Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Advertisements

Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Litt om Statens vegvesen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Vegvalg sett frå Stortinget Torill Eidsheim Stortingsrepresentant, medlem av Transportkomiteen.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Forvaltningsreformen m.m. Østlandssamarbeidet. Samferdsel
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Leverandørmøte 20. mai 2009 Næringens kapasitet og muligheter Terje R. Venold, Konsernsjef.
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
AKTUELT I VÄGBRANSCHEN INDUSTRIELL BYGGANDE I INFRABRANSCHEN STATUS OG UTVIKLINGSMULIGHETER I NORGE NVF ORGANISERING OG MARKED SEMINAR HELSINGFORS 4. JUNI.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Bompenger som politisk virkemiddel
Bærekraftig samfunnsutvikling
Skredsikring fra 2010 til nå
Møte Brynseng SVV Funksjonskontrakter EBA.
BUDSJETT 2017.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Hvordan formes samferdselen i nord
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Hva skjer framover – og hva vil vi som byggherre være opptatt av?
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Ramstadtoppen 14 desember 2018.
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Utredningsgruppe samferdsel
Organisering av vegansvaret i Vestland fylkeskommune
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009

Virksomheten i 2009 Budsjett 2009 – vegformål inkl bompenger – ca. 24 mrd Fylkesveger – vel 3 mrd Tiltakspakke 2009 – 2,3 mrd I 2009 kjøper SVV anleggstjenester for om lag 18 mrd

Nasjonal transportplan – en historisk satsing 322 mrd kroner til transport – dvs 100 mrd mer Vegformål:+ 61 mrd kr (+40%) Jernbaneverket:+ 34 mrd kr (+60%) Kystverket:+ 5 mrd kr (+75%)

Eller sagt på en annen måte… Bevilgningene til vegformål øker med nær 40 % Ytterligere bruk av ekstern finansiering (bompenger) Dette betyr et samlet kjøp av anleggstjenester opp mot 25 mrd i året

Store utfordringer og muligheter Effektiv utnyttelse av de midler som stilles til disposisjon Trygg og sikker gjennomføring – fokus på HMS og sikkerhet for de vegfarende Utnyttelse av kapasitet og ressurser Kostnads- og prisutvikling Krever samarbeid og felles innsats

Økt satsing på de fleste områder: NTP 2006 – 2015NTP Drift- og vedlikehold og TK 4,55,8 Investeringer riksveg (eks ras) 3,97,2 Rassikring (riksveg og fylkesveg) 0,31,0 Ferjer (riksveg)0,30,4 Mrd 2009-kr Økt omsetning gir store utfordringer! Planlegging, byggherreoppgaver, støtteoppgaver på mange felt

Programområdene riksveger NTP NTP Mindre utbedringer Gang – og sykkel Trafikksikkerhet Miljø- og service31115 Kollektiv26178 Planlegging og grunn Mill kr per år (snitt) Krevende planlegging og byggherreoppgaver…

Mange store investeringsprosjekter

Nytte for samfunnet! Antall drepte eller hardt skadde reduseres med 1/3 fram til 2020 Noen effekter på riksvegnettet: –Reisetidsgevinster rundt en halv time på flere viktige ruter –500 km nye gang- og sykkelveger –750 km midtdeler eller midtfelt –350 km gul midtstripe –230 km ny firefeltsveg

Nasjonal transportplan Nye entrepriseformer utredes i samarbeid med bransjen Strekningsvis utbygging Se drift, vedlikehold og utvikling av vegnett i sammenheng Evaluere og gjennomgå kontraktsformene på drift og vedlikehold

Forvaltningsreformen Om lag km riksveg omklassifiseres til fylkesveg Vel 80 riksvegferjesamband omklassifiseres til fylkesvegsamband Fortsatt sams vegadministrasjon

Veglengder og ferjer pr Offentlig veg totalt km Riksveg km (ca ) Fylkesveg km (ca ) Kommunal veg km Gang-/ sykkelveg: km Ca 100 riksvegferjesamband (Rv = ca 17)

Og her er riksvegnettet slik det nå blir…

Forfall /etterslep - vår største utfordring innen vedlikehold Bæreevnesvikt /manglende drenering

Dekketilstand Rv860 Rv84

Vedlikeholdsetterslep

Driften blir dyrere › Bedre kvalitet › Mer trafikk, lengre vegnett, flere bruer og tunneler med høye driftskostnader

Årlig omsetning inkl. lps/tillegg/endringer: 2,2 mrd kr

Den norske anleggsbransjen Mange relativt små entreprenører Har vært gjennom en fase med fusjoner og oppkjøpt – noen store aktører er skapt Noen store og mange mindre rådgivingsselskaper Utenlandske aktører ”lukter” på det norske markedet (også i nord) –OPS Grimstad – Kristiansand –Bjørvika –Hardangerbrua

Statens vegvesen Største anleggsbyggherre over tid, står for ca 1/3 av norsk anleggsomsetning Stor påvirkning på utviklingen i anleggsbransjen og i anleggsmarkedet For mange den viktigste byggherren – kanskje den eneste som har strategisk betydning

Samarbeid - felles interesser Vi er avhengig av et bredt og velfungerende marked og en verdikjede som utvikles og har kompetanse i alle ledd Vi ønsker en lønnsom og innovativ bransje som bidrar til gode resultater og utvikling Vi må lære av hverandre og sammen skape miljø for utvikling Vi skal ha et forretningsmessig korrekt forhold

Det skjer mye framover… Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Forvaltningsreformen fra 2010 Vegtilsyn? – offentlig utredning Statens vegvesen 2010 Handlingsprogrammet 2010 – 2013 (2019) Utvikling og tilpasning av etatens styringssystem

Nasjonale turistveger Senja

Nasjonale turistveger Stegastein

Nasjonale turistveger Geiranger

Nasjonale turistveger Rondane - Sohlbergplass

Fotomontasje (ikkje endeleg design): Reiulf Ramstad Arkitekter as/ Mir Visuals Nasjonale turistveger Trollstigen