Trivsel på jobb - Utfordringer - Trygghet -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Advertisements

Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Talentutvikling i klubbene Oppsummering fra gruppediskusjon med våre danske venner. De 3 viktigste områdene for ivaretakelse og utvikling av flere og bedre.
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
UBiT 2010 lik UBiT next? Lene Bertheussen. Om prosjektet •Hvorfor UBiT 2010? •Hva vi jobber med og hvordan •Påvirkning på organisasjonen.
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
Varsling om kritikkverdige forhold
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Knoppskyting i Trondheim Firmakultur Roar Paulsen.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Side 1 Sammen om en bedre kommune Mari Frogner Ruud – Prosjektleder Kongsberg kommune.
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Frivilligsentralen mellom stat, kommune og lokalsamfunn Håkon Lorentzen Institutt for samfunnsforskning.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Strategisk ledelse, STR 9634
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Tjenestestedets navn ARBEIDSLAGSMODELLEN BÆRUMS VERK ARBEIDSLAG.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Kommunen som arbeidsgiver
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Inntasting Mål: Lage en applikasjon tilsvarende den som finnes på Android telefoner for ”type ahead” ved inntasting.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Huset i Larvik 9 september 1995 Bente Eng.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
Kommunal styring og privatisering.
Activity based costing, hvorfor går det galt?
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Asker - mulighetenes kommune
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
1 Kommunikasjon.
Faglig arena Arkivverket
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
utfordringer i en ny region
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Politisk organisering
Utskrift av presentasjonen:

Midsund kommune Lysark nr: 1 Den ansatte har krav på blant annet: - En god ledelse - En god arbeidsplass - Trivsel på jobb - Utfordringer - Trygghet - Egenutvikling - osv?

Midsund kommune Lysark nr: 2 Tenk etter : 1.Hvor fleksible er tjenestene i Midsund kommune? 2.I hvilken grad er brukerne med på å bestemme de tjenestene de skal ha? Hva er viktigst?

Midsund kommune Lysark nr: 3 Tenk etter: 1. Hvilke muligheter ser du for bedre ressursutnyttelse i Midsund kommune? 2. Finnes det muligheter til å samordne noen av tiltakene/tjenestene? 3. Forestill deg at det settes i gang et tiltak for en bruker. Er tiltaket avhengig av innsats fra flere faggrupper? Bruk av ressurser i et helhetlig system

Midsund kommune Lysark nr: 4 Samarbeid i praksis er : Mer enn informasjon Mer enn påbud Mer enn dugnad Mer en fellesmøter Mer enn struktur Samarbeid krever : -Helhetlig tenkning -Helhetlig styring -Helhetlig ledelse

Midsund kommune Lysark nr: 5 Lynkurs i samarbeid: De seks viktigste orden er:”Jeg innrømmer at jeg tok feil”. De fem viktigste ordene er :”Du gjorde en god jobb ” De fire viktigste ordene er:”Hva er din mening?” De tre viktigste ordene er : ”Vær så snill” De to viktigste orden er : ”Tusen takk” Det viktigste ordet er ”VI” DET MINST VIKTIGSTE ORDET ER : ”JEG”

Midsund kommune Lysark nr: 6 Målstyring til felles mål -Planer som et hjelpemiddel for organisasjonen til å styre aktiviteter og ressursbruk Informasjon internt og eksternt -Det er viktig at informasjon når fram både til de ansatte og til brukere. Men den ansatte må selv aktivt også søke informasjon Effektiv ressursutnyttelse -Stramme rammer krever helhetstenkning Delegering av både ansvar og myndighet: -Delegasjon av myndighet til å ta avgjørelser -Delegasjon av ansvar for rammer som det skal styres innenfor. Samarbeid krever: