13.05.2009 Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Demokratireformen i Den norske kirke - Hæ??. Demokratireformen Demokratireformen har som målsetting at flere av medlemmene engasjeres i kirken. Kirkens.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Læring på arbeidsplassen
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Konferanse om fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Christian Grorud
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Samling om rådgivning og karriereveiledning
Om barne- og familievernet
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Seksjonskonferansene
Framtidens kommuner og regioner
Fagforbundet Vest-Agder
Organisering av fagskolesektoren
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Kontaktutvalget 19.november 2015
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
Samling for FFU 26. oktober
Utskrift av presentasjonen:

Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen

Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene / fylkeskommunene Med henvisning til Ot.prp.nr.10 Om lov om endring i forvaltningslovgivningen mv. Gjennomføring av forvaltningsreformen - demokratireformen

Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene / fylkeskommunene NOU 2008:18 om Fagopplæring for framtida - er også opptatt av fagskolene St. meld. Nr. 25 ( ) Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsmuligheter Som viser til Kompetanseløftet 2015

Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene / fylkeskommunene Tilbud om videreutdanning av personell gjennom fagskoleordningen er spesielt viktig for å øke kompetansen, redusere avgangen fra sektoren og bidra til rekrutteringen til helse- og sosialfagene i videregående skole

Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene / fylkeskommunene Kunnskapsdepartementet vil endre fagskoleloven for å få instruksjonsrett overfor fylkeskommunene i saker overfor videregående opplæring, da med tanke på fagskolen

Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene / fylkeskommunene Fylkeskommunene skal få et generelt ansvar for å sørge for at det finnes godkjente fagskoletilbud i fylkene som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt kompetansebehov innenfor prioriterte samfunnsoppgaver

Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene / fylkeskommunene 1.Hvilke utfordringer står fylkeskommunene overfor når de skal overta ansvaret for de offentlige og private fagskolene i landet ? 2.Hvordan kan fylkeskommunene sikre at de riktige kurs blir etablert til riktig tid og sted? 3.Hvordan er/bør samarbeidet med lokalt arbeidsliv forankres? 4.Hvordan organiseringer bør etableres sentralt og lokalt i tilknytning til fagskolene? 5.Samarbeid over fylkesgrensene? Og studentene skal få velge? 6.Hvordan bør kostnadene inndekkes av kurs som det offentlige (staten) ikke finansieres?