Tenke nytt? Arve B. Nyland – kommunalsjef Sola kommune Innovativt og spennende – eller ubehagelig? Sola kommune - Ansvar for hverandre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Næringsarealprosjektet
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Forus næringsområde og boligsoneparkering i Stavanger
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
Norske skipsverft – i lys av EU/EØS-utvidelsen •Hvorfor er norske skipsverft interessante – i denne sammenheng? •Globaliserte •Store, komplekse prosjekter.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Næringsliv for utvikling Modeller for samarbeid Næringslivets Bistandskonferanse 12. februar 2008 Adm.dir. Finn Bergesen jr., NHO.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Kommuneprogrammet Planer og prosjektsatsinger Gunn-Hilde Rotvold Programleder.
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Aune Transport v/Arnt Egil Aune – daglig leder.
Christian Grorud
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Overordnet mål og sluttprodukt
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
HVORFOR TENKE NYTT? i verdens beste velferdsstat…
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
En kort introduksjon til byplanlegging
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Statistikk – Narvikregionen 2014 Status og utviklingstrekk.
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
HVORFOR TENKE NYTT? i verdens beste velferdsstat… NOU 11:2011 Innovasjon og omsorg ”Utrede muligheter og foreslå nye innovative grep og løsninger for å.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Oppfølging av fylkesplan Østfold mot 2050 Arealregnskap Nedre Glomma regionen
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
Næringsliv Fokusgruppemøte 9. mai Utfordringer E16 – ferdig stamveg – arealplanlegging står på vent Markedsmessig betydning er liten, økes ved større.
Aurskog-Høland: Landbrukskommunen Ideen om å utvide mulighetene i kommunen.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
vi starter med fremtiden og skaper den selv?
Fortetting med kvalitet
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bærekraftig samfunnsutvikling
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
TØI 8 september 2016 Prosjektdirektør Hans Edvardsen
Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Venner & valg Avslutning.
Presis, ofte og behagelig
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Pioner på utvikling av bærekraftige løsninger
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Grunnlaget for all produksjon er jorda!!
Eksempler, sosialpsykologi
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Utskrift av presentasjonen:

Tenke nytt? Arve B. Nyland – kommunalsjef Sola kommune Innovativt og spennende – eller ubehagelig? Sola kommune - Ansvar for hverandre

Status for Sola kommune Ekstremsituasjon Vekst på alle områder Press på tjenesteproduksjonen Unormal økning i næring og arbeidsplasser Enormt transportbehov Sola kommune - Ansvar for hverandre

Utfordring 1: Arealøkonomisering Nytt paradigme på arealutnyttelse Forsert behov på transformasjon av eldre bolig- og næringsområder Aksept av lokaliseringsstyring Press på langsiktig grense for landbruk Sola kommune - Ansvar for hverandre

Utfordring 2: Areal og transport Bolig og bil Næring og nytte Kollektivt og kaos Sunnhet og sykkel Men hvordan tenker vi nytt? Sola kommune - Ansvar for hverandre

Innovasjon eller tilpasning? Raskere vei for min bil Breiere vei for vår næring Bedre kollektivtilbud for de andre Sykkel- og gangsti for de få fantastene ? Sola kommune - Ansvar for hverandre

Utfordring 3: Allmenningsretten alle har rett på det felles gode den enkeltes valg gjøres uavhengig av flertallets interesser alle taper Sola kommune - Ansvar for hverandre

Løsning 1: Reisemiddelbruk Foretrukket reisemiddel må endres Færre biler (men også biler), og høgverdig kollektivtilbud Hvorfor kjefter vi på syklistene? Oss – og så de andre? Sola kommune - Ansvar for hverandre

Løsning 2: Virkemiddelbruk Hva virker? Hva har tilsiktet effekt? Hva er effektivt? Pisk eller smisk? Må det gjøre vondt? Sola kommune - Ansvar for hverandre

Grøft på begge sider Er nye virkemidler ekstreme? Hva betyr egentlig økt satsing på kollektive reisemidler? Spørsmålet om høna og egget er feil! Hellige kyr? Sola kommune - Ansvar for hverandre

Epilog Næringslivets innovasjonskraft, fokus på løsninger og tilpasningsevne er for verdifullt til å sløses bort på økte overskudd alene! Sola kommune - Ansvar for hverandre