1 Etikkseminar, Ph.D, IVT Forskningsmetodikk, vitenskapsteori og etikk 3.mai.2007 1315-1600 1. Hva er det vi trenger? Bygge gode forskningskulturer 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etikk i basisutdanningen ved universitetene Rapport fra en undersøkelse gjennomført for Tekna Etisk råd september 2005.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
NENTs uttalelse om bruk av forsøksdyr
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Etikkutvalg for fagskolen
Nettbasert undervisning i forskningsetikk
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1 Heving av NTNU-ansattes undervisning- og veilederkompetanse. En kort oppdatering. Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Rune Nilsen prorektor.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING Hva kan UMB lære av saken om uredelighet i forskning?
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS
Førsteamanuensis/ PhD May Thorseth Filosofisk institutt, Program for anvendt etikk, NTNU Etikk og redelighet i forskning NT-fakultetet.
Hva vil vi oppnå med undervisning i forskningsetikk?
Hvordan forske på materiale som har ukjent opphav? Bristol Innledning ved Sekretariatsleder i NESH Hilde Wisløff Nagell.
Undervisning i forskningsetikk Mandag 20.november 2006 Hilde W. Nagell sekretariatsleder i NESH.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Norges ressurssnettverk innen informasjonssikkerhet – NISNet Kick-off-møte Universitetet i Bergen 10. oktober 2007.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
Studenter som forskere Ric Lugo Seksjonen for psykologi.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Informasjonsmøte for kommende
Forskning som karrierevei May-Len Skilbrei Institutt for kriminologi og rettssosiologi.
Rettighetsklarering av vitenskapelige artikler Ingrid Cutler Universitetsbiblioteket i Bergen.
Seksjon for medisinsk etikk
Hovedoppgaveforberedende seminar
ET VELFUNGERENDE FORSKNINGSSYSTEM: NOEN INNSPILL Ole Didrik Lærum Universitetet i Bergen.
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
PSYC6100 Forskningsetikk Jan Egil Nordvik
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Etikk og samfunnsansvar Invitasjon til forskningssamarbeid.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Arbeid med loggskriving Utarbeidet for EiT av Professor Are Holen NTNU - Det medisinske fakultet Institutt for nevromedisin.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Medlemmer i Forskningsetisk utvalg
Kommersialisering av forskningsresultater
Møte med instituttledere
Status HP Utdanning og læringskvalitet
Forslag til felles MA-struktur
Mulig vitenskapelig uredelighet – prosedyre Johan Giertsen Universitetet i Bergen Det juridiske fakultet.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Kommunesektorens bruk av FoU
Tematiske inngangsveier
Introduksjon til datahåndteringsplaner for forskerstøtte
Prosjekt internasjonalisering
Regionale retningslinjer for (medisinsk og helsefaglig) forskning
Utskrift av presentasjonen:

1 Etikkseminar, Ph.D, IVT Forskningsmetodikk, vitenskapsteori og etikk 3.mai Hva er det vi trenger? Bygge gode forskningskulturer 2. Fagfellesskapets normsystem Retningslinjer fra NENT NTNUs Forskningsutvalgs forskningsetiske initiativ Innhold for et kort obligatorisk kurs Rune Nydal Program for anvendt etikk, Filosofisk institutt, NTNU

2 Anvendt etikk Anvendt etikk: Møtepunkt mellom grunnlagsetiske og fagspesifikke problemstillinger. Stimulere til etikkrefleksjon i undervisning og forskning ved NTNU Styre med medlemmer fra alle fakultet Sammen med fagmiljøene initiere forskerkurs, seminarer, etikkforskning og etikkundervisning. Etikk = ELSA. Etiske, legale, sosiale aspekt ved forskning Program for anvendt etikk, NTNU

3 Gode forskningskulturer Forskning –Integrerte forskningsprosjekter –Nordisk tidsskrift for anvendt etikk Undervisning –Spesialiserte studier (master og Ph.D) –Spesialiserte fag – Perspektivemne/ikke-teknologiske fag –Obligatoriske kurs Integrert undervisning – moduler i lavere grad Ph.D utdanningen - Flerkulturell konflikter (FI5201) - Bioetikk (FI3107) - Næringslivsetikk (FI5205) - Teknologietikk (FI5206) - “Nano - Science, Technology & Ethics”, vår 2007

4 Forskningsutvalgets initiativ Tydeliggjøre etablerte forskningsetiske retningslinjer Nettside som samler god og relevant informasjon –Koble til portal som samler alle etikkmiljøer og etikknettverk v/NTNU Ti forskningsetiske fokuspunkter for Ph.D studenter og veiledere –”Case”-orientert –Ikke fakultetsspesifikt. Skape forståelse for at det finnes ulike forskningskulturerer ved NTNU –Punkter introduseres på innføringsseminar

5 Ti fokuspunkter 1.Forskningsprosessen. Kontrakt og rapporteringsrutiner 2.Regulering av forholdet veileder og stipendiat/student 3.Avtaler om oppbevaring, bruk og publisering av data 4.Godkjenning og meldinger av forskningsprosjekter 5.Utfordringer i flerfaglige prosjekter 6.Håndtering av interessekonflikter 7.Forebygging av uredelighet 8.Varsling av forskningsfusk og uredelighet 9.Akseptable og uakseptable relasjoner 10.Åpenhet Komité: Lars Sætran (IVT), Geir Jacobsen (DMF), Ragnar Torvik (Samf/ind.Øk), May Thorseth (Program for anvendt etikk), Per Eidem (stud.rep), Ruth Rødde (sekretær)

6 Ansvarsforhold, tre aspekt Hva som er regulert i lover og avtaler Moralitet og legalitet –Dilemma –Gråsoner Upstream og downstream –Samfunnsperspektiv – Er forskningen av det gode? –Beslutning under usikkerhet, Eksperter i konflikt

7 NENT – Forskning og samfunn 1.Overordnede forpliktelser 2.Sannhetsforpliktelse 3.Individuelle ansvar 4.Alternative kunnskapskilder 5.Åpenhet og interessekonflikter 6.Varsling 7.Oppdragsforskning 8.Usikkerhet – risiko 9.Dyrevelferd 10.Formidling VITENSKAPSED: Jeg sverger at min utøve min virksomhet som forsker redelig og sannferdig; jeg skal bruke mine vitenskapelige kunnskaper og ferdigheter til beste for menneskeheten og for å bevare naturen og i overensstemmelse med forskningsetikken; jeg skal ikke tillate i min forskning at ideologi, religion, nasjonalitet, rase, fordommer eller materielle fordeler overskygger mitt etiske ansvar ovenfor nåværende og fremtidige generasjoner.

8 Uredelighetssakene som innfallsport Hwang 2005 Lundgren 2005 Sudbø 2006 Kurjak 2006 Medisin 2006 Finner ting ingen andre finner Finner det alle venter på Finner ting andre har funnet Finner data- baser ingen har hørt om Finner ting ingen vil snakke om MediaEtikere - anonyme forskere Sinte forskere Journalist forsker Taktfulle forskere - Tidsskrift ? Uredelighet Varsling Fristelser Medforfatterskap Gråsoner Innfallsport til tema som:

9 Dårlig vitenskap, feil, uredelighet, svindel Uriktige observasjoner Spinkelt datagrunnlag Analyse feil Feilaktig presentasjon av data Manipulering med data Plagiat Forfalskning Fabrikkering av data Ukyndighet Svindler

10 Innhold for et kort obligatorisk kurs? Introduksjon til institusjonens etablerte normsystem –A) Lover og avtaler b) Moralske dilemma og gråsoner c) Forskning og samfunn –Nettportal som ressurs. Samtidig oversikt over personer, nettverk, kurs og arrangement ved NTNU Uredelighet Beslutning under usikkerhet