1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Arbeid med loggskriving Utarbeidet for EiT av Professor Are Holen NTNU - Det medisinske fakultet Institutt for nevromedisin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BLOGG (web-logg). blogg Ritas blogg •Nettside som oppdateres jevnlig •Bloggpostene er organisert i omvendt kronologisk rekkefølge. •Hver bloggpost har.
Advertisements

Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
NESOs Formannskole klasse / 2014
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Det gode Det rette Det rettferdige
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Avdeling for sosionomutdanning
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Eksperter i team våren 2013 Landsbynr. ? (BI 2099) Klimakvoter – fremtid eller avlat ? Kyotoavtalen av 1997 forplikter 32 industriland å ha 5% lavere utslipp.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan skrive personlig logg?
1 Forberedelsene til Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Are Holen og Bjørn Sortland.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
USEtool – Trinn 4 – Workshop – støtteverktøy 4aSINTEF / NTNU Workshop - Hva fant vi? - Hvordan skal vi forstå funnene? - Hva betyr dette i forhold til.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
NY VRI Nina og Ingvild.
Hvordan skrive egne dilemma
Synspunkter fra en PhD student
Verktøy for å kartlegge holdninger
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Observasjon og kartlegging av barns språk
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
EiT Landsby nr. 39.
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Norges Musikkhøgskole
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Arbeid med loggskriving Utarbeidet for EiT av Professor Are Holen NTNU - Det medisinske fakultet Institutt for nevromedisin

2 EiT 2006/2007 Eksperter i team Erfaringer fra gruppe Gruppeerfaringer er ofte flyktige, vage, lett å glemme Økt innsikt i egen og andres fungering i grupper forutsetter arbeid med gruppeerfaringer Metode: skrive logg, selvrefleksjon, feedback, drøftelse 1.personlig logg 2.felles gruppelogg Innføring av loggskriving i fjor bedret prosessutbytte Bør regnes som obligatorisk fra i år

3 EiT 2006/2007 Eksperter i team Loggskriving – refleksjon - gjennomgåelse /1 1.Personlig logg – skrives hver dag i EiT; ingen andre har krav på å se den Skrives før arbeid med gruppelogg Kan danne utgangspunkt for gruppelogg 2. Gruppelogg – utformes hver gang på slutten av dagen; skal ikke bare være referat Gruppelogg er grunnlag for Prosessrapporten

4 EiT 2006/2007 Eksperter i team Sentrale momenter for begge typer logg Hva var positive erfaringer: lærerikt, nyttig, stimulerende Hva var negative erfaringer: hva var lite konstruktivt, uønsket, uakseptabelt, hva reagerte du på Hvilke lærdommer for fremtiden kan trekkes av dine positive og negative erfaringer Refleksjon = opparbeide meta-kognitivt perspektiv som kan gi grunnlag for forandring Notér også hvilke avtaler som ble inngått: med hvem om hva til når?

5 EiT 2006/2007 Eksperter i team Personlig logg nedtegning 5-10 min. nedtegning i stillhet. Du bør være så ærlig som mulig overfor seg selv; notér dine reaksjoner på personer og hendelser, egne følelser og tanker –Positive erfaringer: om gruppen, selv, andre –Negative erfaringer: om gruppen, selv, andre –Lærdommer til anvendelse fremover Notatene oppbevares under to-dagers seminaret Noen av punktene kan bringes inn i diskusjonene om gruppens felleslogg fra dagen

6 EiT 2006/2007 Eksperter i team Personlig logg - gjennomgåelse /3 Tid: 5 – 10 min. HENDELSER/ ERFARINGER - positive & negative REFLEKSJONER vurderinger, følelser, lærdommer Om gruppen - relevante hendelser Om meg selv Om andre i gruppen

7 EiT 2006/2007 Eksperter i team Bidrag til Prosessrapporten Prosessrapporten Alle gruppeloggene Mange diskusjoner om innhold i gr. logg Personlige logger

8 EiT 2006/2007 Eksperter i team Gruppens felleslogg Fellesprodukt – sammenfatning av punkter for hele gruppen Punktene diskuteres ut fra deltakernes innspill Hva fra dagen var pos., neg., hvilke lærdommer kan trekkes Avtaler om oppgaver: med hvem, om hva og når Gruppeloggen oppbevares gjennom hele EiT Alle har tilgang Fellesloggen: grunnlaget for Prosessrapporten Se retningslinjer for prosjekt- og prosessrapport m.m. s i EiT-boka og veiledning i skriving av Prosessrapport på nettsiden til EiT.