DIALOGMØTE VEISALTING Steinkjær Glenn Kullberg Stopp Veisaltingen
TØI-1171/2011 Kapittel 4.4.2: Veisalting: -redder IKKE liv -har ingen positiv effekt på alvorlige ulykker -ØKER alvorlige ulykker ved flere tilfeller Effekten på mindre alvorlige ulykker kraftig nedjustert til kun 5-10% Rapporten tiet i hjel av SVV, opplyser ikke politikere om nyere forskning
SVVs utekontroll tungtrafikk Utekontrollen svært negativ til veisalting Ser de alvorlige følgeskadene fra saltet ”Har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre” Feil på bremser vanligste feil på PKK
Yrkessjåfører negative Drosjesjåfører på holdeplassene i Follo gikk ut av bilene sine, stilte seg i kø for å skrive under Ønsket seg tørre veier, vinterføre, sand Saltblandet snø ingen friksjon Tilfrysing etter salting, farlig is
Utrykkingspersonell negative Brannstasjoner i Follo: samme som på drosjeholdeplassene, alle skrev under Mange e-poster fra ambulansesjåfører i Akershus
Ambulansesjåfører Dalarna Veisalting blir innført i fylket Dalarna Samlet underskrifter mot salting Så økning i alvorlige ulykker Farlig føre, tilfrysing Flere viltulykker (salt tiltrekker dyr)
Svenske politikere tar styring! Forbruk Sverige 1993/94: tonn Vedtak Riksdagen 1996 Forbruk Sverige 1999: tonn Forbruk Sverige 2013/14: tonn km vei, halvparten offentlig
Norske politikere lar SVV styre selv! Forbruk Norge 1993/94: tonn Storting og fylkesting lar SVV styre forbruket Forbruk 2014/2015: tonn Ca km vei, ca halvparten offentlig Norges saltforbruk ca dobbelte av Sverige, regnet kilo pr km offentlig vei
Lær mer av Sverige Klare vedtak Storting og fylkesting m/ krav maks forbruk Vinterfartsgrenser Vinterdekkpåbud (Vinterdäcklagen 1999) Flere veier vintervei, færre veier barvei Strengere grenser salting i kulde (-6, inkl motorveier) Finkornet sand, som i timeglass