Personal, ledelse og konflikter. Normer og roller Egne forvent- ninger Rollesendere Rolleinne- haver Andres forvent- ninger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Styret – hjertet i foreningen
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Lederstil og Motivasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
Tema 1.Morgendagens rekrutteringsutfordringer. Ved Erik Nyhus, regionsleder Proffice Telemark, Vestfold og Østfold. 2.Viktige endringer i arbeidsmiljøloven.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Forhandlinger Grunnopplæring del 2. Bedriftsavtalen (litt repetisjon) Enhver bedrift i Finans Norge-området skal ha en bedriftsavtale (BA) Regulerer sentrale.
Fem viktigste tips Som hjelper deg med å vinne i online Bingo Innsendt av :
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Omorganisering / endringer i styringslinje
Samarbeid og konflikt.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvilket planstadie er klubben på?
Vold på arbeidsplassen
Firmanavn Forretningsplan.
Håndtere endringer i organisasjonen
Som Helsesøster FÅR jeg GJENNOMSLAG NÅR jeg
Samarbeid og medbestemmelse
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Kreativitetsøkt Presentatørens navn.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Forbundets etiske retningslinjer
Fag og tariffpolitisk konferanse
Samarbeid og medbestemmelse
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Samtaletrekk B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Thorleif Skavern 47 år Begynte som rektor ved Vollan skole i Oppdal høsten 2017 Har før det jobbet i den offentlige skolen: Lærer Inspektør Rektor Skolefaglig.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til foreldremøte
HMS Charteret – referat fra arbeidsmøte
1. Innledende påstander om organisasjoner
Læringsreiser Mandat Veien fremover Organisering
Selvtillit Hvordan kan dere se at denne gutten har selvtillit?
Norges Musikkhøgskole
Firmanavn Forretningsplan.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
ET KOMPETENT ARBEIDSLIV
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Together, we see a world where people unite and take action to create lasting change — across the globe, in our communities, and in ourselves. Together,
Modul 3 – Intensiv opplæring
Kapittel 5 Argumentasjon
Forberedelse til praksis
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Sangtekstens innhold 5.-7.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Personal, ledelse og konflikter

Normer og roller Egne forvent- ninger Rollesendere Rolleinne- haver Andres forvent- ninger

Minzbergs lederroller samlingsfigur forbindelsesledd personalleder Mellom- menneskelige informasjonssøker informasjonsformidler talsmann utad Informasjonsroller igangsetter ressursfordeler forhandler konfliktløser Beslutningsroller

Adizes lederroller sørger for at ting blir gjort sørger for at mål blir nådd Produsenten planlegger skaper orden, struktur og rutiner har oversikt og påser at lover og regler blir fulgt Administratoren idéskaper risikovillig Entreprenøren opptatt av de ansatte teambygger Integratoren

Effektiv ledelse “Fundamentet i effektiv ledelse er å tenke gjennom organisasjonens formål (mission), definere det og gjøre det klart og tydelig. Lederen formulerer målene, gjør prioriteringer og setter og opprettholder standardene. Det som skiller lederen fra en som villeder, er målene.” Peter Drucker (en av verdens fremste ledelsesteoretikere)

Lederens mange ansikter

Lederoppgaver Leder Formulere mål MotivereOrganisereAdministrere Informere og kommunisere Beslutte Planlegge og kontrollere

Motivasjonen på topp

Beslutningshierarkiet Strategiske beslutningerAdministrative beslutninger Operative beslutninger

Ti ledertips fra John Reh 1.Plukk de beste 2.Vær en motivator 3.Bygg teamet ditt 4.Vær en leder 5.Forbered din kommunikasjonsferdigheter 6.Forstå bedriftens økonomi 7.Ta kontroll over tiden 8.Forbed deg selv 9.Ha en etisk standard 10.Ta en pause

Hva er en konflikt? Ansatte Ledelse

Bli den perfekte kollega – da blir det færre konflikter 1.Løs problemer 2.Ta ansvar, ikke skyld på andre 3.Vær hyggelig 4.Gå med problemet til den du har problemer med 5.Stå ved forpliktelsene dine 6.Del æren 7.Tilby hjelp til en kollega som har problemer

Fasene i en konflikt Saklig uenighet forklarer synspunktene for hverandre lytter til hverandre Eskalering stort engasjement står på sine standpunkter markerer uenighet Fastlåst usakelig diskusjon truer og roper med høy stemme hører ikke på hverandre Krig diskusjonsstadiet forlates slåsskamp

Diskusjonsstadiet er over

Konflikthåndtering 1 Konfrontasjon 2 Samarbeid 3 Kompromiss 4 Unnvikelse 5 Ettergivelse