1 Går menneskeliggjøring av dyrene utover dyrevelferden? Ane Møller Gabrielsen Stipendiat Institutt for tverrfaglige kulturstudier NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mentale rom en liten innføring i teorien
Advertisements

Intern presentasjon for medlemmer
5 Kultur.
DIKT virkemidler.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Gruppepsykologi.
Oljeberedskap, ikke bare snakk om teknologi, men også kunnskap Anders Jelmert og Erik Olsen.
Oss & Dem ???.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk relasjonskompetanse
Etikk og brukermedvirkning
dekke opp innenfor egen 16-meter
My Samien Sijte Tore Sætre Arbeidskrav ved HiOA, ZARK 1, 2012 vår.
Identifisering og bruk av indikatorer
……………………………………………………………………… ………………….. Hvorfor starte opp Røde Kors RØFF? Røde Kors RØFF er førstog fremst til for ungdommene! Få minneverdige år, og lære.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Kroppen som Gud har villet
Stjernemennesker på Jorden
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Stavrianos: Innledningskapitlet All makrohistorie er selvbiografi Erfaringens betydning Tekstens nøkkelårstall: 1913 og 1989.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
FILMKUNNSKAP DRAMATISK STRUKTUR. KLASSISK FILM Forsiktig med filmatiske virkemidler Forsiktig med filmatiske virkemidler Handlingen skjer i en bestemt.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
1 NTNU Skole- og læringsforskning Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Hinduisme En introduksjon. Hva skal du lære? forklare hva tempelet betyr for norske hinduer fortelle om hinduenes templer og hellige steder fortelle om.
Avlsparagrafen i dyrevelferdsloven: Hva betyr den for avl av hund og katt? Dyrenes dag 4. oktober 2013 Torunn Knævelsrud Mattilsynet Alle bilder fra Mattilsynet.
Del 1: Selvinnsikt. Kurs i tre deler: 1)Selvinnsikt Bli mer bevisst dine egenskaper, interesser og verdier. 2) Personlig økonomi Lær om hvordan ulike.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Valpekurs oslo. Det er en enorm forskjell i hele opplæringsprosessen mellom å trene en voksen hund og et barn hund dvs. valp. De valpekurs av noen opplæring.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Gener og evolusjon. Mange egenskaper skyldes arv Mange egenskaper er arvelig bestemt, som blodtype, fingeravtrykk, øye- og hårfarge Andre egenskaper som.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
-en stor familie av nasjonale kirker
Mars på Pytten Tiden som gikk: Tidlig sett: Tiden som kommer:
Provided By: hundetrening skole Provided By:
Gruppepsykologi.
Hvordan oppstår grupper?
Lovise Angen Krogstad, Utdanningsseminar, Hjelpekilde nov 2016
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom
Økt 2 Analyser ei lampe.
Hvordan kan humaniora redde verden?
Mulig.
Migrasjonshelse, rådslag 2
Historiske minnesmerker Bilde inn To ulike eksempler fra
… når vi trenger litt perspektiv for å samle trådene?
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
EiT Landsby.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Kapittel 11 Grupper og team
Kreativitet.
ved rådgivning og annen kundebehandling
Månedsbrev for januar og februar
Utskrift av presentasjonen:

1 Går menneskeliggjøring av dyrene utover dyrevelferden? Ane Møller Gabrielsen Stipendiat Institutt for tverrfaglige kulturstudier NTNU.

2 Et forsøk på struktur: 1.Hva er antropomorfisme? 2.Ulike former for antropomorfisme 3.Hva er en hund? 4.Antropomorfisme en trussel mot dyrevelferden?

3 Wikipedia: Antropomorfisme (fra gresk ἄ νθρωπος (ánthrōpos) «menneske» og μορφή (morphē) «skikkelse» eller «form») er å tillegge det som ikke er menneskelig, menneskelige egenskaper. Dette gjelder særlig det guddommelige og naturen, men kan også gjelde beskrivelser av døde gjenstander. Krefter i tilværelsen kan således framstilles som menneskelige vesener, altså bli personifisert, eller dyr kan få menneskelige trekk.

4 Antropomorfisme i (populær)kulturen LassieJack LondonB-gjengenTinkerbell

5 Babygjøring?

6 … eller tingliggjøring?

7 ”Status dogs”

8 Ofte brukte eksempler på menneskeliggjøring av hunder: Menneskelige navn Klær Feiring av bursdager Snakker til hunden som om den var et menneske Etc.

9 Naturlig for en hund? Hjemmet 29/2013: ”Når det gjelder å lære opp valpen, er det først og fremst viktig at den skjønner hvem som er sjefen. Det er viktig å lære den at den er nederst på rangstigen, under alle familiemedlemmene.”

10 Hva er en hund? Hunden er et sosialt dyr Hunden har utviklet seg sammen med mennesket Hunder kan ikke overleve uten mennesker Hundens ”naturlige” plass er blant mennesker? Hundens ”naturlige” atferd innebærer samhandling med mennesker? Hundens ”naturlige” behov innebærer behov for relasjoner med mennesker?

11 Dag O. Hessen, Morgenbladet : ”Med våre fornuftsevner og sosiale egenskaper er vi det potensielt mest empatiske vesen på kloden. Den andre siden av saken er at selv om dyr mangler normativ moral eller evnen til avansert abstrakt tenkning, så har de et følelsesspekter som ligger tettere opp til vårt eget enn vi har ant, de har dermed gleder og sorger som minner mye om våre egne. Dette må få konsekvenser for vårt forhold til andre arter.”

12 Går menneskeliggjøring av dyra utover dyrevelferden? Tja? Ingen fasitsvar. Antroposentrisme større trussel mot dyrevelferd enn antropomorfisme? Og antropomorfisme motgift? … there is only the chance for getting on together with some grace (Donna Haraway, When Species Meet)

13 Lovechild (Erik Tidemann. Foto: Anders Valde )