Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Forkurs for minoritetsspråklige
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Voksenopplæringens overganger
Veien til fagbrev Orientering til Voksenopplæring BUA/HEA
Deltaking, inkludering og velferd
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Fra grunnskole til videregående.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Videregående skoler i Skien
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Kongsberg norsksenter
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Kompetanse for mangfold
Videregående opplæring i Follo
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kompetanse for manfgfold
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Alternative veier til yrkeskompetanse
Arbeidsintegrering som fagfelt
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Statistikk om voksne i videregående opplæring
Rådgiversamling 15.november 2017
Studiespesialisering
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Vil du bli språkhjelper?
Utskrift av presentasjonen:

Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager. Jobbet som «altmuligmann», med diverse bygningsarbeid og også jobbet på ulike typer verksteder. 4 barn Mohamad – 22 år – Grunnskoleelev. Kom til Norge som 19-åring. Har gått på norskkurs i en lengre periode. Startet på grunnskole som 21-åring. Fullfører grunnskole som 23-åring. Nadia – 35 år – Arbeidsledig med begrensede norskferdigheter. Har hatt jobb i bakeri. Mistet jobben. Har grunnskole fra hjemlandet sitt. Mottar dagpenger fra NAV og vil skaffe seg bedre norskkunnskaper og formell kompetanse (vgs) Fatima, 45 år og analfabet/svak spor 1. Lite eller ingen skolegang fra hjemlandet. Hjemmeværende med liten eller ingen arbeidserfaring. Mor til 6 barn.

Hvordan går det ofte med Ahmad med dagens system? Norskkurs (Språkpraksis) Norskkurs og språk- arbeidspraksis Videregående skole Arbeidstrening/NAV Lærlingkontrakt Ustabil jobbsituasjon Fagbrev Ikke fullført vgs Ustabil jobb - NAV År 1År 2-3År 4-5 År 6-7År 8-10

Hvilke nye muligheter gir meldingen for Ahmad? Arbeidsrettet Norskopplæring Grunnleggende ferdigheter (Nettbasert) Arbeidspraksis Arbeidstrening Modulbasert opplæring Fagbrev på jobb Praksisbrev Egen inntekt Praksiskandidat /Fagprøve År 1 År 3-5År 6-7 År 2

Hvordan går det ofte med Mohammad i dagens system? Som 23-åring må han vente to år på å få starte på videregående Voksenretten gir mindre rettigheter (ikke §2,8 og 5,1) Fagtilbudet han kan velge mellom er mindre variert Opplæringen gjennomføres ofte som komprimerte løp, gjerne også på kveldstid (VG1 og Vg2 programfag 1 år) Risikerer å reise ganske langt for å delta på kurset Har fortsatt begrensede norskferdigheter etter fullført grunnskole Opplever at det komprimerte løpet blir vel krevende

Hvilke nye muligheter gir meldingen for Mohammad? Slipper å vente på videregående opplæring (voksenrett) Vil kunne ta modulstrukturert opplæring innenfor utvalgte yrkesfaglige utdanningsprogrammer Den modulstrukturerte opplæringen vil kunne oppleves som bedre tilpasset hans faglige og norskspråklige ferdigheter Vil kunne utnytte både praksisbrev og fagbrev på jobb om han får en jobb og velger yrkesfag Får kanskje større variasjon i opplæringstilbudet han kan velge mellom?

Hvordan går det ofte med Nadia i dagens system? Mangler B1-nivå – Får ikke delta på VGS-AMO kurs Ikke rettigheter til gratis norskopplæring Mister dagpenger om hun går på norskkurs For svake norskferdigheter til å kunne nyttiggjøre seg vgs via voksenretten

Hvilke nye muligheter gir meldingen for Nadia? NAV kan gi støtte til kortvarige kurs i norsk og grunnleggende ferdigheter NAV kan gi støtte til lengre opplæringstilbud rettet inn mot blant annet videregående skole og fagopplæring – Nytt toårig yrkesrettet opplæringstiltak Fagbrev på jobb Praksisbrev

Hvordan går det ofte med Fatima med dagens system timer norskopplæring i Alfaklasse 1000 timer med norskopplæring på flere ulike spor 1-kurs – også praktisk rettet norskopplæring i kantine Språkpraksis i barnehage Norskprøve etter dette med A/2-resultat unntatt på skriftlig delprøve Overført til NAV-systemet NAV vil ha mer norskopplæring – Lite effekt Hopper mellom ulike stønadsordninger på NAV Går ikke over i lønnet arbeid

Hvilke nye muligheter gir meldingen for Fatima? ?

En liten oppsummering… Hvem fungerer dette bra for? Spor 2 deltagere med grunnskole og arbeidserfaring Spor 2 deltagere med noe videregående utdanning og arbeidserfaring Voksne med familie som trenger fleksibilitet og økonomisk forutsigbarhet (sikres i større grad gjennom tilskudd fra NAV) Etnisk norske ungdommer som har falt av fra videregående opplæring og som i voksen alder ønsker å skaffe seg kompetanse. Hvem fungerer det mindre bra for? Spor 1-deltagere med mangelfull skolegang fra hjemlandet sitt og som gjerne er noe eldre

Noen avsluttende refleksjoner Modulopplæring = B-stempel? Organisatoriske utfordringer? Klarer vi å unngå tette skott mellom forvaltningsnivåene (fylke, kommune, NAV)? – Individet i sentrum Norskferdigheter og økonomi Realkompetanse – Komplisert, men bedre med moduler