Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Retorikk og tekstanalyse
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Presentasjonsteknikk
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
Retorikk og tekstanalyse
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Hvordan skrive en god utredning?
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
RETORIKK Muntlig og skriftlig.
Resonnerende tekst.
Grunnleggende pedagogikk,
Å skrive akademisk Formelle krav.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Introduksjonsforelesning
A2 13. oktober Marit Skarbø Solem
Hvordan kan vi forberede elevene best mulig på skriftlig eksamen?
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
LUT 21. og 22. oktober Marit Skarbø Solem
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Skrive for å lære Berit Bratholm Pedagogikk årsstudium.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
RETORIKK.
Artikkel.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Retorikk.
Presentere en teknisk rapport
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Kapittel 11 Retorikk Læreplanen seier at du skal kunne
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Kapittel 14: Tale og lytte
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Munnleg kommunikasjon
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Oppdrag i historie - Muntlig
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock

5 faser  Å finne – inventio  Å ordne – disposition  Å formulere – elocutio  Å huske – memoria  Å framføre – actio

1. Å finne – inventio  Utforske temaet  Finn ut hva du allerede kan  Kartlegg talens eller presentasjonens kairos  Gjør grundig research  Finn kilder og sitater du kan bruke

2. Å ordne – dispositio  Ordne stoffet du fant i første fase i tre deler:  Innledning  Hoveddel  Avslutning  Lag en disposisjon, en plan for teksten Tove Nilsen

2. Å ordne – dispositio  Innledningen  Ønske velkommen  Antyde temaet/problemstillingen  Fange publikums interesse  Bygge opp din etos  Gi en kort framstilling av bakgrunnen/konteksten

2. Å ordne – dispositio  Hoveddelen  Argumenter for/mot  Oversiktlig struktur i avsnitt  argument/påstand  utdyping/eksempler  oppsummering  Underbygge argumenter  åpen eller skjult argumentasjon?  holdbarhet, relevans, styrke

2. Å ordne – dispositio  Avslutning/konklusjon - conclusio  Kort oppsummering av innledning og hoveddel  Understreking av hovedpunktene  Ikke nye argumenter  Patos-appell?  Besvare problemstillingen/egen vurdering

3. Å formulere – elocutio  Den språklige utformingen  Retoriske idealer:  hensiktsmessighet (aptum: det som passer seg)  korrekthet (stilnivå, formelle krav)  klarhet (presisjon)  språklig utsmykning (estetikk, virkemidler)

4. Å huske – memoria  Kjenn talen/presentasjonen din godt!  Påvirker din etos  trygg  tilpasningsdyktig  tar hensyn til publikum  øyekontakt  Lær utenat, bruk notatkort

5. Å framføre – actio  Gode forberedelser er avgjørende  Kjenn kairos  lyd/lys/hjelpemidler  publikum  Bruk virkemidler – og øv først!  kroppsspråk  ansiktsuttrykk/mimikk  stemmeføring  tempo/pauser  unngå pauselyder (ehh, emm)  klær

5 faser – husker du dem?  Skriv ned og sammenlign!

5 faser – fasit 1. Å finne – inventio 2. Å ordne – disposition 3. Å formulere – elocutio 4. Å huske – memoria 5. Å framføre – actio