NRØA møte 2 - 09 Karakterrapport for bachelorstudiene i økonomi og administrasjon 2008 NRØA møte 2-09 Stavanger, 19. 10. 2009 NRØA arbeidsutvalg Theo Schewe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Advertisements

Seks undervisningsprinsipper for god regneopplæring
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Privat finansiering av medisinsk og helsefaglig FoU Ole Wiig NSG – Seminar “Private aktørers rolle i medisinsk og helsefaglig forskning” Gardermoen.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Enhalet og tohalet hypotesetest
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Skolebidragsindikatorer Nyttig verktøy for skolene i Oslo?
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Matematikk i økonomiutdanninger Ulike opptakkskrav – samme pensum
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
OBSERVASJON AV AKTØRER
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
ved Trine Grønn seniorrådgiver, UHR
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Karakterer – hva gjør de i andre land? Noen eksempler
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS
Finansieringssystemet
Brukerundersøkelsen Om brukerne spm. 1,2,3,6,7 Om bruk av dbh spm. 4,5,12,11 Om datakvalitet spm. 8,9 Om brukertilfreds. spm. 13 Forslag og kommentar spm.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kvalitetsreformen møter virkeligheten – pedagogiske endringer, studiefrafall og.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
skriftlig eksamen i norsk
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Evaluering av læringsutbytte NOKUTs evaluering av læringsutbytte: Planer for oppfølging ved Handelshøyskolen i Trondheim.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Studentombudets rolle og oppgaver. Oppgavene Påse at saker får en forsvarlig og korrekt behandling Sikre rettssikkerhet Bidra til å løse saker Adgang.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Karakterundersøkelser for realfag og teknologi 2015 Bachelor i ingeniørfag, Bachelor i realfag og Master i realfag Ved studiesjef Arvid Aanstad NT-fak/
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Kunnskap for en bedre verden Karakterundersøkelse for masterutdanning i teknologi 2015 Ø. Gregersen, G.Ø. Kløkstad, S. Hervik, H.E. Plesser og I. Pettersen.
Karakterrapport for 2015 Juridiske fag Bestillingen fra UHR: «….Når det gjelder juridiske fag, har det vært stilt spørsmål om bruken av karakterskalaen.
Undervisnings- og vurderingsformer
Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? – en kvantitativ studie Kjartan Steffensen, Seniorrådgiver ved seksjon.
HMS-kort i Byggenæringen
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Forskningsdesign: eksperiment
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Karin Helle og Gro Beate Vige
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Professor Tor Egil Førland, UiO
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Kvalitet i fleksible studier
Hva det innsamlede materialet om individuelle frister viser
Kartlegging av mobilitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Gjennomgang før eksamen
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

NRØA møte Karakterrapport for bachelorstudiene i økonomi og administrasjon 2008 NRØA møte 2-09 Stavanger, NRØA arbeidsutvalg Theo Schewe NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt. 2009

2 NRØA har tidligere offentliggjort –rapporter om karakterbruk for BA-studier i ØkAd ved alle institusjoner & , og 2007 for utvalgte obligatoriske emner. –rapport om karakterbruk for masterstudiene –Rapportene finnes på NRØAs webside. Datainnsamlingen –Tidligere: hver medlemsinstitusjon oversendte karakterstatistikker til NRØA. –  Metodiske problemer slik at resultatene er kun i meget begrenset omfang sammenlignbar – både mellom fag, institusjoner og ulike perioder. –Rapporten 2008 bygger på tallmateriale fra den nasjonale Databasen for høyere utdanning DBH ( –Datamaterialet bør dermed være mer fullstendig, pålitelig og sammenlignbart. NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt. 2009

3 Karakterdata fra 24 institusjoner og 9 emner Kun obligatoriske emner Undervisning og eksamen varierer mht. antall studiepoeng, pedagogisk opplegg, innhold, omfang, vanskelighetsgrad, pensumlitteratur, eksamensform og –lengde, tillatte hjelpemidler –Datainnsamlingen var krevende –Innrapportering virker å være mindre pålitelig enn man skulle forvente –Emnebetegnelsene og emnetilhørighet varierer –Enkelte bruker sammensatte vurderingsformer Jfr. nærmere detaljer i rapporten. Karakterrapport bachelorstudier Økad 2008

4 NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt. 2009

Dataanalyse Detaljert karakterfordeling (i tabellvedlegg) Målt mot såkalt ”ECTS-norm” (normalfordeling av karakterene A-E: Andel A + B –(kan sammenlignes med normen = 35 %) Andel stryk (F) Presentasjon: grafisk og i tabellform. NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt ABCDE 10 %25 %30 %25 %10 %

Resultater Stor spredning og variasjon i karaktersettingen, både –mellom ulike emner ved én og samme institusjon –mellom ulike institusjoner for ett og samme emne –mellom ulike institusjonene og ulike emner. Eksempler: –Andel A+B i Innføring i Bedøk varierer mellom 64 % og 21 %. –Andel A+B i Investering og finansiering varierer mellom 64 % og 19 %. –Strykprosent (F) i Innføring i Bedøk varierer mellom 0 % og 37,8 %. NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt. 2009

7

8 Spredning mellom institusjoner i ett og samme emne NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt. 2009

9 Spredning mellom emner i en og samme institusjon NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt. 2009

10 NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt. 2009

11 NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt. 2009

12 NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt. 2009

13 NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt. 2009

Gjennomsnitt alle 9 emner og 24 institusjoner NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt. 2009

Gjennomsnitt alle 9 emner og 24 institusjoner

16 NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt Sluttkommentar Karaktersettingen viser stor variasjon når det gjelder begge indikatorene. Er ikke mulig å utlede enkle forklaringshypoteser for en så stor spredning i tallene. Stor variasjon i karakterfordelingen både –for hvert enkelt emne mellom institusjonene –for karakterfordelingen ved hvert enkelt lærested mellom emnene. –Variasjonen mellom emnene synes å være lavest ved Norges Handelshøyskole (figur 4). Gjennomsnittstallene for alle institusjonene ligger nærmere normalfordelingen. Karakterfordelingen for det enkelte emne ved de ulike institusjonene avviker fra denne normalfordelingen.|

17 NRØA møte 2-09 – Stavanger 19. – 20. okt Sluttkommentar Resultatene for 2008 bekrefter observasjonene fra tidligere karakterrapporter. Diskusjonen om hva som kan forklare forskjellene i karaktersettingen og hvordan man kan oppnå en mer enhetlig karaktersetting i sektoren, bør gå videre.