Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Barn og unges rett til deltakelse
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
10Velstand og velferd.
Nettdebatten – en ny arena for lokalpolitisk deltakelse? Marte Winsvold Norsk institutt for by- og regionforskning.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene Møte med partiene Rita Kumar, utvalgsleder
13 En verden uten grenser.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
VALGFORUM Valgforum er et medlemsforum for valgadministrasjonen i alle norske kommuner og fylkeskommuner. Valgforum skal bidra til utvikling av valg i.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
POLITIKK.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Politiske partier og valg
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Mellom frihet og forpliktelse Har idrettsforbundet potensiale til å møte individbaserte mosjonsbehov blant kvinner og menn? Kari Steen-Johnsen Norges Idrettshøgskole.
Strategi- og aktivitetsplan
Politisk påvirkning.
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Bibliotek på dagsorden! Om å bli hørt i kommunale prosesser Ruth Ørnholt Bodø, 5.otober 2011.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Direkte kontakt og lobbyvirksomhet Vi skiller gjerne mellom to former for uformell kontakt mellom politikerne og ulike pressgrupper: Direkte kontakt og.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Gode tider i USA, verre i Europa
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Bergen Studentsamfunn LIKESTILLING FOR MENN? Trenger vi likestilling for menn, og i så fall, hvorfor det? Guttorm Grundt; MannsForum.
Valgadferd Alder: SV og RV overrep. blant unge Kjønn: kvinner til venstre – menn høyre Bosted: SP i distr. – Høyre i sentr. Yrke: offentlig ansatte til.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Den politiske styringskjeden
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Et offentlig rom for lokaldemokratiet
Unge folkevalgte Om rekruttering og frafall blant unge folkevalgte i norsk lokalpolitikk Ved forskere: Frode Berglund og Marte Winsvold NIBR 2005.
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Kommunen og Fylkeskommunen
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Den internasjonale arenaen
Grue - Kommunesammenslåing.
Et svært spennende valg
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Innbyggerundersøkelse 2018
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Hvem stemmer på hvilke partier?
Engasjement og frivillig arbeid
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Utskrift av presentasjonen:

Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet med noen tiår tilbake. Særlig har oppslutningen ved lokalvalgene blitt svært lav. Stadig færre er medlemmer i politiske partier. Bare 5 prosent har deltatt i arbeidet i et politisk parti det siste året. Partiene sliter med å få folk til å ta på seg politiske verv. Valgkanalen og demokratiet er avhengige av at mange nok velger å gå inn i partiene som politikere på heltid eller deltid. Ungdom engasjerer seg svært sjelden i partipolitisk arbeid. Selv om mange fortsatt er medlemmer i organisasjoner, er det få, rundt 20 prosent, som er med i organisasjoner som vi forbinder med politisk påvirkning. De fleste av dem er passive medlemmer.

Politisk deltakelse Generelt er det små forskjeller mellom kjønnene når det gjelder politisk deltakelse. Politisk deltakelse øker med alderen og er generelt høyest i aldersgruppen 45–54. Men unge benytter seg oftere enn middelaldrende av direkte aksjoner Jo høyere utdanningen er, jo større er deltakelsen, uansett form. Personer i høye stillinger, mellomledere og toppledere, bruker politisk påvirkning oftere enn andre grupper. Mange av dem er organisasjonsmedlemmer og tar direkte kontakt for å påvirke. Også blant selvstendignæringsdrivende tar mange direkte kontakt med det politiske systemet. Det er klare forskjeller knyttet til inntekt. Mens de med høy inntekt oftere bruker stemmeretten, tar direkte kontakt, deltar i aksjonsgrupper og har et politisk styrt forbruk, deltar de med lav inntekt hyppigere i demonstrasjoner og pengeinnsamlinger. Store deler av innvandrerbefolkningen deltar ikke i det norske politiske systemet.

Hvorfor noen ikke deltar De som ikke deltar i politikken, er ingen ensartet gruppe: Enkelte mangler interesse for politisk deltakelse. Andre er så fornøyde med det politiske systemet og samfunnsutviklingen at de ikke ser noen hensikt i å engasjere seg. Til slutt har vi dem som gjerne skulle ha engasjert seg, men som opplever at de ikke når fram i det politiske systemet: Påvirkningsformene valg, organisasjoner, medier, aksjoner og kampanjer er i utgangspunktet åpne for alle. Likevel oppfattes disse politiske kanalene trolig som lukkede for store deler av befolkningen.

De som ikke når fram Mange deltar ikke i offentlig politikk, trolig fordi de mangler ressurser. Bare de med høy inntekt, posisjon har svært stor tro på egen mulighet til å påvirke. Politiske ressurser er egenskaper eller kjennetegn som gjør det lettere person å nå fram med sine ønsker i det politiske systemet. Noen slike ressurser er språklige evner, selvtillit, kunnskap, god økonomi, tid, i viktige organisasjoner, kontaktnett og adgang til mediene. En av tre innbyggere mener politikken ofte er for innviklet for vanlige folk, viser Makt- og demokratiutredningen. Språk kan dermed medvirke til å ekskludere hele befolkningsgrupper fra politikken.

Tillit til politikere og system Tilliten og lojaliteten til partiene er lav. Befolkningen stiller klare krav til at staten oppfyller forpliktelsene sine. Politikerne har gitt rause løfter gjennom flere tiår med valgkamper og debatter i mediene. Velferdsstaten har etablert lovfestede sosiale og økonomiske rettigheter for alle – gjennom hele livet. Det fører til forventninger om at det offentlige skal fortsette å ta på seg stadig mer ansvar for den enkelte innbygger. Forbrukerrollen er en stadig større del av befolkningens dagligliv – et resultat av økt materialisme og kjøpekraft. Det er en generell tendens til større egoisme og mer vekt på egen nytelse, delvis som en følge av tendenser innenfor moter, markedsføring og underholdning. Mediene formidler hvordan den enkelte kvinne og mann rammes av velferdsstatens svakheter og politikernes løftebrudd.

Betingelser for politisk deltakelse Påvirkningskanalene må være åpne og tilgjengelige for alle. Elitestyre er ikke forenlig med demokrati og medborgerskap. Samfunnets øverste sjikt og toppledelsen i partier, organisasjoner, bedrifter og medier må ikke få lukke seg inne og stadig få gjennomslag for sine særinteresser. Vanlige folk bør kunne føle at det finnes et spekter av effektive politiske påvirkningskanaler de kan bruke til å framføre sine interesser og verdier. Fordelingen av politiske ressurser bør være så jevn som mulig. Dersom slike ressurser er svært skjevt fordelt, kan det få uheldige følger for demokratiet. Spesielt uheldig blir det om avmakt og mangel på politiske ressurser faller sammen med mangel på økonomiske ressurser, utdanning osv. hos store grupper. Da blir det både et økonomisk og et politisk klasseskille som kan skape store spenninger i samfunnet. En spesiell utfordring oppstår når religiøse og kulturelle minoriteter ikke har samme politiske ressurser som resten av befolkningen.