1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
1 Heving av NTNU-ansattes undervisning- og veilederkompetanse. En kort oppdatering. Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Skolevandring.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
1 Berit Kjeldstad Prorektor utdanning og læringskvalitet ”From Brick to Click University” Hvor står utdanning ? Utfordringer Muligheter.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Implementering av Blackboard på HF
Senter for læring og utdanning
Utdanningskomiteen 19. mai
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Gjennomføring av tilsynet
Overordnet strategi SV-fakultetet
IKT for læring Mattias Øhra.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
NTNUs ledelsesprogram 2017 – 2021
Innovasjon i lokalarbeidet
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Utskrift av presentasjonen:

1 ”NTNU - en trendleder?”

2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk av digitale læringsressurser.

3 Er vi trendleder på IKT og læring? Vi må spørre studenter og lærere om deres mening Hva kjennetegner en trendleder? Hvordan kan IT-ansatte bidra til at vi ligger i forkant?

4 Vi ser nærmere på bruk av… …(åpne) digitale læringsressurser …nye undervisningsmetoder som benytter IKT … læringsstøttesystemet it’s learning

5 Bruk av (åpne) digitale læringsressurser

6 Bruk av digitale læringsressurser i emnet SOS1000 i Statistikk. Faget hadde ca 150 studenter som fikk videoforelesninger i tillegg til at de samme forelesningen ble holdt som normale forelesninger på campus.

7 Bedre læring?

8 Oppmøte

9 Virker teknologien?

10 Hjelper det?

11 NTNU på iTunes U

12 Amund Aarvelta, leder Studenttinget ved NTNU Foto: Sølvi W. Normannsen Hva sier studentene om bruk av nye IKT-baserte undervisningsmetoder

13

14

15 Hva sier studenter og lærere om it’s learning?

16 EVALUERING AV IT’S LEARNING VED NTNU RESULTATER, VURDERINGER OG ANBEFALINGER Rambøll Management Consulting

17 IT’S LEARNING BRUKES MYE, OG STADIG MER brukere innlogget i løpet av perioden fra 25.april til 25.mai

18 BRUK AV IT'S LEARNING Hvor ofte bruker du it’s learning? (N=2333)Studenter Mer enn 3 ganger per dag12 % 1-3 ganger per dag49 % 1-3 ganger per uke31 % 1-3 ganger per mnd5 % Svært sjelden3 % Usikker/Vet ikke0 % Hvor ofte bruker du it’s learning? (N=747)Ansatte Mer enn 3 ganger per dag6 % 1-3 ganger per dag28 % 1-3 ganger per uke48 % 1-3 ganger per mnd11 % Svært sjelden5 % Usikker/ Vet ikke2 % Studenter Ansatte

19 It’s learning per i dag Funksjonalitet Innhold EnkelKompleks Adm Fag Enveis kommunikasjon, beskjeder om endringer i undervisning.. Nedlasting av forelesningsfoiler, Samarbeid via nett ifb. med oppgaveløsning, blogger, tilrettelegging for refleksjon rundt undervisning Ukjent/ high end Demonstrasjoner, film, Storyline, digitale eksperimenter, kunstneriske/kreative aktiviteter, multimedieprosjekter,.. ? ? Timeplan Innlevering (med tilbakemelding?) Oppgaveløsning /caseløsning via nett Streaming av forelesning Hvordan it's learning brukes i dag

20 NTNU: Virtuelt campus i Second Life Professor Ekaterina Prasolova- Førland og stipendiat Mikhail Fominykh

21

22 Konklusjon Det foregår så mye positiv og nyskapende aktivitet at vi kanskje kan kalle NTNU en trendleder?

23 Hva kjennetegner en trendleder? Kan vi si noe overordnet? Har en strategi/handlingsplaner som er tydelig på læringskvalitet og hvordan bruk av IKT kan bidra til å øke kvaliteten. Har undervisningsledere (rektor, prorektor, fak- ledere, inst-ledere, underv-program ledere) som er seg bevisst at de er både faglige OG pedagogiske ledere. Fra upublisert notat ”Viten om organisering”. Norgesuniversitetet 2010.

24 Hvordan kan IT-ansatte bidra til at vi ligger i forkant?

25 ”Ingen fortjener å være en del av et bedre NTNU enn det de selv er villig til å bidra til.” Ledermøtet på Røros 2010

26 IT-ansatte utgjør en viktig del av helheten… …men kan ikke gjøre jobben alene…

27 …og de kan fungere som fyrtårn

28

29 Hvem er de IT-ansattes viktigste samarbeidspartnere Lederne på alle nivå i organisasjonen må være seg bevisst at de også skal være pedagogiske ledere som blant annet har bruk av teknologi i utdanningen på agendaen Vi må ha et undervisningspersonell som er opptatt av nye former for undervisning og læring.

30 Forholdet mellom ledere og ”fyrtårn”. IT-monitor 2010.

31 Hva trenger undervisningslederne… …for å bli gode IKT og læring ledere? Støtte fra sentrale myndigheter (KD) NOKUT må definere e-læringskvalitet NTNUs kvalitetssikringssystem må inkludere e-læring UHR?

32 Er undervisningslederne opptatt av nye former for undervisning og læring?

33 Lærerne: Vi trenger flere ressurser

34 Lærerne: Gi oss bedre studenter (øk inntakskvaliteten)

35 Lærernes konklusjon (satt på spissen): Dersom kvaliteten på undervisningen min skal bedres, må det gjøre ved hjelp av faktorer jeg ikke er herre over. Jeg kan ikke gjøre noe selv.

36 Lærernes holdning er viktig… …blant annet fordi de skal legge premissene for IKT- endringer ”De som arbeider i primærprosessene, skal […] utforme premisser og beslutningsunderlag for endringstiltak.” Fra O-sak 13/09 Om: Handlingsplan for IT ved NTNU

37 Lærernes holdning er viktig… …også fordi IT-ansatte i fremtiden ” …vil kunne få frigjort tid til å hjelpe vitenskapelig ansatte med teknisk/administrative oppgaver knyttet til forskning og undervisning.” Fra O-sak 13/09 Om: Handlingsplan for IT ved NTNU

38 Flere utfordringer for IT-ansatte Meninger om IT ved NTNU: ” NTNU mangler helhetsforståelse for sentrale områder av virksomheten Fra lokalt hold er det manglende tillit til sentrale fagavdelinger og IT-avdelingen Manglende enhetlig politikk på flere viktige områder Fragmentert ansvar for strategisk viktige områder Det er liten tiltro til NTNU sin evne til å gjennomføre store IT utviklingsprosjekter ” Fra O-sak 13/09 Om: Handlingsplan for IT ved NTNU

39 Svartmaling? Hvordan kan NTNU vise til så mye positiv IKT og læringsaktivitet at vi mener oss fortjent til tittelen trendleder (med forberdingspotensial) hvis bildet er så svart? Svart bilde

40 Løsning: NTNUs ledere og lærere må gi sine bidrag for at vi skal lykkes videre med IKT og læring. IT-ansatte kan ikke løse oppgaven alene.

41 Lykke til med utfordringene!