Monopol og markedsmakt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markets for Factor Inputs
Advertisements

SCM10: Managing Economies of Scale - Cycle Inventory
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Konkurransevirkemidlene PRIS
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Produktvalg Læringsmål:
Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Leverandører Ansatte Alle interessentene har sikret sin “betaling” gjennom.
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Markedsstruktur - teori og empiri
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Kapittel 12 – Noen begreper
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
NOU 2011:4 – virkninger for forbrukerne
Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.
4.4.1 Hovedproblemstillinger:
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Visit Trondheim (Trondheim Aktivum) Tilreisende –Turister –Forretningsreisende –Weekend-shoppere Idrettsklubber CITY CARD.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Markedsføringsloven ● Av 16. juni ● Skal sikre at markedsføring skjer under ærlige og sunne forhold. ● Beskytte forbrukerne.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kapittel 10 Prosjektvett Tilleggsfil. Bruk verktøyet riktig.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Kapittel 2 Produksjon og produkttilbud
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Innføring i mikroøkonomi
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Allmenningens tragedie
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Figur 13.1 Oversikt over ulike markedsformer
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 10 Monopol 1.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Product differentiation
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Når bør inntektene registreres?
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Monopol og markedsmakt En bedrift har markedsmakt dersom den kan sette høyere pris en ved fullkommen konkurranse, og likevel få solgt produktet sitt. Slike bedrifter kalles gjerne prissettere. En bedrift er monopolist hvis den er enetilbyder av et gode uten nære substitutter. Ufullkommen konkurranse er en samlebetegnelse for alle markedsformer der bedriftene har markedsmakt.

Årsaker til monopol og markedsmakt Etableringssperre, for eksempel forbud mot nyetableringer, reguleringer, patentrettigheter eller offentlige konsesjoner (Vinmonopolet) Kontroll over innsatsfaktorer, for eksempel tilgang til råvarer Stordriftsfordeler (naturlig monopol), for eksempel jernbanedrift eller andre bransjer med svært høye faste kostnader Teknologisk forsprang og nettverksfordeler, for eksempel Intel (teknologisk forsprang) og Microsoft (nettverksfordeler).

Monopoltilpasningen Monopolisten velger selv pris. Men hvilken? Vi husker at under fullkommen konkurranse er tilpasningen: pris = grensekostnad Dersom monopolisten skal øke salget må han sette en lavere pris. Endringen i monopolistens inntekt ved å selge en enhet mer består derfor av to deler: For det første får monopolisten en inntekt ved å selge den ene enheten ekstra som er lik prisen på den enheten. For det andre må monopolisten senke prisen for å selge mer, og dette fører til at han får lavere inntekt på alle de andre enhetene han selger (se figur på neste lysbilde)

Monopoltilpasningen Den ekstra salgsinntekten monopolisten får ved å selge en enhet ekstra kalles grenseinntekten. Tilpasningsbetingelsen for en profittmaksimerende monopolist blir dermed: Grenseinntekt = grensekostnad

Monopoltilpasningen

Effektivitetstapet ved monopol Monopol gir effektivitetstap og en skjevere fordeling:

Virkemidler for å korrigere monopoltilpasningen Tvangsoppløsning eller konkurransestimulerende tiltak. Eksempel: oppløsningen av Televerket Prisregulerende tiltak. Eksempel: sette en maksimalpris som er lavere enn monopolprisen. Subsidiering av monopolistens produksjon Både prisregulerende tiltak og subsidiering av produksjon krever at myndighetene har tilstrekkelig informasjon om monopolistens kostnader.

Naturlig monopol Naturlig monopol eksisterer som følge av stordriftsfordeler og høye faste kostnader. Naturlige monopoler er ofte offentlig drevet, eller mottar offentlig støtte, slik at prisen kan settes lavere enn enhetskostnadene. Dermed blir effektivitetstapet mindre.

Prisdiskriminering Når en produsent selger omtrent den samme varen til ulik pris hos forskjellige kjøpegrupper, kaller vi det prisdiskriminering. Ved prisdiskriminering utnytter bedriften at forskjellige kjøpere har ulik betalingsvillighet. Eksempler på prisdiskriminering: rabatter til ulike grupper (for eksempel studentrabatt), ulike varianter av produktet (ulike klasser på tog og fly) eller bøker med hardt og mykt omslag eller ulik pris mellom ulike geografiske områder. Prisdiskriminering innebærer vanligvis større salg og mindre effektivitetstap og er særlig lønnsomt for selgeren. Vanligvis vil noen kunder tjene og noen tape på prisdiskriminering.