Skolen i historisk perspektiv A2 ped Eli Kari Høihilder
Baune, T: ”Den skal tidlig krøkes” (2007)Elvestad, K og Høihilder,E.K: ”Evaluering i historisk perspektiv” (1995) Latinskolens posisjon Katedralskolene Didactica Magna Kritikk mot latinskolen Lovendringer for å ”beskytte” latinskolen
Allmueskolen Luther: barnas utdanning en samfunnsoppgave Pietismens idealer og realiteter 1736 og Omgangsskolen Bøndene og skolen Tukthus og barneasyl for fattiges barn
Livet i allmueskolen Religion, lesing og sang Overhøring og konfirmasjon Ren kristendomsskole i 100 år Kontroll av lærerens dugelighet Opplysningsarbeid blant samer og kvener
Borgerskolen Lavere og høyere borgerskoler Undervisningen tilpasset barnas interesser Barnet i sentrum Den borgerlige familien Alle skal opplyses, men etter sin stand
Et mer enhetlig utdanningssystem Skolens samfunnsmessige betydning Skolen som redskap for 1) kvalifisering og 2) sortering Mer rettferdig og likverdig samfunn
Hovedtrekk ved samfunnsutviklingen Fra bondesamfunn til industrisamfunn Religiøse og nasjonale vekkelser Nasjonalismen Kristenlivet og den religiøse debatten Grundtvigianismen
Politiske maktforhold Skolepolitiske intensjoner Venstre og skolepolitikken Arbeiderpartiet og skolepolitikken Enhetsskolen Fornorskningspolitikken
Fra allmueskole til fellesskole Ett folk –èn skole Variasjon fra kommune til kommune Fattigskolen Folkeskoleloven av 1889 Folkeskolelovene av 1936
Fra puggeskole til arbeidsskole Reformpedagogiske impulser Psykologiske teorier om barnets natur og utvikling sentralt i pedagogikken ”Arbeidsmåten er pensum” (Normalplanen 1939)
Å være elev i allmue- og folkeskolen Korporlig straff Forskjellbehandling Moraliserende Barnearbeid Fravær Fattigdom