Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til kontaktmøte for Vg

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til kontaktmøte for Vg"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til kontaktmøte for Vg1 6.9.2017

2

3 Program Tid Aktivitet 18.30-18.50
Om skolen, satsingsområder, skolemiljø, vurdering og fraværsgrensen v/rektor Ungdomsundersøkelsen v/rådgiver og helsesøster Politiet informerer Kontaktperson: Mia Kværna tlf 19.10- Kontaktlærer informerer om arbeidet med fag og satsingsområder

4 Utdanningsprogram Helse- og oppvekstfag Restaurant- og matfag
Medier og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur / Studiespesialisering m/formgiving Studiespesialisering Påbygging til generell studiekompetanse

5 Ledelsen Rektor: Terje Bentzen Ass.rektor: Eva Mitusch
Avd.leder elevtj., engelsk og fremmedspråk: Cathrine Altepost Avd.leder MOK/KDA: Annikken Falkbu Avd.leder norsk, samf.fag og krø: Anders Lindhjem-Godal Avd.leder HO/RM : Ingunn Lyngstad Adm.leder: Anna Kvinnsland Driftsleder: Arne Aalrust

6 Avdeling for elevtjenester
Cathrine Altepost Leder Tove Handeland Rådgiver: ST, KDA/SF John Olav G. Saxlund Rådgiver: HO, RM, MOK/MK, PÅB Lise Ramfjord Helsesøster (på skolen hver dag) Anne Bjåland Spes.ped.koordinator Haris Hasic Miljøarbeider Rosaria Ulsnæs PPT Merete Haavi Lybekk Kontaktinformasjon på hjemmesiden (tjenester for elever)

7 Rosenvilde - forankring
Visjon: En kreativ og framtidsrettet skole Temaprofil: Miljø, mangfold og muligheter Verdier: Solidaritet Utvikling og vekst Likeverd og respekt Tilhørighet og identitet

8 Organisering av dagen og uka
Undervisning mellom 8.00 og 16.00 Pauser legges inn av lærerne – faget starter på det tidspunktet som står på timeplanen Felles lunsj – 12.45 Møtetid for elevråd og elevmedvirkningstime mandager Realfagsverksted: midttime mandag og onsdag kl Skolebygget åpent for elevene: ma-to: , fred Kantina åpen mandag-fredag

9 Satsingsområder på Rosenvilde
Utvikle læringsarbeidet i fagene Lagbygging (inkl. makkerskap) Kollektive læringsprosesser Vurdering for læring Grunnleggende ferdigheter

10 Vurdering Underveisvurdering: All vurdering fram til sluttvurdering, gis løpende, skal være læringsfremmende og skal bidra til å informere og motivere elevene, egenvurdering er en del av underveisvurderingen Den kompetansen eleven har vist underveis i opplæringen er en del av grunnlaget for vurdering når standpunktkarakter skal settes Foresatte blir invitert til samtale med kontaktlærer i løpet av første halvår (1.11. eller etter avtale) Eleven får halvårsvurdering med og uten karakter i januar, som inkluderer veiledning fra faglærer hvordan man kan øke kompetansen sin i faget Til sommeren settes det enten standpunktkarakter eller det gis halvårsvurdering med og uten karakter

11 Fraværsgrense Innført fra 1.8.2016
Hensikt: øke tilstedeværelse, motivere til jevn innsats og forhindre skulk, redusert fravær i Fraværsgrensen gjelder timefravær i enkeltfag (fraværsgrense Udir ) Vurdering (kpt. 3 i forskrift til opplæringsloven) Føring av fravær på vitnemålet, fradrag av inntil 10 dager (forskrift til oppl.loven § 3-47)

12 Fraværsgrense Fraværsgrensen gjelder udokumentert fravær i enkeltfag
Normalt ikke karakter ved fravær over 10 % Unntaksbestemmelse: % (rektor bestemmer) Ved første halvårsvurdering regnes fraværet i prosent av timene første halvår Til sommeren regnes fraværet for hele året i prosent av årstimene i faget Elev og foresatte varsles uten ugrunnet opphold ved fare for Ikke vurdering (IV)

13 Fraværsgrense Eleven må huske å dokumentere fravær (over fraværsgrensen), originaldok. leveres til kontaktlærer så snart som mulig Gir ikke fravær: interne møter på skolen, elevrådsarbeid, møter med helsesøster, PP-tjenesten etc. Fravær som unntas fra 10 %-regelen: helse- og velferdsgrunner (lege, tannlege, psykolog, fysioterapeut, BUP) Arbeid som tillitsvalgt, politisk arbeid, hjelpearbeid, lovpålagt oppmøte Arrangement på nasjonalt eller internasjonalt nivå Inntil 2 dager til religiøse høytider utenom Den norske kirke

14 Miljøarbeid Rosenvilde-dagene Tema- og aktivitetsdager
Internasjonal dag/OD Juleavslutning Miljøtiltak organisert av elevene selv Aktiviteter i regi av miljøarbeider Den kulturelle skolesekken

15

16 Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Det er elevenes egen opplevelse av hvordan de har det på skolen, som er avgjørende.

17 Skolen skal følge med på at elevene har det det trygt og godt på skolen gripe inn og stoppe det med en gang, hvis det er mulig si ifra til rektor undersøke det som har skjedd lage en plan med tiltak Hvis en elev opplever å bli mobbet eller krenket av en lærer eller andre som jobber på skolen, har skolen et ekstra ansvar for å følge opp saken.

18 Melde saken til fylkesmannen
Hvis du mener at skolen ikke har gjort nok for å stoppe krenkelser, kan du melde saken til fylkesmannen. Først må du ha tatt opp saken med rektor på skolen. Det må ha gått minst en uke fra du tok opp saken med rektor. Saken må gjelde skolemiljøet på den skolen eleven går på nå. Er det helt spesielle tilfeller, kan du uansett ta kontakt med fylkesmannen. Fylkesmannen skal finne ut om skolen har gjort jobben sin, og bestemme hva skolen skal gjøre for at eleven får det trygt og godt på skolen.

19 Nullmobbing.no På nullmobbing.no finner du informasjon om
hvilke rettigheter elever og foreldre har hva man kan gjøre hvis man opplever mobbing hvem man kan ta kontakt med hvordan melde fra om mobbing  

20 Neste skoleår Hovedregelen for å bli flyttet opp til neste skoleår er bestått i alle fag Vg2 ST, MOK og KDA – elevene har fortrinnsrett til å komme inn på egen skole Vg2 YF - inntaket baseres på karakterer

21 Mer informasjon Hjemmeside:

22 Utdrag fra Ungdataundersøkelsen 2017

23 ROM 1RMA/B Rom: 2601 1HEA/B Rom: 2012/14 1MOKA/B Rom: 3054/55 1KDAA
1KDAB Rom: 1051/53 1STA Rom: 1056 1STB Rom: 1058 1STC Rom: 1059


Laste ned ppt "Velkommen til kontaktmøte for Vg"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google