Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden 2009 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Overskudd i kommunene Sammendrag av prosjekt utført for KS.
Advertisements

1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
KomRev Trøndelag IKS Diverse regnskapspørsmål Temadager Desember 2013.
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Regulering av løpende pensjoner i Siemens AS
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Endring av valutakurs i PA og rebudsjettering av EU prosjekt
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
Levanger kommune Rådmannen Regnskap 2008 – Ola Stene Regnskapsresultat 2008 Selv om regnskapsresultatet ble bedre enn budsjettert, er det svakere enn året.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Regnskap 2002 Noen hovedtall fra årsrapporten. Kort sammendrag ble betegnet som det vanskeligste budsjettåret etter kommunesammenslåingen Ny.
Premieavviket ! – en bombe i balansen?. Noen politikere har skjønt at….
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
3 Jeg og mitt.
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
Driftsrapport HNT 2007 Foreløpig status pr. 26. januar 2008.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
© Byrådsavdeling for finans, kultur og næring Økonomisk prognose pr. februar 2004 Byråd for finans, kultur og næring Henning Warloe.
Tap og gevinst ved overgang fra én pensjonsordning til en annen
Ringerike kommune Regnskap Resultat 2009 Regnskapsmessig driftsunderskudd på 25,7 mill kr. Akkumulert driftsunderskudd for
Kapittel 12 – Noen begreper
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Press mot offentlig tjenestepensjon – hva nå? Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 8/9 – 2014 Stein Stugu.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Regnskap.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Kapittel 11 Snart voksen – personlig økonomi og forbrukeretikk
Levanger kommune Regnskap 2004 Foreløpig presentasjon Kommunestyret
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
LUT2, høst 2008 Høgskolen i Vestfold
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
Pensjonsberegning og pensjoneringsvalg. Pensjoneringsvalg Hvem kan gi råd om pensjoneringsvalg? Når kan du gå av? Når lønner det seg å gå av med pensjon?
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Inntektsforskjeller I 2004 tjente de 5000 rikeste personene i Norge gjennomsnittlig nesten 40 ganger så mye som gjennomsnittet for hele befolkningen.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Vi lever lenger…… Hva betyr det for pensjonsordningene?
Rådmann – Økonomiske rammebetingelser.
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Demografikostnader Skaun kommune ( )
ALM for en pensjonskasse
Driftsbudsjett og regnskap
Østfoldstatus kommuneproposisjonsmøte Rakkestad 15. mai 2017
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Demografikostnader Luster kommune ( )
Rådmannens budsjettfremlegg
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Økonomirapport til fakultetsstyremøte
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Budsjett og økonomiplan
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Kostnadsutvikling fosterhjem
Rentabilitetsanalyser
Lav rente – en gjeldsfelle
Innskuddsovergang 1. juli 2008 Kompensasjonsordningen for de som hadde ytelsespensjon i Aker Solutions.
Hvilke pensjonister kan være medlemmer i pensjonskassen?
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Årsberetning 2018 OG REGNSKAPSRAPPORT 1/2019
Utskrift av presentasjonen:

Pensjon

Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden – 21,2% 2010 – 18,2% 2011 – 17,0%

Pensjon Pensjonspremien skal dekke: Arbeidsgivers andel til pensjon for ansatte i arbeid AFP 62 – 64 år AFP 65 – 67 år Alders- og uførepensjoner Administrasjonskostnader

Pensjonskostnad Kommunenes pensjonskostnad er det som ved årets slutt føres i regnskapet, og dermed påvirker regnskapsresultatet Pensjonskostnaden beregnes, og fastsettes av sentrale myndigheter Differansen mellom pensjonspremien og pensjonskostnaden = Premieavvik Premieavvik er ikke en inntekt, men kan sammenlignes med penger kommunen ”låner” av seg selv Premieavvik må ”tilbakebetales” med like store ”avdrag” hvert år i 15 år

Pensjonskostnad Pensjonspremien er i perioden 2009 til 2011 redusert med 3,7 mill Premieavviket har derimot utviklet seg negativt med 10,2 mill fra 2009 til 2011 sett i forhold til budsjett Amortifisert premieavvik har samme utvikling med 2,7 mill i negativ retning Netto virkning av elementene er negativ for regnskapsresultatet, til tross for positiv utvikling av pensjonspremien

Pensjonskostnad 2009 og 2010 Etter siste beregninger fra Storebrand ser det ut til at premieavviket i 2009 ble minst 8 mill for høyt, og må sannsynligvis korrigeres i 2010 Beregningene viser også at budsjettert premieavvik for 2010 også er 4,6 mill for høyt Årsaken er at ikke alle overføringer og opplysninger fra KLP var overført til Storebrand på tidspunktet hvor regnskapet for 2009 ble avsluttet, og prognosen for 2010 ble laget

Oppsummering 2009, 2010 og 2011 Overskuddet for 2009 ble ca 8 mill for stort 8 mill i feilberegning for 2009 må sannsynligvis korrigeres i Dette er ikke budsjettert, og vil ha negativ virkning på regnskapsresultatet Samme feil gir i tillegg negativ virkning i forhold til budsjett for 2010 med 4,6 mill Totalt negativt utslag på resultatet for 2010 ser ut til å bli 12,6 mill 8 mill i korrigering i 2010 vil gi 533’ mindre i amortifisert premieavvik i 2011, og i årene framover

Hva kan vi påvirke? I og med at beslutningene knyttet til pensjon fattes av andre enn kommunens egne organer er det begrenset hvor mye det er mulig å påvirke kostnadene Det området det er mulig og gjøre noe med er antall personer som velger å gå av med pensjon før fylte 67 år AFP-pensjon fra 62 til 64 år er det området hvor kommunen kan styre utgiftene direkte Kongsvinger kommune betaler selv 70% av det en AFP- pensjonist tjente da vedkommende var i jobb Dersom 50 % av potensielle 62 – 64 åringene går av pensjon i 2016 vil Kongsvinger kommunes kostnad for denne gruppa være ca 10 mill

Prognose fra Storebrand