Velkommen til kontaktmøte for Vg
Program TidAktivitet Informasjon/presentasjon v/rektor + info fra politiet Kontaktlærerne informerer foresatte i klasserommene
Utdanningsprogram Helse- og oppvekstfag Restaurant- og matfag Medier og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur / Studiespesialisering m/formgiving Studiespesialisering Påbygging til generell studiekompetanse
Ledelsen Rektor: Terje Bentzen Ass.rektor: Eva Mitusch Avd.leder RM/HO:Ingunn Lyngstad Avd.leder MK/SF (KDA): Annikken Falkbu Avd.leder ST/PB: Anders Lindhjem-Godal Avd.leder elevtjenester:Terje Horneland Adm.leder: Anna Kvinnsland Driftsleder: Arne Aalrust
Avdeling for elevtjenester Terje HornelandLeder Tove HandelandRådgiver: ST, KDA/SF, Vg3 MK John Olav G. SaxlundRådgiver: HO, RM, Vg1/Vg2 MK, PÅB Lise RamfjordHelsesøster (på skolen hver dag) Anne BjålandSpes.ped.koordinator Haris HasicMiljøarbeider Rosaria UlsnæsPPT Merete Haavi LybekkPPT Kontaktinformasjon på hjemmesiden (tjenester for elever)
Visjon: En kreativ og framtidsrettet skole Temaprofil: Miljø, mangfold og muligheter Verdier: Solidaritet Utvikling og vekst Likeverd og respekt Tilhørighet og identitet Rosenvilde - forankring
Undervisning mellom 8.00 og Pauser legges inn av lærerne – faget starter på det tidspunktet som står på timeplanen Felles lunsj – Møtetid for elevråd og elevmedvirkningstime mandager Realfagsverksted (noen uker også tilbud i språkfag): midttime mandag og onsdag kl Skolebygget åpent for elevene: ma-to: , fred Kantina åpen mandag-fredag Organisering av dagen og uken
SKOLENS SATSINGSOMRÅDER
Satsingsområder på Rosenvilde Lagbygging (inkl. makkerskap) Vurdering for læring Økt tilstedeværelse Grunnleggende ferdigheter Læringsstrategier Yrkesretting og relevans
Vurdering Underveisvurdering: All vurdering fram til sluttvurdering, gis løpende, skal være læringsfremmende og skal bidra til å informere og motivere elevene, egenvurdering er en del av underveisvurderingen Den kompetansen eleven har vist underveis i opplæringen er en del av grunnlaget for vurdering når standpunktkarakter skal settes Foresatte blir invitert til samtale med kontaktlærer i løpet av første halvår (9.11. eller etter avtale) Eleven får halvårsvurdering med og uten karakter i januar, som inkluderer veiledning fra faglærer hvordan man kan øke kompetansen sin i faget Til sommeren settes det enten standpunktkarakter eller det gis halvårsvurdering med og uten karakter
Vurdering forts. Karakterskalaen for halvårsvurdering og standpunktkarakterer er 1-6, faget er bestått hvis man får 2 eller bedre Sluttvurdering: Gis ved slutten av opplæringen som standpunktkarakter og evt. eksamenskarakter «Vurdering og læring» – AFKs rammeverk for vurdering: egen plattform for elever og foresatte
Vurdering, eksamen og dokumentasjon På elevenes sluttdokumentasjonen (vitnemål eller kompetansebevis) vil det stå samlet fravær for alle tre (to) årene Stort fravær eller andre særlige grunner kan føre til at læreren ikke har tilstrekkelig grunnlag for å gi halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter Alle programfagene og noen fellesfag avsluttes hvert år, og karakterene vil komme på vitnemålet/dokumentasjonen
”Tett på”; forebygge fravær Melde fra samme dag v/fravær Melde fra til faglærer/kontaktlærer hvis eleven må gå fra skolen i løpet av dagen; jf. reglement Hvis økende fravær: ”Tett på”-skjema; samtale med kontaktlærer om fravær (kartlegging) og oppfølging. Skjema sendes hjem. Samarbeid med foresatte
Fraværsgrense Innført fra Hensikt: øke tilstedeværelse, motivere til jevn innsats og forhindre skulk Fraværsgrensen er på 10 % (15 %) Det er en del fravær som unntas fagfravær Elever (og foresatte) blir varslet ved fare for Ikke vurdering i fag La oss se på de mer detaljerte reglene for fraværsgrensen (lenke)
MILJØARBEID jf. § 9a-1-3 i opplæringsloven Alle elever i grunnskoler og videregående skoler har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring Systematisk arbeid: forebyggende tiltak Ved kunnskap/mistanke om vold, mobbing, rasisme etc: ansatte undersøker, griper inn (hvis mulig) og varsler ledelsen (handlingsplikt) Ønske om tiltak fra elev/forelder: behandles etter reglene om enkeltvedtak i fvl. (vedtaksplikt)
Miljøarbeid Rosenvilde-dagene Aktivitetsdag Internasjonal dag/OD Juleaktiviteter Aktiviteter i regi av elevrådet (f.eks.: fadderordning) Midttimeaktiviteter i regi av miljøarbeider Den kulturelle skolesekken
Neste skoleår Hovedregelen for å bli flyttet opp til neste skoleår er bestått i alle fag Vg2 ST, MOK og KDA – elevene har fortrinnsrett til å komme inn på egen skole (forslag til ny forskrift) Vg2 YF - inntaket baseres på karakterer
Mer informasjon Hjemmeside:
ROM 1RMA/BRom: HEA/BRom: 2012/14 1MOKA/BRom: 3054/55 1KDAARom: KDABRom: 1051/53 1STARom: STBRom: STCRom: 1059