Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

Konsekvensutredninger i ny plan- og bygningslov
Tysfjord – Hellemosaken: Filip Mikkelsen
Kristin Aamodt Støylen, DK Søre Sunnmøre
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Reduksjon av hjorteviltpåkjørsler på vei og bane Tom André Edvardsen Mo i Rana, tirsdag 10. desember Foto: Bjørn Erik Olsen.
8 Det politiske systemet i Norge
KONSEKVENSUTREDNINGER AV NYE BYGGEOMRÅDER I SJØ
BEHANDLING AV BYGGESØKNADER I MARKA
Samordning av statlige innsigelser i Aust-Agder
Forsøksordning med snøscooterløyper Gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven.
Planstrategiverksted 25. januar 2012, Lillehammer
FYLKESMANNEN I HEDMARK
Naturvernets utvikling
Kommunal plan for idrett og fysisk aktivitet Se veileder V-0798 under Publikasjoner på
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Nils Marstein Riksantikvarens rolle i byggesaker.
Line Bårdseng rådgiver
§ 11-8 Hensynssoner Vise hensyn og restriksjoner for bruk av arealer
Planbestemmelser.
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Fremmede arter i norsk natur – forskrift og handlingsplan
Aktørenes roller i planprosessene
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Forskriften har regler om
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Reguleringsplan - planprosess
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
Overordnet plan Krav til konsekvensutredninger Svein Einar Stuen Seniorrådgiver - miljøvernavdelinga.
Naturmangfoldloven 1Interessekonflikter i skog Naturmangfoldloven.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Grunnlag for gode detaljreguleringsplaner Hva forventes av kunnskapsgrunnlaget.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Fylkesdelplan for vindkraft i Nordland Navn: Nina Rieck Bjørbekk & Lindheim AS Februar 2009.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
Organisering av arbeidet Planutvalg og styringsgruppe Fylkesrådet Prosjektgruppe Fylkesmannen i Nordland, KS, NHO Reiseliv, Norges vassdrags- og energidirektorat.
Helsehensyn i planlegging - Orientering om ny veileder Anne Sofie Lauritsen Rådgiver.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Forholdet til KULTURMINNER OG KULTURMILJØER i ny PBL (Plandelen) v/ Lars Ole Klavestad rådgiver/landskapsarkitekt Fylkeskonservatoren i Østfold.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Hvordan planlegge i kystsonen? Marianne Siiri, Nordland fylkeskommune
Hva betyr helhetlig vannforvaltning for lokal forvaltning og saksbehandling? Rådgiver, Lars Ekker Nordland fylkeskommune/ vannregionmyndigheten i Nordland.
Kunnskapsgrunnlaget i Regionalplan for sjøareal havbruk
Dispensasjonspraksis i Tromsø kommune
Kommunal beredskap Harald Sørby.
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
Områderegulering for Øvre Sem
Massehåndtering og kulturminner
Norges vassdrags- og energidirektorat
Fylkesmannen i Buskerud
Nasjonal ramme for vindkraft
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015

Saksgang akvakultursøknader

Forskrift om konsekvensutredninger Gammel forskrift: Klare oppfangskriterier –Større akvakulturanlegg (>3600 tonn MTB) og settefiskanlegg over 5 mill settefisk skulle KU-vurderes Tiltaket/søknaden ble KU-vurdert før søknaden ble tatt inn til behandling Fylkeskommunen KU-myndighet Kommunen høringspart sammen med Mattilsynet, Fylkesmannen, Kystverket, Sametinget, NTNU/Tromsø museum, Kulturminner i Nordland – fylkeskommunen Ingen søknader om lokalitetsklarering har blitt konsekvensutredet i Nordland –èn i Sør-Trøndelag og én i Troms…

Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover Ny forskrift ikrafttredelse : Akvakultur er listet opp i Vedlegg II Tiltak som skal behandles etter §3 §3. Behandling av vedlegg II-tiltak og krav til supplerende utredninger

Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover Fylkeskommunen er ansvarlig myndighet for vurdering etter forskriften for tiltak av typen akvakultur. Endringer i praksis: «Alle» akvakultursøknader skal vurderes etter forskriften –Størrelseskriteriet er borte Søker ikke lenger pliktig å gjøre en egen KU-vurdering Vurderingen etter forskriften skjer som en del av den ordinære søknadsbehandlingen Kommunen gis anledning til å uttalelse seg i henhold til forskriften når søknaden sendes til offentlig utlysning og kommunal behandling

VEDLEGG III. Vurdering av om et vedlegg II- tiltak kan få vesentlige virkninger a)Områder som er vernet, midlertidig vernet eller foreslått vernet etter naturmangfoldloven kap. V eller etter markaloven § 11 b)Kulturminner eller kulturmiljø som er fredet, midlertidig fredet eller foreslått fredet etter kulturminneloven eller vernet etter PBL, eller hvor det finnes eller er stor sannsynlighet for å finne automatisk fredete kulturminner som inngår i et kulturmiljø med stor tidsdybde c)Laksebestander i områder som er omfattet av ordningen nasjonale laksevassdrag og nasjonale laksefjorder NY! d)En forekomst av et utvalg eller truet naturtype, verdifull naturtype av verdi A eller B, truet eller prioritert art, eller mot økologisk funksjonsområde for en prioritert art e)Naturområder som er særlig viktige for utøvelse av friluftsliv f)Særlig verdifulle landskap, store sammenhengende naturområder med urørt preg eller vernede vassdrag g)Utøvelsen av samiske utmarksnæringer, eller er lokalisert i reindriftens særverdiområder eller minimumsbeiter og vil komme i konflikt med reindriftsinteresser h)Større omdisponering av landbruks-, natur- og friluftslivsområder eller områder som er regulert til landbruk og som er av stor betydning for landbruksvirksomhet i)Vesentlig økt belastning av luftforurensning, støy eller lukt, eller vesentlig forurensning til vann, grunn eller sedimenter eller vesentlig stråling j)Vesentlig utslipp av utslipp av klimagasser k)Risiko for alvorlige ulykker, ras, skred eller flom l)Konsekvenser for befolkningens helse eller helsens fordeling i befolkningen m)Vesentlig påvirkning av miljømessig sårbarhet, naturens tålegrense eller områder der fastsatte grenseverdier er overskredet n)Omfattende bruk eller båndlegging av naturressurser eller medføre store mengder avfall o)Vesentlige virkninger i en annen stat

VEDLEGG III. Vurdering av om et vedlegg II- tiltak kan få vesentlige virkninger Ved vurdering av om et tiltak kan få vesentlige virkninger skal det ses hen til: –tiltakets størrelse, –plassering eller egenskaper, –samvirke med andre gjennomførte og planlagte tiltak, og –virkningenes omfang, kompleksitet, frekvens, varighet og reversibilitet. Ved fylkeskommunens sluttbehandling av søknad vil det komme fram i vedtaket hvorvidt tiltaket er vurdert å ha vesentlige virkninger eller ikke Dersom det er reist krav om supplerende utredning som ikke er tatt til følge av fylkeskommunen, skal dette begrunnes.