Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva er situasjonen på arbeidsmarkedet i Hedmark?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva er situasjonen på arbeidsmarkedet i Hedmark?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva er situasjonen på arbeidsmarkedet i Hedmark?
Brukerutvalget i NAV i Hedmark, 25. mai 2016 Hva er situasjonen på arbeidsmarkedet i Hedmark?

2 Utvikling i ledighet, sesongjusterte tall januar 2008- april 2016
Utvikling i ledighet, sesongjusterte tall januar april Landet

3 Brutto arbeidsledighet i prosent etter fylker. April 2016

4 Helt arbeidsledige 2015 og hittil 2016 Prognose 2016
Ved utgangen av april var det registrert helt ledige arbeidssøkere i Hedmark. Dette tilsvarer 2,4 prosent av arbeidsstyrken. Den registrerte ledigheten i april var 242 personer lavere enn i april i fjor. Samtidig var det 120 flere arbeidssøkere på tiltak enn på samme tid i fjor. Ledigheten er lavere innen de aller fleste yrkesgruppene i forhold til samme måned i fjor. Flest arbeidsledige er det innen bygg og anlegg med 332 personer. Dette er likevel 52 færre personer enn i april i fjor. Av de store yrkesgruppene er det reiseliv og transport, bygg og anlegg og butikk- og salgsarbeid som har den største prosentvise nedgangen i ledigheten med henholdsvis 14, 14 og 10 prosent i forhold til samme måned i fjor. Stillingstilgangen i Hedmark har vært 2 prosent lavere i 1. tertial, sammenlignet med samme periode i fjor. Størst prosentvis nedgang var det innen barne- og ungdomsarbeid og bygg og anlegg med 48 og 25 prosent færre registrerte stillinger. Innen serviceyrker og butikk- og salgsarbeid var det en økning i tilgang på stillinger på 27 og 17 prosent.

5 Ledighetsutvikling regionalt 2015 og hittil i år

6 Bedriftsundersøkelsen Hedmark 2016

7 Helt ledige og sum helt ledige og arbeidssøkere på tiltak jan, 2007 – april 2016, sesongjusterte tall.

8 Oppgang i bedriftenes forventninger til arbeidskraftbehov neste 12 måneder (Fig. 2)
22% av bedriftene forventer økning (mot 15% i fjor) 9% forventer færre ansatte (mot 10% i fjor) Netto-forventningen er på 13 poeng (mot 5 poeng i fjor) Et stort flertall – nesten 7 av 10- forventer en uendret bemanningssituasjon fremover

9 Forventet arbeidskraftbehov i regionene (Fig. 3)
Størst andel optimistiske bedrifter i Nord-Østerdal (29%) Størst andel bedrifter som forventer reduksjon i region Hedmarken (13%) Netto-optimismen størst i Nord- og Sør-Østerdal (17 og 15 poeng) Totalt sett, er inntrykket stabile forventinger i alle regioner Figuren må tolkes med en viss varsomhet da det ikke er foretatt en vekting mellom små og store bedrifter i de regionale grafene. Dessuten er halvparten av respondentene bedrifter i region Hedmarken. Tendensen er likevel relevant og gir et visst uttrykk for de samlede forventningene i regionen. Som i tidligere år er det visse forskjeller i hvordan bedriftene i de ulike regionene vurderer utsiktene for forventet arbeidskraftbehov det kommende året.

10 Optimismebarometer for 2015 og 2016 i ulike næringer (Fig. 5)
Figur 5 viser «netto-optimismen» som er differansen mellom de som oppgir at de forventer oppgang og de som forventer nedgang i bemanningen innen de ulike næringene for 2015 og 2016.

11 Optimismebarometer 2015 og 2016 (Fig. 7)

12 Rekrutteringsproblemer de siste 3 måneder (Fig. 6)
Spørsmål 3: Har bedriften mislyktes i å rekruttere arbeidskraft de siste tre månedene? 7 prosent av bedriftene som har svart, opplyser at de har mislyktes å rekruttere arbeidskraft de siste 3 måneder. I fjor svarte 9 prosent at de hadde rekrutteringsproblemer.

13 Estimat på mangel i Hedmark – antall personer (tabell 1)
Yrker 2014 2015 2016 Sports- og aktivitetsinstruktører 225 Sykepleiere 25 75 Helsefagarbeidere 50 Sjefskokker Bussjåfører og trikkeførere Lastebil- og trailersjåfører Kokker Andre montører Høyere saksbehandlere i offentlig og privat virksomhet Andre salgsmedarbeidere Anleggsmaskin- og industrimekanikere Interiørdesignere og dekoratører Andre yrker 475 500 275

14 Bedrifter med rekrutteringsproblemer de siste 3 måneder, fylkesvis og landet (Fig. 8)

15 Rekruttering til Innlandet
Bakgrunn i høy ledighet innen de oljerelaterte næringer på Vestlandet Samarbeid med NHO og næringsforeninger i Innlandet Spørreundersøkelse og direkte kontakt fra NAV Vel 30 bedrifter meldt behov for kompetanse og ønsker å delta i rekrutteringsprosjekt Jobb- og bo-messe i Stavanger 25. mai

16 Strategi for markedsarbeid 2015 - 2018
NAV i Hedmark Strategi for markedsarbeid NAV skal bli flinkere til å samarbeide med arbeidsgivere. Det har bl.a Ekspertutvalget pekt på i sin rapport. De sier: Arbeidsgivere bør prioriteres i større grad som en målgruppe i NAV, på lik linje med arbeidssøkere som har behov for arbeidsrettet bistand fra NAV. For lite ressurser settes av til å gi arbeidsgivere tilstrekkelig service og NAV kontakter i for liten grad arbeidsgivere for å møte eventuelle rekrutteringsbehov. Når ekspertgruppen mener NAV må være mer aktive overfor arbeidsgivere, og i større grad drive formidlingsbistand, er dette for å nå målet om å hjelpe arbeidssøkere som er registrert hos NAV ut i arbeid.»

17 Målet med strategien Bidra til at arbeidsmarkedet, herunder arbeidsgivere spesielt, skal oppfatte NAV som en profesjonell aktør – og etterspørre våre tjenester. Støtte arbeidsgiverne i Hedmark med å beholde, inkludere og rekruttere arbeidskraft. Gi våre brukere større muligheter for å beholde arbeid og for de som står utenfor arbeidslivet, muligheter å komme i arbeid og aktivitet. NAV sin visjon er at vi skal gi mennesker muligheter. NAV skal støtte opp under muligheter til selvforsørgelse, sosial inkludering, en høy yrkesdeltakelse og bidra til at samfunnet får dekket sitt behov for arbeidskraft. NAV i Hedmark skal gi tjenester til våre brukere ut fra målsetting om «Arbeid først» og vi skal bidra til at flere kommer i arbeid og at færre mottar passive ytelser fra NAV. En Strategi for markedsarbeidet er svært viktig for den videre utviklingen av NAV i Hedmark og derfor utvikling av Hedmark fylke. Ambisjonen er at vi skal bidra til at samfunnet og arbeidslivet i Hedmark utvikler seg i en positiv retning gjennom bedre samhandling med NAV. For å støtte oss i dette arbeidet trenger vi en god og offensiv strategi som er mulig å gjennomføre og som er noe å strekke seg etter. Da vil vi utvikle Hedmark og vi vil utvikle oss selv som ansatte i NAV i Hedmark.

18 Strategi - Prosess Oppdraget med å utarbeide en strategi for markedsarbeidet i Hedmark ble gitt av fylkesdirektøren. Det ble nedsatt en bredt sammensatt arbeidsgruppe, som hadde sitt første møte 8.april i år. Arbeidsgruppa har bestått av: Hans Petter Emilsen, NAV Hedmark – leder gruppa Jon Bernt Hansen, NAV Hedmark – sekretær i gruppa Jørgen Gjerdrum, Rådgivning og virkemidler Steinar Andersen, NAV Kongsvinger – regionleder Ingvild Aasen, Arbeidslivssenteret Hege Solum, Arbeidslivssenteret Oddvei Kvernberg, Markedskoordinator Hedmarken Anders Sætre, Markedskoordinator Sør-Østerdal Erik Sletmoen, NAV Elverum – veileder og mellomleder NAV kontor Hilde Skomakerstuen, NAV Alvdal Bente Liljan, NAV Åsnes Bente Larsson, NAV Løten Marie Sollid, NAV Åmot Gruppa har utarbeidet utkast til startegidokument, som har vært ute til høring – og som nå er besluttet. Vi er nå kommet til den oransje knappen på pila: Nødvendige handlinger og tiltak. Men først skal vi se litt på hva som fungerer og hva som er våre utfordringer.

19 Målbildet for vårt markedsarbeid
NAV sine verdier Tilstede, Tydelige og Løsningsdyktige skal være en rød tråd i vår kontakt med arbeidsgiverne, og gjennom det skape godt omdømme for NAV i Hedmark. Ekspertutvalget som har gjennomgått NAV og fremmet ulike forslag til utvikling av NAV-kontorene, har lagt stor vekt på at NAV må «rykke nærmere arbeidsmarkedet og arbeidsgiver» slik at NAV skal bli bedre i stand til å bistå bruker til å komme i arbeid. Kunnskap om arbeidsmarkedets krav og muligheter, og tett samarbeid med lokale virksomheter er helt avgjørende for å få flere ut i ordinært arbeid. Det er viktig å være åpen for at den rette kandidaten til en ledig stilling kan finnes innenfor alle målgrupper. Det er en brukers totale kompetanse som må «selges inn» til arbeidsgiver.

20 Vårt markedsarbeid skal kjennetegnes ved at:
Vi er tilgjengelige for arbeidsgivere ute i virksomhetene og på arenaer hvor det lokale næringslivet møtes. Det betyr at: NAV i Hedmark i større grad skal oppsøke viktige virksomheter for å tilby tjenester innenfor rekruttering, IA-arbeid og omstilling med grunnlag i de lokale/regionale markedsplanene. Arbeidsgiverne skal oppleve at NAV sine enheter er koordinerte og helhetlige i samhandlingen. Vi veileder til å bruke kanalstrategien for arbeidsgivere slik at våre ressurser frigjøres til tjenester rettet mot rekruttering, inkludering og omstilling. Arbeidsgivere kan gjennom NAV EURES få bistand til å rekruttere arbeidskraft fra andre EØS-land.

21 Å være tydelige og løsningsdyktige innebærer at:
Vi har ansvarlige og myndiggjorte medarbeidere med god kompetanse på hva NAV kan og hva vi ikke kan bistå med. Vi skal ha god bransjekunnskap og kjennskap til bedriftenes krav til medarbeiderne. Vi bruker og utnytter de arbeidsrettede virkemidlene med tanke på å beholde arbeid og sikre økt overgang til arbeid.  God markedskunnskap og prognoser for hvilke næringer og bransjer som etterspør arbeidskraft skal ligge til grunn for våre opplæringstiltak overfor ledige og undersysselsatte. I den nasjonale arbeidsgiverundersøkelsen hvor arbeidsgiverne vurderer NAVs service totalt sett, skal NAV Hedmark sin fylkesvise plassering ligge høyest i landet ved målingen i 2018.

22 Eksterne grep – Tiltak overfor arbeidsgivere
I strategisk viktige bedrifter: En fast kontaktperson som kjenner godt til bedriftens behov. Hvem som er kontaktperson skal framgå av den lokale markedsplanen, samt at dette skal registreres i ARENA. NAV skal bistå arbeidsgivere med rekrutteringsbehov med en effektiv formidling av godt avklarte kandidater fra arbeidssøkerbasen i ARENA. I møte med arbeidsgiver skal vi ha fokus på å presentere våre brukere som av ulike grunner har utfordringer med å komme inn i arbeidsmarkedet. Dette forutsetter at NAV-veileder har fokus på muligheter framfor begrensninger. NAVs kontaktperson må være lett tilgjengelig for arbeidsgivere. Dette forutsetter at det er en klar plan i den enkelte enhet for hvordan dette skal sikres, bl.a. ved mobiltelefoni og kontormail. Visittkort om kontaktopplysninger for arbeidsgivere skal foreligge til bruk. Vi har valgt å skille mellom tiltak som retter seg direkte mot arbeidsgiverne og markedet (kalt «Eksterne grep») og tiltak som NAV i Hedmark må iverksette i egen organisasjon for å realisere ambisjonsnivået som er lagt til grunn i kapitlet om målbildet .( «Interne grep»). NAV sine verdier Tilstede, Løsningsdyktige og Tydelige skal være en rød tråd i vår kontakt med arbeidsgiverne og gjennom det skape godt omdømme for NAV i Hedmark. Dette skal oppnås gjennom følgende strategiske grep:

23 Eksterne grep – tiltak overfor arbeidsgivere (2):
Sykefraværsarbeidet skal primært skje ved at det er bostedskontoret som har ansvar for oppfølgingsarbeidet. Ansvar for gjennomføring av dialogmøte 2 med arbeidsgiver skal også legges til bostedskontoret som en prøveordning på ett år. Da får bostedskontoret selv ansvar for hele oppfølgingsløpet. Dette iverksettes fra 1.januar 2016. Oppfølging av tiltaksdeltakere i ordinært arbeidsliv skal primært gjennomføres i bedriftene og i dialog med arbeidsgiver. Vi skal tilby arbeidsgivere egne rekrutteringsavtaler for å kunne mobilisere arbeidskraftsressursene som finnes blant ledige og undersysselsatte. Ved at oppfølgingen skjer ute i bedriftene, vil dette være med på å bygge gode relasjoner til arbeidsgiver, øke markedskompetansen, samt øke potensialet for å få overgang til mer fast sysselsetting for arbeidssøkeren. God arbeidsmarkedskompetanse utvikles i møte med arbeidsgivere og NAV i Hedmark skal sammen med arbeidsgiver søke å finne løsninger på bedriftenes konkrete behov i tråd med NAV sine tjenester og innenfor tilgjengelige ressursrammer. Rekrutteringsavtaler inngås lokalt, fylkesvis eller nasjonalt avhengig av virksomhetens lokalisering. Rekrutteringsavtaler skal registreres i ARENA i hht. egne rutiner (som må utformes). Det er inngått flere rekrutteringsavtaler i fylket – eksempelvis med XXL på Hamar og IKEA i Ringsaker.

24 Interne grep: Markedsarbeidet skal være lokalt forankret. Det betyr at NAV-kontoret «eier» markedsarbeidet i egen kommune. NAV-kontorene må prioritere arbeidsgiverkontakten og markedsarbeidet sterke enn tidligere. De må avklare hvordan de konkret skal øke samhandlingen med arbeidsgiverne og tilpasse dette til sin interne organisering. NAV-kontorene må sikre at medarbeiderne har generell arbeidsmarkedskompetanse og at denne vedlikeholdes. Det bør etableres fora, hvor markedsinformasjon kan utveksles og deles. Markedskontakten og de regionale markedskoordinatorene gis et tydelig ansvar for gjennomføring av disse møtene. NAV-leder og/eller regional markedskoordinator bør delta i lokale næringsfora for å informere om NAVs tjenester og holde seg oppdatert om næringsutvikling i egen kommune, samt knytte forbindelser til viktige arbeidsgivere. Her må vi legge stein på stein, og gjøre en større innsats overfor arbeidsgivere. Ved å øke arbeidsgiverkontakten og dermed komme nærmere arbeidsmarkedet, vil dette kunne øke kvaliteten på brukeroppfølgingen og dermed større overgang til arbeid. NAV-leder er ansvarlig for at markedsarbeidet holder god faglig standard i tråd med vedtatte retningslinjer, herunder at markedsarbeidet prioriteres og ressurser til arbeidet stilles til disposisjon.

25 Implementering av strategien
NAV-enhetene må se på de strategiske grepene i kapittel 5 og se på hva de må iverksette for å oppfylle de strategiske ambisjonene for markedsarbeidet innen tidsperioden. Det betyr at hver enhet må lage en konkret handlingsplan som skisserer dette nærmere.


Laste ned ppt "Hva er situasjonen på arbeidsmarkedet i Hedmark?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google