere program? Sammensetning Krav om ekstern representasjon? Hvem leder rådet? Må det være studieprogramleder? Tidsaspekt Når skal nye studieprogramråd være operativ?