NAV, 25.09.2016Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

Fellesforbundets industripolitiske konferanse 14.august 2009
Deltaking, inkludering og velferd
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Oppsummering (I) •Det er vekst og framtidstro – optimisme! •HUMØRET ER GODT •Vi har en profesjonell og engasjert organisasjon – kreativitet. Folk tar tak.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Partnerne bak Næringsbarometeret: Hordaland, 22. mai 2006 Sperrefrist: tirsdag 23. mai kl
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Arbeid er førstevalget
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Terningen Arena NAV Elverum v/ Odd Are Elvebakken
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Larvik – der det gode liv lever!
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
NAV Oppland Opplæring Brukerutvalget 26. mai 2016 NAV i en ny tid – for arbeid og aktivitet.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
NAV Info ! Terje Tønnessen NAV Telemark Skien ”Flere i JOBB”
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Inkluderende arbeidsliv Ny IA-avtale Sentrale og lokale handlingsplaner ved NTNU.
Vedlegg til bedriftsundersøkelsen mai 2016 NAV Rogaland.
Status 2016; «Et historisk tilbakeblikk, aktuelle trender og veien videre mot et mer inkluderende arbeidsliv for personer med sammensatt bistands behov»
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Samling for Oppfølgingstjenesten i Nordland 26. april 2017
Brukerutvalget 5. mai // Nina Berg, NAV Oppland.
Brukerutvalget i NAV Telemark
Bedriftsundersøkelsen 2017 Oppland
Personbrukerundersøkelse 2017
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
NAV i Telemark ! Terje Tønnessen Direktør NAV Telemark Skien
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
Regionalisering av arbeids- og tjenestelinjen i NAV
NAV Andøy Hanne Martine Jacobsen 19. Oktober 2017.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Presentasjon Kommunenes arbeid med økt sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne.
Brukerutvalget i Nordland –
Hva er situasjonen på arbeidsmarkedet i Hedmark?
Bedriftsundersøkelsen næringslivets egne forventninger
Arbeidsmarkedssituasjonen i Vestfold
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
NAV i tall og fakta 2016.
Arbeidsmarkedssituasjonen i Vestfold
NAVs bedriftsundersøkelse
Kompetansebehov i NAV og utdanningene
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
NAV mulighetenes marked
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark

«NAV i en ny tid - for arbeid og aktivitet» (Meld. St.t. 33 ( )

NAV, Side 3 Et mer arbeidsrettet NAV  Bedre kunnskap om arbeidsmarkedet  Tettere kontakt med arbeidsgiverne  Mer vekt på kvalitet og resultater for arbeidssøkerne, og mindre på telling av tiltaksplasser  Styrke samarbeidet med bemanningsbransjen  Videreutvikling av stillingsbasen  Forsterket håndheving av kravet til geografisk mobilitet

NAV, Side 4 Tidligere innsats – tettere på brukerne  Flere selvbetjeningsløsninger, videreutvikle kanalstrategien  Frigjøre ressurser til arbeidsrettet oppfølging – Etaten bør ha større fleksibilitet til å vurdere anskaffelse vs egenproduksjon innenfor samlet økonomisk ramme – Omfanget vurderes i de årlige budsjettprosessene  Prioritere unge og forenkle garantiordningene – Tilbud om tiltak innen 8 uker for unge  Tydeligere krav til brukers aktivitet og medvirkning  Et mer likeartet reaksjons- og sanksjonssystem i inntektssikringsordningene – Innføre en mildere sanksjon når stans av ytelse er for strengt

NAV, Side 5 Mer handlingsrom til NAV  Gi NAV-kontorene økt myndighet og handlefrihet, mindre detaljstyring og mer vekt på ledelse  Mer arbeidsrettet innhold i NAV-kontorene og forenklet brukeroppfølging  Mer lokal frihet til å velge tiltak basert på individuelle behov  Stimulere til større NAV-kontor – økt kompetanse på hvert kontor  Opphevet garantien for statlig bemanning  Økt samarbeid mellom stat og kommune om digitalisering av brukermøtene i NAV-kontorene

NAV, Side 6 Samhandling  Helse – Tydeligere rolle/ansvarsdeling i Raskere tilbake – Samarbeidsavtaler mellom spesialisthelsetjenesten og etaten vil bidra til å bygge ned barrierer som hindrer effektivt samarbeid og læring mellom de to sektorene – Bedre tversektoriell samordning på rusfeltet – ref. opptrappingsplan fra 2015  Kriminalomsorgen - avtale fra 2014 implementeres og evalueres  Utdanning – ref. St.t.mld. «Fra utenforskap til ny sjanse»  Integrering – ref. Stortingsmelding om integrering

NAV, Side 7 Kapittel to forslag fra ekspertgruppen som ikke følges opp  Flytte sosialfaglig veiledningsfunksjon fra fylkesmann til NAV fylke  Felles tariffavtale gjør vi ikke noe med før partene vil det

NAV, Side 8 Antall arbeidssøkere med overgang til arbeid – hittil i år (brukere som ble inaktive i perioden mai - august 2015)

NAV, Side 9 Antall brukere med nedsatt arbeidsevne med overgang til arbeid – hittil i år (brukere som ble inaktive i perioden mai – august 2015)

NAV, Side 10 Antall virksomheter med flere enn 5 ansatte som har fått arbeidsmarkedsbistand – Mål: 30% - april

NAV, Side 11

NAV, Side 12 Antall brukere med nedsatt arbeidsevne som deltar på utdanningstiltaket - april

NAV, Side 13 Andel arbeidssøkere i aldersgruppen 20 – 24 år med oppfølging siste 3 måneder – april og hittil i år

NAV, Side 14 Unge uføre 18 – 29 år April 2016

NAV, Side 15 Hovedsatsingsområder 2016  Markedsarbeid – Formidling, rekruttering, inkludering og integrering – Mobilitet  Tiltaksgjennomføringen – Effekter – Individuelle tiltak  Ungdomssatsingen – Aktivitetskrav – Skole/utdanning  Brukeropplevelsen – Veiledningssentrene - Kanalstrategi – Økt digitalisering – Arbeidsrette tjenestene i kontoret  Aktivitetsverksted/Nedsatt arbeidsevne/AAP/Uføre  Integrering/Innvandrere (flyktninger)

NAV, Side 16 Bedriftsundersøkelsen hovedfunn  Høyere optimisme blant bedriftene i Telemark sammenlignet med 2015  Flere, 23 %, av bedriftene i Telemark forventer økning i antall ansatte enn i 2015  Færre, 11 %, forventer nedgang  Mangel på 800 personer i Telemark  Størst mangel blant andre sykepleiere, andre helseyrker, helsefagarbeidere og sveisere  Utvalget i Telemark i 2016 besto av 893 bedrifter – representativt utvalg  Svarprosent 65

NAV, Side 17 Egne spørsmål i Telemark (BU-16, 577 respondenter)  Er det i dag aktuelt å rekruttere arbeidskraft fra utlandet? – Ja: 73 (12,7 %) Nei: 504 (87,3%)  Er det aktuelt å rekruttere arbeidskraft med minoritetsspråklig bakgrunn? – Ja: 295 (51,1 %) Nei: 282 (48,9 %)  Benytter virksomheten ved rekruttering? – Ja: 209 (36,2 %) Nei: 368 (63,8 %)  Hvor viktig er det for deg at den personen du skal ansette har formell kompetanse – Ikke viktig: 38 (6,6 %) – Arbeidserfaring kan erstatte formell kompetanse: 150 (26,0 %) – Ved noen ansettelser er det viktig, ved andre er det uviktig: 162 (28,1 %) – Formell kompetanse er alltid et krav: 227 (39,3 %)