-Ein tydeleg medspelar Vurdering Samling for fagnettverksleiara 28. april 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
EKSAMEN VGS.
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
OPPSUMMERING EKSAMEN 2013 EKSAMEN VÅREN 2014.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
PAS/PGS ved lokalgitt eksamen
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russtid
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
EKSAMEN 2008 Beredskap Beredskap – sikkerhet – stabilitet Tilrettelegging sentralt – (BBS) Kontroll og kvalitetssikring av eksamensdata – (skolen) Sikkerhet.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Ole Henry Halleraker Rektor
EKSAMEN VÅREN 2015.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Møte om eksamen 2008 Innhold PAS og Extens Lokalt gitt eksamen, instruks Lunsj.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 TAN= 1 eksamen VG2 BUA/HES= 1 tverrfaglig eksamen + kan trekkes ut til en eksamen.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 6.september 2016 Rustå for livet 1.
DigiEx – digital eksamen på BI Presentasjon Nasjonalt erfaringsseminar: digital eksamen 9. september 2015 Marianne Schei Direktør Digital studentforvaltning,
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 1.september 2015 Rustå for livet 1.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Sagt om utdanning….
EKSAMENSINFORMASJON VG1 2017
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Karin Helle og Gro Beate Vige
Digital arbeidsflyt for vurdering
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Eksamensinformasjon Vg3 4. april 2017
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Eksamensinformasjon Høst 2017
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
Eksamensinformasjon Vår 2018
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

-Ein tydeleg medspelar Vurdering Samling for fagnettverksleiara 28. april 2016

Vurdering Underveisvurdering – Fire prinsipper – kjent for lærerne – Tilbakemeldinger som fremmer læring – neste steg Sluttvurdering – Standpunktkarakterer – Eksamen

-Ein tydeleg medspelar Nytt eksamensadministrasjonssystem Samling for fagnettverksleiara 28. april 2016

Nytt administrasjonssystem for eksamen (PAS)

Skal være….. -et nasjonalt og helhetlig systemet som skolene skal bruke til å -melde på kandidater -oppnevne sensorer -behandle klager -gjøre andre oppgaver som før ble gjort i PAS

Trinnvis utvikling H15 Minimumsversjon Sentralt gitt eksamen med sentral sensur Sentralgitt eksamen med lokal sensur NUS (ny, utsatt og særskilt eksamen) V16 Minimumsversjon lokalgitt Klagebehandling av sentralt gitt eksamen hausten 2015, skal foregå i nytt system fra Påmelding og adm. lokalgitt eksamen i nytt system (privatisteksamen) For våren 2016 har Møre og Romsdal valgt å kun bruke delen av systemet som ivaretar LOKALGITT EKSAMEN FOR PRIVATISTER, ikke den delen av systemet som omhandler LOKALGITT EKSAMEN FOR ELEVER. Ved neste periode vil vi også administrere lokalt gitt eksamen for elever gjennom systemet

H16 Mer funksjonalitet eksamen Påmelding og adm. lokalgitt eksamen i nytt system (privatist og eleveksamen) V17 Nytt helhetlig system for prøver og eksamen Nasjonale prøver og kartleggingsprøver inn i lokal løsning fra

Formål med nytt system Bedre kvalitet og brukervennlighet – imøtekomme fremtidige behov -f.eks. bedre sameksistens med andre systemer

Bedre sikkerhet - du logger deg inn enten med elektronisk ID eller via Feide

Økt effektivitet – Fjerne tidstyver fra blant annet sensorer som i løpet av en våreksamen skal rette og sette karakterer på besvarelser. Kostnadsbesparende -mindre utgifter til postgang -lavere kopieringsutgifter (miljøgevinst) Fremme bedre samarbeid på tvers av fylkene

For våren 2016 har Møre og Romsdal valgt å kun bruke delen av systemet som kun ivaretar LOKALGITT EKSAMEN FOR PRIVATISTER, ikke den delen av systemet som omhandler LOKALGITT EKSAMEN FOR ELEVER. Ved neste periode vil vi også åpne for å administrere lokalt gitt eksamen for elever gjennom systemet

Før eksamen Alle fylkene tildeles egne fagområder/fagkoder som de har ansvar for mtp. å skaffe sensorer og lage eksamensoppgaver. Dette er basert på erfaringstall og tidligere ansvarsforhold. Alle fylkene bes om å legge inn fagpersoner/sensorer i systemet (ressursbank) uavhengig om fylket har ansvar for koden eller ikke. – Ansvarsfylke kan «plukke» sensorer uavhengig av tilhørighet (fylke) Fylkeskommunen oppnevner sensorer og oppgavelagere. – Sensorene tildeles eget brukerområde i systemet der alt administreres. Antall besvarelser å sensurere blir automatisk fordelt på hver sensor i løsningen ved oppnevning. Oppgavene produseres i begge målformer, kvalitetssikres og lastes opp i systemet slik at de enkelte fylkene selv kan laste de ned og skrive de ut lokalt.

Etter eksamen Besvarelsene fra de ulike skolene leveres via eksamensadministrasjonssystemet. Sensor 1 og sensor 2 henter ut «sine» besvarelser fra «sin side». De to sensorene får tilgang til besvarelsene samtidig. Sensor 1 og sensor 2 setter karakter i systemet uavhengig av hverandre. Når dette er gjort, blir den enkelte karakter kjent for begge. Endelig karakter settes etter dialog mellom sensor 1 og 2 (telefon, e- post, møte). Endelig karakter føres rett inn i systemet av sensor 2. Dersom sensorene ikke blir enige om endelig karakter, er det ekstern sensor (sensor 2) som avgjør, jfr. § 3-30, 6. ledd.

Mer info om det nye eksamensadministrasjonssystemet finner dere inne på med-nytt-administrasjonssystem/ med-nytt-administrasjonssystem/ Mer informasjon om skriftlig eksamen med lokal sensur finner dere på